top of page

Wie is de Mol volgens Axel Pailler?


Axel Pailler

Foto: Joel Hoylaerts / Photo News


INTERVIEW - De Mol is terug van weggeweest. En dit jaar spreken we ook deelnemers van deze Vlaamse serie over hun deelname en hun verdenkingen. Deze week namen we contact op met Axel Pailler. Hij was de winnaar van het zevende seizoen van De Mol, dat zich afspeelde in Vietnam.


Groepsfoto De Mol 2019

Dag Axel. Leuk dat we je even mogen bellen voor Tunnelvisie. Nu Wie is de Mol? is afgelopen hebben we volop tijd om aandacht te besteden aan de Vlaamse serie en we merken dat vanuit Nederland de aandacht voor De Mol ook steeds groter wordt. Vandaar dit verzoek. Krijg je vaker dit soort verzoeken uit Nederland?

Ja toch wel. Ik merk de interesse uit Nederland absoluut en ik ben al benaderd voor wat De Mol-gerelateerde dingen, waaronder podcasts. Ik vind het zeer leuk. Zeker het eerste jaar na mijn deelname profiteer ik er nog maar even van, want het zal vast minderen. En maar goed ook.


Hoe kijk je terug op je deelname?

Heel goed, natuurlijk! Ik denk dat je, zeker als winnaar, toch niet anders kunt dan daar met goede herinneringen op terugkijken. Al denk ik dat zelfs de eerste afvallers er met een positief gevoel aan terugdenken. Je maakt zoiets maar één keer mee. En nu besef je wel eens dat je er op dat moment eigenlijk misschien niet genoeg van genoten hebt, omdat je zo in dat spel zit. Maar het was een unieke ervaring om mee te maken en ik zou het eigenlijk iedereen aanraden om zichzelf in te schrijven. Ook als Nederlander: proberen kan altijd. Jullie hebben die mogelijkheid in Nederland helaas niet, dus waarom niet inschrijven in België? Gewoon je kans pakken, haha.


Laten we het de redactie in België inderdaad nog lastiger maken en ons massaal inschrijven! Maar even nog over dat genieten. Is het moeilijk om bewust te genieten tijdens zo’n spel? Waren er bijvoorbeeld geen rustdagen waarbij je even écht van alles om je heen kon genieten?

Ja, het is best lastig. Je bent zo met dat spel bezig dat je daar op dat moment dus niet zo enorm mee bezig bent. Maar dat komt dus vooral als je weer thuis bent en het gaat herbeleven. Dan besef je dus dat je op zulke bijzondere plekken bent geweest en dat je er eigenlijk wat harder van had moeten genieten. Ik denk dat we maar één rustdag hebben gehad en dat was een reisdag. Dus je hebt vrij weinig tijd om echt op adem te komen. Je kunt ook niemand vertrouwen, natuurlijk. En je wordt eigenlijk constant door zowel het spel als je medespelers getest en op scherp gezet. Dat is het mooie aan het spel. Maar nogmaals, achteraf gezien heb ik soms wel een beetje spijt dat ik toch niet meer heb genoten.


Dat genieten hebben jullie in ieder geval goed ingehaald als ik jullie Instagram-accounts (@axtravels) zo bekijk, nietwaar?

Ja, we zijn inderdaad samen op weekend geweest met alle tien. Daar hebben we enorm van genoten. Lekker met z’n allen wandelen, eten, relaxen, herinneringen ophalen. En buiten dat hebben we elkaar natuurlijk tijdens dat de afleveringen op tv te zien waren ook vaak gezien. Van dat hele proces hebben we ook enorm genoten.

Varkentjes wassen

Zijn er nog opdrachten die je in het bijzonder zijn bijgebleven?

Ik vond die biggetjesopdracht, waarbij Joeri en ik biggetjes moesten wassen en spreekwoorden moesten oplossen, heel leuk, omdat ik een dierenvriend ben. Ik vind alles met dieren meestal wel leuk. En verder vond ik eigenlijk de hele finale-aflevering in James Bond-setting ook fantastisch. Die opdracht met die drones, dat was net alsof we een film aan het draaien waren. Zo spectaculair en goed bedacht. Die hele finale was gewoon genieten van proeven, tot aan het diner op het einde met Gilles.


En uiteindelijk word je dan tot winnaar uitgeroepen in die finale in Vietnam. Door Mol Elisabet te ontmaskeren. Wanneer was je haar op het spoor?

Vanaf ongeveer de zesde dag. Ik denk rond de derde aflevering. Er was een moment dat we met z’n allen op een eiland sliepen en ’s ochtends, voor de opnames van start gingen, zijn we met z’n allen even gaan zwemmen in de zee. Elisabet was eigenlijk de enige die niet zo dat water in sprong, maar het allemaal maar wat koud en vies vond. Dus toen Gilles later vertelde dat de Mol twee personen had uitgekozen die tijdens de opdracht op het droge mochten blijven en zij daar tussen zat, vond ik dat meteen heel verdacht. Bruno was een logische keuze. Hij had immers al de hele reis verteld dat hij zo dol is op water en duiken. Dus de Mol zou hem liever op het droge hebben. Maar de Mol zou Elisabet ook in het water willen hebben, vanwege haar watervrees. En toen dat niet gebeurde wist ik eigenlijk vrij zeker dat zij de Mol was. Het zijn van die kleine dingen die je net moet zien.


Koffertjesopdracht

Veel kijkers vroegen zich af waarom Elisabet niet gemold heeft tijdens de opdracht met de koffers en het kaartspel, net voor de finale. Was de groep daar sterker dan de Mol?

Zeker weten. Ze kon daar eigenlijk gewoonweg niet mollen, omdat wij haar buitenspel hadden gezet bij die opdrachten. We lieten heel erg merken dat we haar verdachten en dat mollen vrijwel zinloos zou zijn. Dus mocht ze met een antwoord komen, wist ze eigenlijk al dat wij waarschijnlijk het tegenovergestelde zouden gaan doen. Uiteindelijk hebben we op die manier het totale geldbedrag kunnen pakken. Dat was mooi, ja.


Wat heb je uiteindelijk als winnaar met het geld gedaan?

Ik heb dus mijn medekandidaten meegenomen op weekend. Dat had ik nog beloofd. En verder heb ik eigenlijk alles nog. Ik ben een zuinige Nederlander, haha.


Nederlander? Dat moet je even uitleggen...

Ik ben half Nederlands. Mijn moeder komt uit Friesland. Ik woon in België, maar ik ben wel degelijk half Nederlands. En een zuinige dus. Ik denk dat als mijn vrienden me nu horen praten met een Nederlander, ze me heel Nederlands vinden klinken. Maar heel Vlaams praten met een Nederlander lukt me gek genoeg gewoon niet.


Even naar het huidige seizoen van de Mol. Zit je er al helemaal in?

Jazeker! Het is weer een enorm ander seizoen dan vorig jaar. De groep en de onderliggende dynamiek zijn weer volledig anders. Maar dat maakt het ook zo leuk juist. Ik vind Griekenland ook heel tof. Zeker omdat ze ook weer toffe locaties aandoen en de voor de hand liggende plekken een beetje vermijden. Je merkte dat veel Belgen vooraf een beetje sceptisch waren over Griekenland, omdat het zo dichtbij is. Maar ik vind het echt te gaaf dat ze juist weer een nieuwe kant van een land laten zien waar mensen echt nog nooit van gehoord hebben. En inhoudelijk zit het uiteraard weer heel goed in elkaar.


Alina en Bruno

Als je kijkt naar afgelopen aflevering, de tweede van dit jaar: op welke positie zou de Mol het liefst willen staan?

Bij die eerste opdracht misschien op de gok-positie. Dus bovenaan de berg. Daar heb je denk ik de meeste invloed op wie welke opdracht moet spelen en dus ook op welke je kunt laten mislukken. Op de trappen heb je natuurlijk wel invloed op hoe snel de tocht verloopt, maar juist weer geen invloed op welke opdracht jij kunt doen. Dus ik denk dat de Mol liever zou gokken. Maar daar tegenover: Bruno is eruit en dan heb je alleen Alina nog over. Die bleef wel gokken en dobbelen, dus zij is daar vrij verdacht. Maar een veiligere keuze zou zijn om te zeggen dat de Mol meeliep met de tocht. En bij de bruiloft-opdracht weet ik het niet zo goed. In ieder geval niet bij het dansen, omdat het verlies van geld te gering is. Ik denk trouwens ook dat de Mol, mede door hoe ze gestart zijn, met ruim tienduizend in de min, ook probeert om een goede kandidaat te zijn om zo in het begin juist alle verdenking van zich af te houden. Het is ook niet nodig om dan al extreem veel geld uit de pot te mollen.


Wie verdenk je op dit moment het meeste?

Ik ga nog spreiden op dit moment. Alina, Jolien en Salim. Ik kijk ook een beetje naar hoe veel mensen in beeld zijn en of ze al als meeste verdacht worden. Vaak zijn die mensen het namelijk niet. Deze drie kandidaten zijn allemaal nog wat op de achtergrond. Alina is natuurlijk vrij opzichtig bezig geweest met het gokken maar verder vind ik haar nog vrij relaxed overkomen. Hetzelfde geldt voor Salim. En Jolien is denk ik superintelligent, maar ze doet zich misschien wat onhandiger voor dan ze is. Ik denk dat zij er geknipt voor zou kunnen zijn.


Interessant dat je deze drie namen noemt, aangezien ze alledrie vrij laag zaten in hun bod op de vrijstelling. Misschien suggereer ik nu iets onjuists, maar ik neem niet aan de Mol daar een hoog bod heeft geplaatst?

Ik denk het alleszins niet. Ik denk niet dat Bart als Mol ruim €10.000,- zou bieden. Het zou kunnen, maar ik denk dat niet. En Bruno is eruit, dus ik denk dat het inderdaad aannemelijk is dat de Mol daar een gemiddeld of laag bedrag heeft geboden.


Zijn er ook kandidaten die je totaal niet verdenkt?

Ik verdenk persoonlijk Laure niet. Ik kijk namelijk altijd naar de reacties van kandidaten als ze het scherm te zien krijgen. En bij haar dacht ik vorige aflevering een kloppend hart in haar nek te spotten toen ze haar scherm zag. Vorig jaar kon je dat bijvoorbeeld ook vrij goed zien bij Martijn in volgens mij de eerste aflevering. Dat zijn over het algemeen wel goede manieren om iemand te kunnen uitsluiten. Als kijker dan. En let niet alleen op tijdens de proef, maar ook wat daarbuiten gebeurd. Soms kun je juist op dat soort momenten iets van iemands gezicht aflezen.


Eva

Om af te sluiten dan: heb je nog een leuke anekdote over het vorige seizoen? Misschien een moment achter de schermen?

Het is wel grappig, want soms zijn er essentiële dingen die buiten de camera’s plaatsvinden. Bijvoorbeeld de exit van Eva. Net voor haar vertrek zat ze eigenlijk volledig op Kaat als Mol. Maar toen was er een moment dat we als kandidaten tijdens het eten elkaar nog even zagen en ze aan mij vroeg wanneer ik het dagboekmoment had (het moment waarop de kandidaten gaan biechten, red.). Daarop zei ik dat ik het al had gehad. Mijn antwoord was eigenlijk een antwoord op iets anders, maar dat had ik niet door. Zij heeft dat toen geïnterpreteerd als dat ik mijn dagboekmoment al had gehad, wat op dat moment nog niet kon. En dat ik dan dus waarschijnlijk als Mol gebriefd moest zijn en me versprak. Die avond heeft zij haar hele test op mij ingevuld. Dus ik ben eigenlijk de reden van dat zij toen naar huis moest.


Zo’n moment was er ook in het begin met Joeri, waar wij als groep dachten dat hij zich ergens versprak. En later in het spel nog met Bas, die per ongeluk aan Joeri duidelijk maakte dat Elisabet de Mol was, terwijl Joeri haar op dat moment helemaal niet verdacht. Er zijn dus soms van die kleine momenten die heel essentieel kunnen zijn voor het verloop van het spel.

Ik ben zelf overigens ook twee keer door het oog van de naald gekropen, want later bleek dat ik maar één vraag meer goed had dan Liesbeth en Ingrid, de eerste twee afvallers. Dus ik had er zomaar in het begin al uit kunnen liggen. Zo zie je maar…

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page