top of page

Interview met Sofie van den Enk


Sofie van den Enk

Foto: AVRO

INTERVIEW - Sofie van den Enk mag zichzelf de winnares van het veertiende seizoen van Wie is de Mol? noemen. En dat heeft ze meer dan verdiend! Wij stelden haar een paar vragen over haar deelname aan het spel.


Hoe kijk je terug op je avontuur in Wie is de Mol?

Als één van de gaafste en grootste avonturen die ik ook heb meegemaakt.


Wat ging er door je heen toen je hoorde dat je had gewonnen?

Ik voelde me heel trots! Al die anderen die voor mij een rood scherm kregen; Freek die zelfs dacht dat ik de Mol was. Was ik echt geëindigd op de eerste plek? Nu ik ook nog eens zo veel complimenten heb gekregen over mijn manier van spelen ben ik helemaal supertrots op mijn prestatie. De eindredacteur noemde me zelfs de beste winnaar ooit!


Had je van tevoren kunnen bedenken dat je zou winnen?

Ik wist dat ik fanatiek was in spelletjes, maar ik schatte mijn concurrenten heel hoog in. Ik heb Susan wel vanaf het eerste begin in het vizier gehad. Maar zeker weet je het nooit en de executies waren zenuwslopend. Ik vind het heel grappig om te horen dat mensen mij daar zo zelfverzekerd vonden overkomen. Ze hadden eens moeten weten wat mijn hartslag toen deed!


Had je voor je aan het spel begon een tactiek bedacht?

Ja. Drie dingen. Eerst afstrepen: wie is niet de Mol? Dan spreiden over wie er overblijft. Follow the money, natuurlijk. En neem een moment na iedere opdracht om te bedenken wat de Mol kon weten van tevoren om de opdrachten te verpesten. Vaakt wordt de hele opdracht pas na verloop van tijd onthuld. De Mol weet op dat moment de hele opdracht al.

Denk aan de windmolens, of de drakenbootopdracht. Natuurlijk kan de Mol superfanatiek op zoek naar de beste roeiers. Dat is uiteindelijk alleen maar gunstig voor de Mol. En die afstanden en seconden tellen deed Susan ook supergoed. Maar ze hoefde alleen maar een verkeerde molen aan te wijzen, ze weet natuurlijk welke de goede is, om alsnog geen geld te scoren. Zo kan de Mol een fanatieke kandidaat lijken en moet je als kandidaat twee keer nadenken. Tijdens het spel en daarna nog een keer.


Werd je in je omgeving veel verdacht?

Iedereen vroeg of ik de Mol was. De kinderen op straat, de caissière in de supermarkt. Heel grappig. Mijn ouders en zusje twijfelden eerst ook wel, maar zaten later toch ook op het spoor van Susan.


Wat vind je van Susan als Mol?

Ze heeft het geweldig gedaan! Tot in de finale iemand kunnen misleiden, dat is toch super? Ze was, en is, zoals Aaf zei, iemand om verliefd op te worden. Die charme was een slimme afleidingsmanoeuvre.


Wanneer was je er zeker van dat Susan de Mol was?

Op de berg met de vingerafdrukopdracht. Ze deed toen niks met mijn extra informatie.


Hoe wist je eigenlijk dat Tygo een zwarte vrijstelling kon pakken op de stuwdam?

Dat stond op mijn briefje! Zo simpel kan het zijn. Dat briefje heb ik na afloop in het water gegooid, want ik wilde niet dat de anderen dat zouden zien. Die stellingen werden later uitgewisseld op basis van de briefjes. Ik deed het uit mijn hoofd en op plek vijf heb ik een foute stelling verzonnen. Daar stond gewoon "zwarte vrijstelling".


Wat was je favoriete opdracht?

De stuwdam was gaaf, al had ik daar zelf graag willen abseilen. Dat kon ik later met Tygo in de jeeps weer goedmaken. Dat was zo tof!


Waarom leek het net alsof je niet meeroeide in de drakenboot?

Ik denk dat ze daar de tweed take gebruikt hebben, die alleen voor de shots gemaakt werd. We hadden al echt gewonnen. Die keer had ik zo hard geroeid dat ik helemaal verzuurd was in mijn armen. Ik kon gewoon niet meer.


Wat vond je van de nieuwe zwarte vrijstelling?

De zwarte vrijstelling was geweldig. Ik heb gewonnen zonder ook maar ooit een vrijstelling of zelfs maar een joker in te zetten. Je hebt al die extraatjes niet nodig. Ik was daar ook nooit zo'n fan van. Toen de zwarte vrijstelling geïntroduceerd werd door Art was ik wel blij. Zo kun je in het spel iedereen gelijk zetten. De enigen die ooit iets aan een echte vrijstelling gehad hebben waren Susan en Freek. Susan was natuurlijk de Mol en Freek zat toch op de verkeerde. Dus ik heb geen last gehad van de tools.


Wat vond je van de enveloppen voor aflevering 9?

De enveloppen waren wel leuk en leverden zeker iets moois op aan het einde met al die rente! We hebben er heel, heel veel over gepraat en nog meer gepraat en toen nog meer gepraat.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page