top of page

Wie is de Mol volgens Bahador Sabouri?


Bahador Sabouri

Foto: VIER


INTERVIEW - De Mol is terug van weggeweest. En dit jaar spreken we ook deelnemers van deze Vlaamse serie over hun deelname en hun verdenkingen. Deze week namen we contact op met Bahador Sabouri. Hij was de verliezend finalist van het zesde seizoen van De Mol, dat zich afspeelde in Mexico.



De groep van De Mol 2018

Hallo, Bahador. Leuk dat we je mogen interviewen over De Mol. Hoe kijk je terug op je deelname en wat was de reden dat je je inschreef?

De Mol is natuurlijk een heel leuk programma. Ik kende het eigenlijk amper, aangezien ik op tienjarige leeftijd pas naar België ben verhuisd en de eerste drie seizoenen rond de jaren 2000 op tv zijn geweest. Toen in 2016 het programma terugkeerde zei mijn vriendin me dat het echt een leuk programma was, dus ben ik het gaan volgen. Ik weet nog dat ik al vrij snel de Mol eruit haalde en de winnaar had voorspeld. Dat was waarschijnlijk puur geluk, maar dat gaf mij een boost en het gevoel dat ik het spel wel begreep. Een jaar later dacht ik dat ik wel genoeg had gezien en leek het me leuk om me zelf in te schrijven. En toen was ik er eigenlijk meteen bij, dus dat was echt heel leuk!


Hoe heb je dat inschrijftraject ervaren? Het lijkt me nogal wat, niet?

Zeker en vast. Ik denk dat ik vier of vijf keer langs ben geweest. En elke keer hoop je natuurlijk dat je erbij bent. Maar je weet ook niet of je het goed of slecht doet. Ik heb later ook van mensen die ook bij de selectie zaten maar uiteindelijk niet mee zijn gegaan gehoord dat ze hetzelfde gevoel hadden. Je weet eigenlijk nooit of je iets goeds of fouts zegt en het is echt voor elk nieuw gesprek weer enorm spannend.


Had je vooraf ingeschat dat je de finale ging halen en heb je je nog op bepaalde manieren voorbereid?

Ik ben iemand dat als ik iets wil ik er echt wel vol voor ga. Ik ben enorm competitief ingesteld. Dat wist ik al van tevoren. Toen ik hoorde dat ik mocht meedoen ben ik acht seizoenen van De Mol, zowel de Belgische als de Nederlandse, gaan herbekijken. Soms tot twee uur ’s nachts. Dus ik wist eigenlijk precies hoe alles in elkaar zat en hoe mensen het spel benaderden. Ik was ook vooral benieuwd naar wat voor soort vragen ze zouden gaan stellen bij die testen. Dus in die zin was het kijken van al die seizoenen ook een hele goede voorbereiding op het meedoen. Ik wist daardoor wat voor soort vragen ik moest stellen en dat is ook opgevallen bij de kandidaten toen ik meedeed. Die vroegen zich echt af hoe ik kon weten welke vragen je moest stellen.

Pieter en Bahador in de kiste

Uiteindelijk heb je de finale gehaald en ben je geëindigd op een mooie tweede plek. Volgens mij was je Pieter vrij snel op het spoor. Hoe kwam dat en had je een tactiek?

Ik moet zeggen dat ik in het begin een beetje geluk heb gehad, doordat ik samen met Pieter in de kist lag bij de openingsopdracht. Ik was een duo met hem, maar ik had hem nog nooit gezien doordat we in een kist begraven lagen. Pieter zei toen iets heel raars, waarvan ik me eigenlijk meteen afvroeg hoe hij dat kon weten. Dus dat vond ik eigenlijk al niet kunnen. Lloyd en Kelly, die later naast ons bleken te liggen, kwamen als eerste uit de kisten. Op dat moment zegt Pieter: “Die hier naast ons zijn al uit de kisten”. Daarop vroeg ik me af hoe hij kon weten dat zij naast ons lagen. Maar dat is een heel moeilijk moment, omdat je één ding tegen jezelf zegt voor je aan het programma meedoet en dat is ‘geen tunnelvisie krijgen’. Dan lig je daar op dag 1, opdracht 1 en je denkt dat je de Mol al door hebt.

Vanaf dat moment was mijn tactiek eerst kijken wie ik echt met zekerheid kon schrappen. Als je daar ter plaatse bent kun je eigenlijk wel al een groot deel schrappen. Op tv is dat misschien wat lastiger, maar als je daar in dat spel zit merk je dat al wat sneller. Bij mij bleven Pascale, Joke en Pieter over als mogelijke Mollen. In aflevering 1 heb ik bij de test tien vragen op Pieter ingezet en vijf om vijf op de twee dames. In aflevering 2 heb ik zelfs vijftien vragen al op Pieter gezet en de overige vijf nog gespreid op Pascale en Joke. Toen begon ik ook te merken dat Lloyd ook op Pieter zat. Het viel me op dat hij alleen maar over hem schreef. Vanaf dat moment was mijn tactiek 15 vragen op Pieter inzetten en de overige op de dames, hoewel ik eigenlijk al wist dat zij het niet waren. Maar dat was puur zodat ik dan nooit zou kunnen afvallen, mocht Pieter het toch niet zijn. Dan had Lloyd altijd nog meer vragen fout. En het was ook daarom dat ik veel met Lloyd optrok. Op een gegeven moment was ik zelfs bang dat hij de Mol was, haha.


Was je ook bezig met andere mensen op een verkeerd spoor zetten? Juist omdat je zelf al zo vroeg zeker was?

Ja, eigenlijk wel. Je moet gewoon van iedereen alles opschrijven, want je kunt je niet laten misleiden. Je moet ook voor de anderen doen alsof je van iedereen alles opschrijft. Ik herinner me nog een bepaalde vraag bij de test over liedjes en muziek. We hadden toen alle liedjes opgeschreven. Maar van iedereen zijn dat twintig liedjes. Bij elkaar zijn dat dus bijna 200 liedjes. Ik wilde eigenlijk alleen dat van Pieter opschrijven. Maar ik zat vooraan in de auto, dus ik moest ook doen alsof ik van alle kandidaten de liedjes opschreef. Dat waren echt van die vervelende momenten, haha. En in mijn Molboekje schreef ik over elke kandidaat, op Pieter en nog iemand na, verdachte dingen op. Gewoon dingen die helemaal niet verdacht waren, voor het geval iemand mijn boekje kon inzien. Dan zouden ze alsnog geen idee hebben op wie ik nou eigenlijk echt zat. Dus daar was ik wel echt heel erg mee bezig.


Ben je eigenschappen van jezelf tegengekomen waarvan je nog niet wist dat je ze had?

Ja en nee. Ik ben van nature heel sociaal en ik ben altijd ook iemand die het woord of de leiding neemt. Maar daar kom je in een groep waar er altijd mensen zijn die dat nog meer hebben. En toen kwam ik er eigenlijk achter dat ik misschien wat meer moest observeren. Zeker in dat spel is observeren natuurlijk heel belangrijk. Als je altijd de persoon bent die de leiding neemt neemt mis je vaak ook heel veel kleine zaken en details die uiteindelijk heel belangrijk kunnen zijn. Dus ik heb me daar heel observerend opgesteld. Dat is iets dat ik normaal niet heel erg ben. Dus dat heb ik me ook voorgenomen voor buiten het spel; gewoon wat vaker observeren, mensen aan het woord laten en daarop inspringen.

Verder was ik gewoon echt mezelf. Ik heb me daar megahard geamuseerd. Ik was heel serieus en gefocust tijdens de spellen, want dat vond ik belangrijk. En als Pieter iets zei, dan ging ik eigenlijk automatisch tegenwerken, omdat ik wist dat hij natuurlijk geen geld in de pot wilde.


Bahador aan de rappel

Wat was je favoriete opdracht?

We hebben echt zo veel gedaan dat echt zot en gestoord was. Dat we in die kist begraven waren was echt zot natuurlijk. Je moet weten, ik ben bang in een tent. Ik ben enorm claustrofobisch. Dus bij die kist-opdracht hadden we blinddoeken om. Wie hadden natuurlijk geen idee wat er precies ging gebeuren. Op een gegeven moment werd aan ons gevraagd om naar beneden te stappen. Ik had een soort traptree verwacht, maar het was echt dieper. Toen moesten we onszelf neerleggen en voelde ik wat hout en zand om me heen. Ik dacht: dit menen ze toch niet...

We lagen daar echt een hele tijd. Op tv zie je dat natuurlijk niet, maar we gingen echt een voor een in die kisten. Je ligt daar dan echt te beven van angst. Op een gegeven moment zeggen de mensen van de crew dat je blinddoek af mag en dan zie je gewoon dat je begraven bent. Je kon langs de zijkanten van de kist nog een beetje licht zien. Maar daar begonnen ze dan zand te scheppen. Je had echt geen idee hoe diep je zat, dus dat was echt beangstigend. Ik had mijn entree heel anders verwacht. Dus die hele opdracht was misschien niet mijn favoriete, maar achteraf gezien wel de zotste. Mede door het feit dat ik rustig ben gebleven. Maar bijna alles was tof.

Ook met die rappel naar beneden abseilen. Iedereen had hoogtevrees, maar toch deden we het allemaal. Dat komt ook doordat je in dat spel zit. Je wilt het dan opeens gewoon doen, of zo. De opdracht op de luchthaven was natuurlijk tactisch heel tof. Dat worstelen met Pieter, de finale waar we aan zo’n koord hingen en ons los moesten maken. Alles was gewoon geniaal.


Klinkt allemaal fantastisch. Zou je opnieuw meedoen of zou dat je bestaande herinneringen een beetje teniet doen?

Ik zou het leuk vinden als ze de ‘beste’ spelers van elk seizoen in een groep zouden zetten en een soort battle of the best zouden maken. Dan zou ik het echt leuk vinden. Maar anders zou ik het niet doen, denk ik. Ook omdat je dan een voordeel zou hebben op de anderen. En ik heb de finale gehaald dus er valt niet veel beters te halen.

Het zou misschien leuk zijn voor mensen die vroeg zijn afgevallen en niet alles hebben meegemaakt. Ik hoor vaak achteraf twee soorten kandidaten die balen van hun deelname. Ofwel door tunnelvisie of omdat ze gewoon te naïef waren. Dus als je dan een tweede kans kan krijgen om toch alles mee te maken en het spel beter te spelen; waarom niet?


Door naar het huidige seizoen. Wat vind je van dit seizoen?

De locatie vind ik heel mooi. Ik had niet verwacht dat het me zo zou verrassen maar dat heeft het echt gedaan. Ik ken Griekenland eigenlijk alleen van de all-in vakanties. Ik had niet het idee dat het zo mooi en divers zou zijn. Je kent het van de eilandjes, maar je ziet nu echt veel meer. Trektochten door de natuur, het binnenland, eilanden. Alles komt wel voorbij. Het staat alleszins op mijn reisplanning, want ik houd enorm van reizen. Het seizoen is verder echt heel leuk. Echt een topseizoen. Je ziet dat ze van hun tijd genieten en ik denk ook dat dat heel belangrijk is. Het komt goed over. Ik vind het wel een moeilijk seizoen om een Mol te bepalen.


Daarover gesproken: Had je deze samenstelling van finalisten verwacht of heb je al moeten switchen van Mol?

Voor dat dit seizoen begon had ik gedacht dat ze deze keer eens gingen kiezen voor een oudere Mol. Laat ik dat vooropstellen. Op voorhand had ik gedacht aan Bruno of Bart. Tijdens de eerste twee afleveringen zat ik op Bruno en toen die eruit vloog ben ik geswitcht naar Alina. In de vierde aflevering kwam Jolien daarbij. En die twee zijn eigenlijk wel mijn hoofdverdachten gebleven, al zit ik meer op Alina. Ik zie natuurlijk ook de theorieën passeren waardoor je denkt dat het toch weer iemand anders is. Het is echt heel verwarrend.


Dus Bart heb je een beetje losgelaten? Christian had het in zijn afscheidsinterview over een ‘hij’ toen hij over de Mol sprak. Betekent dat iets, denk je?

Voor zover ik weet is de Mol een mannelijk geslacht. Dus volgens mij wordt de Mol eigenlijk bijna altijd aangeduid als hij en betekent dat niets. Maar ik denk ook niet dat de makers er zoiets in zouden steken als het zo simpel zou zijn.


Wie is de Mol?

Ik denk persoonlijk dat Alina de Mol is. Ik hoop het. Het zou waanzinnig zijn als het Bart is. Het zou me echt verbazen, maar het is De Mol dus ze kunnen je zomaar op het verkeerde been zetten. Ik heb altijd op Alina en Jolien gezeten, maar ik blijf wel bij mijn keuze dat het Alina is. Ik denk dat Jolien gaat winnen en dat Bart de verliezend finalist gaat zijn.


Als je naar Alina kijkt in de afgelopen aflevering; waar zou zij volgens jou gemold hebben?

Het was een aflevering waarbij Jolien eigenlijk heel veel het voortouw nam. En zij speelde het heel goed. Daarmee hoop ik dat zij een speler is, want dan kan ik effectief zeggen dat zij een hele goede speler is geweest. Dan heeft ze het zeer goed aangepakt. Als Mol zijnde denk ik echt dat het belachelijk is om vol voor die vrijstelling te gaan. Ik denk dat de makers ook niet tegen de Mol zeggen om voor die vrijstelling te gaan. Ik denk dus dat de Mol blij is dat een van de kandidaten die vrijstelling krijgt voor de finale, in plaats van dat hij die zelf zou meenemen. Ik denk dat dat het leuker maakt.

Daarmee denk ik dus sowieso dat Jolien niet de Mol is. Dan blijven Alina en Bart over. Ik denk dat de makers gewoon willen dat het een gelijke wedstrijd is en dat de Mol niet zomaar de vrijstelling krijgt. Die weet immers in welk koffer de vrijstelling zit. De Mol wil geld verliezen en dat lukte daar. Bij de eerste opdracht koos Alina er als eerste voor om boodschappen gaan te doen. Dat is ook zo’n Mol-ding. Ik heb iets opgemerkt toen ik een van de afleveringen van een paar weken terug had gekeken. Ik merkte dat Alina nooit haar hand opsteekt om een opdracht te doen. Zij wacht altijd af en dan pas kiest zij wat voor positie ze neemt in de opdracht. En dat kwam haar altijd goed uit. Maar bij de boodschappenopdracht koos zij er meteen voor om dat te gaan doen. Ze nam daar behoorlijke risico’s. En het is heerlijk voor een Mol als je zelf de opdracht wel haalt, maar je medekandidaat daar faalt. Het was dus een ideaal scenario voor haar. Ik denk echt dat zij het is.


Laatste vraag dan. Heb je nog een leuke anekdote over je eigen seizoen?

Haha, ja! Komt ie: er was bijna nooit een finale geweest! En waarom denk je nu, haha. Nou, omdat we misschien alle drie waren gestorven! Mexico is natuurlijk qua oppervlakte wat groter dan bepaalde andere landen, dus we moesten heel vaak hele stukken rijden tussen de afleveringen door. Op een bepaald moment, ergens net voor de finale, reden we naar een soort bosachtig regenwoudgebied in de bergen. Onderweg naar die plek zijn we bijna van de weg gereden en neergestort in een greppel van ik weet niet hoe hoog. Lloyd zat op dat moment achter het stuur. Dus daarna hebben de volwassen chauffeurs Pieter en Bahador het overgenomen. Dat was eigenlijk wel een bizar moment, haha.

En er was nog iets grappigs in de finale. We reden naar de eindfinale, de test. Pieter, Lloyd en ik waren telkens aan het afwisselen met rijden. Maar Lloyd en ik hadden natuurlijk de meeste tijd nodig om te studeren voor de finale. Maar Pieter drong echt aan om ook te studeren. Dat vonden we zo irritant. We dachten echt: komaan, we weten dat jij het bent, dus laat ons studeren. We zaten daar echt zo geërgerd in die auto. Zo van: gast, blijf rijden zodat wij kunnen studeren. Dat zijn van die grappige momenten, want je kunt het natuurlijk niet echt uitspreken.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page