top of page

"Ik ging er van uit dat Tim veel meer informatie had"


Foto: AVROTROS

INTERVIEW - In de tiende aflevering van Wie is de Mol? 2016 werd het bekend gemaakt: Annemieke Schollaardt behaalde de finale, maar greep net naast de pot. Maar wat vond ze van het spel? Wat was haar tactiek? En had ze verwacht te winnen? We stelden haar deze en nog meer vragen.


Hoe is het om eindelijk vrijuit te mogen praten over Wie is de Mol?

Nou, heerlijk! Het ging me eigenlijk wel goed af om mijn mond te houden en ik denk dat ik het ook wel leuk vond om mee te doen met alle geheimzinnigheid. Maar het is nu wel fijn om niet de hele tijd zo schaapachtig te moeten grijnzen als mensen het erover hebben, maar gewoon iets erover te kunnen zeggen. Dat is wel fijn, ja.


En heb je het nooit moeilijk gevonden om je mond te houden?

Nou nee, niet echt. Het was een beetje wisselend, maar meestal niet. Soms met vrienden vond ik het natuurlijk wel lastig. Normaal deel ik eigenlijk alles met iedereen en nu moest ik al dat soort dingen allemaal geheim houden. Dat was wel eens lastig. En je hebt natuurlijk altijd in je achterhoofd dat je je niet moet verlullen.


Hoe heb je het spel ervaren?

Het was te gek! Ik vond het één grote trip. Het was alles wat ik ervan had voorgesteld. En nog wel meer, denk ik. Het is echt een absurde situatie. Je stapt uit je normale leven, waarin je over alles controle hebt en dat laat je allemaal los. Dat best gek. Maar dat viel mij mee. Het viel mij op dat ik daar helemaal niet zo veel moeite mee had. En ja, je gaat gewoon overal in mee. Dat is echt heel leuk.


Heb je nergens echt moeite mee gehad?

Nou, eigenlijk viel het me dus eigenlijk allemaal heel erg mee. Ik heb eigenlijk nergens heel erg moeite mee gehad. Ik ben sowieso niet zo’n lastig iemand, van wie alles op een bepaalde manier moet gaan, omdat ik het anders niet leuk vind. Maar je kunt je er eigenlijk niets bij voorstellen. Ik bedoel: wanneer heb je nou voor het laatst letterlijk alles uit handen gegeven? Meestal heb je toch wel ergens de controle over en dat heb je nu dus helemaal niet. Maar dat vond ik eigenlijk alleen maar op het aller-, aller-, allerlaatst, toen we al in de finale zaten lastig. Maar in die tijd ervoor vond ik het eigenlijk wel lekker, even geen controle.


En dan was je natuurlijk op een gegeven moment als laatste vrouw over tussen allemaal mannen. Hoe was dat?

Ja, dat was wel even een dingetje, want Cécile had het al een beetje zien aankomen dat ze er misschien uit zou gaan. Rop en ik waren namelijk onwijs veel aan het leren. En Tim, dat was sowieso een soort satteliet, die ging sowieso overal een beetje buitenom. Hij zat een beetje in zijn eigen wereldje en was niet echt te peilen. Dus Cécile zei wel de avond van tevoren dat ze dacht dat ze eruit zou vliegen. En toen was dat ook zo. Toen zij wegging keek ik de jongens aan en besefte ik dat ik inderdaad de laatste vrouw was. Maar ik ga best veel om met mannen, ik werk ook wel een beetje in een mannenwereld, dus voor mij was dat ook weer niet heel erg schokkend. En ik had natuurlijk mijn vriendje Rop, met wie ik al heel lang een kamer deelde. Dus dat was voor mij ook niet echt een heel groot iets. Maar ik vond het eigenlijk ook wel weer stoer. Ik dacht: nou, mooi! In ieder geval nog één vrouw over. En dan is het natuurlijk wel gek, want het begon met Airen en toen Remy. Toen gingen we nog gelijk op. En toen in één keer gingen alle vrouwen eruit. Dus toen moest ik de eer redden.


En je hebt het tot in de finale geschopt, maar tijdens de ontknoping op het strand werd niet bekend gemaakt wie nou gewonnen had. Wat vond je daar nou eigenlijk van?

Nou, het was eigenlijk een beetje gek, want Tim en ik zaten allebei op Klaas. We hebben het nooit uitgesproken, maar we keken elkaar wel eens aan en dan snapten we wel dat we het allebei doorhadden. We waren wel tot het laatst ook echt met het spel bezig. Dat was ook wel leuk. Maar ik had al een beetje het gevoel dat dit zou gaan gebeuren. Ik weet niet waarom, maar ik had nog wel zoiets van: er kan nog wel een twist komen. En toen kreeg je die scène die je altijd op TV ziet; dat wij met z’n drieën naast elkaar staan, Art die een heel opstel hield en toen vroeg wie de Mol is en toen stapte Klaas naar voren. En toen gingen opeens alle camera’s uit, begon iedereen elkaar te omhelzen en te juichen. En wij stonden daar maar. En toen kwam Rick, de regisseur, en die vroeg of we even konden komen. En toen wist ik al dat we het nog niet zouden horen. Maar op dat moment vond ik dat niet zo erg, want het was zo’n gave sfeer. Het was afgelopen, het was allemaal gelukt, iedereen van de crew was ook superblij en dan ga je helemaal mee in dat sfeertje. En ik dacht wel: of ik ben heel blij en Tim is een beetje teleurgesteld, of andersom. Dan ga je ook niet lekker dat feest in, als het ware. Dus ik vond het wel even prima zo. Maar dan is het natuurlijk wel zo dat je terug naar Nederland gaat en er dan wel weer negen maanden tijd overheen gaat en dat je dan constant het idee hebt dat het nog niet klaar is. Dat was wel een beetje tricky, maar ik denk dat het voor de spanning wel leuk was.


Had je uiteindelijk verwacht te winnen?

Nee! Echt niet. Ik had een beetje het idee, en dat idee bleek later ook waar te zijn, dat Tim zich eigenlijk al heel lang volledig op Klaas concentreerde. En ik heb naast Klaas ook nog best wel lang op Tim gelet. En als je al je antwoorden op Klaas beantwoordt en je gaat elke keer door, dan hoef je eigenlijk alleen nog maar op hem te letten. Dus ik ging er een beetje vanuit dat Tim veel meer informatie had dan ik. Maar achteraf bleek dat dus niet zo te zijn en dat was dus wel een beetje zuur. Mensen vragen of ik het erg vind. Maar nee, ik heb het hele avontuur van begin tot eind helemaal meegemaakt. Ik baal er niet van.


Wat was jouw tactiek tijdens het spel?

Ik twijfel een beetje of ik dat wel moet delen, want ik denk dat als je deze theorie aanhangt als kandidaat je best wel grote kans hebt dat je wint. Laat ik het even verkapt zeggen: wat wij hebben gedaan, en wat absoluut moet, is alles opschrijven. En je wordt gek, want je zit gewoon tijdens het eten en als je zit na te borrelen of als je in de bus zit te schrijven. Zeker als er nog veel kandidaten zijn. Wat heeft iemand aan, wie eet wat, wie krijgt als eerste zijn drankje? Zo ver gaat het. Je moet alles bijhouden. Maar mijn allergrootste tip is sowieso: zoek een maatje. En dan moet je gewoon vertrouwen op je mensenkennis. Want als je maatje de Mol is, dan ben je natuurlijk niet slim. Je kunt buiten de uitzending om, dus niet tijdens de spellen, letten op hoe iemand doet, hoe iemand praat, hoe iemand kijkt, of die echt contact legt, of die dingen vraagt. Zo kom je erachter wie je maatje moet zijn en ook wie het vooral niet moet zijn. En dan heb je misschien al een voorsprong.


Had je je vooraf nog op een bepaalde manier voorbereid?

Ja, wel een beetje. Ik ben gaan googelen en de dingen die ik over de kandidaten kon vinden allemaal opgeschreven. Dus simpele dingen als geboortedata, sterrenbeelden, thuissituatie. Als je daar al achter kunt komen op internet. Ik heb eigenlijk gewoon van iedereen een dubbel blaadje in mijn Molboekje volgeschreven met dingen die ik al wist. En verder eigenlijk zo veel mogelijk rondgevraagd.


Jokers in de steenmijn

Heb je tijdens het spel nog geprobeerd jezelf verdacht te maken?

Eigenlijk niet. Mensen geloven dat niet, maar het is echt waar! Ik heb natuurlijk die drie jokers gepakt in die steenmijn en dat heb ik aan niemand verteld. Toen heb ik nog wel geprobeerd twee mensen tegen elkaar uit te spelen; Klaas en Taeke. En dat is ook wel gelukt. Wat ik verder ook wel gedaan heb is niemand mijn vragenlijst die ik van tevoren heb ingevuld laten zien. Dus ik heb wel heel wat antwoorden gegeven die misschien wel helemaal niet waar zijn.

Maar mezelf echt verdacht maken heb ik niet gedaan. Maar dat kom ook omdat ik het gewoon veel te leuk vond. Ik heb er ook helemaal geen lol in als ik iedereen loop te verneuken. Het is gewoon veel leuker om plezier te hebben!


Werd je uiteindelijk in je directe omgeving wel veel verdacht?

Ja, dat wel. Vooral bij die bergwand. Ik heb in mijn leven 40 meter diepgedoken, ik ben uit helikopters en vliegtuigen gesprongen, ik ben in Afghanistan geweest. Ik heb echt alles gedaan wat ook maar een beetje gevaarlijk is, dus mijn directe omgeving dacht dat ik die berg wel op zou gaan. Die begonnen me toen allemaal te verdenken. Maar ja, wat het was is: ik ben natuurlijk superlang, en dat was Klaas natuurlijk ook, maar je hoorde later dat Klaas eigenlijk het liefst niet wilde, en in het begin moest je een bepaald soort move uithalen. Gekruisd met je benen ergens overheen. En ik was daar gewoon echt te lang voor. En ik moest echt drie meter hoog reiken en als ik die zou missen, dan zou ik drie meter naar beneden flikkeren. En een beetje met Janine Abbring in mijn hoofd denk ik: dat moet ik niet doen (Janine verbrijzelde tijdens het 13e seizoen haar ruggenwervel, red.). Mensen zijn me daardoor wel gaan verdenken, maar dat was alleen maar mooi. Daarnaast heb ik bij die raadsels even mijn mond gehouden. Even kijken wat er gebeurt. Dat hebben mensen ook wel raar gevonden.


En is er tijdens het spel iets dat je liever anders gedaan zou hebben?

Tja, ik had natuurlijk niet die witte jokers terug moeten leggen. Het heeft uiteindelijk niets uitgemaakt voor het spel, want ik heb die test gewoon elke keer goed gemaakt. Dus ik had die jokers niet nodig. Maar ja, het is natuurlijk wel erg onhandig. En als je dan terugkijkt denk je dan ook van: “sukkel!”. Maar goed, meer dan dat is het ook niet.


Wat vind je eigenlijk van Klaas als Mol?

Hij heeft het heel goed gedaan! Hij was er constant bij. Hij ging met alles mee, ’s avonds drankjes drinken en zo. Ik vind het echt superknap, want wij waren een hele hechte groep. We waren heel snel wel echt bevriend aan het raken met zijn allen. En dat is voor een Mol natuurlijk eigenlijk niet zo fijn, want dan moet je meedoen. En hoe meer je mensen kent, hoe makkelijker het is om iemand als Mol te ontmaskeren. En hij heeft het toch volgehouden. En zeker toen ik hem op een gegeven moment doorhad, en ik had het ook vrij snel door, heb ik me nog wel gerealiseerd dat hij zich ook gewoon had kunnen terugtrekken. Maar hij bleef erin. Dat was wel knap. En hij heeft ook altijd alles opgeschreven en we hebben hem ook niet kunnen betrappen op iets heel stoms als een contactmomentje met een productiefiguur. Hij heeft het goed gedaan.


Vanaf welk moment had je door dat hij de Mol was?

Ik heb eigenlijk alle testen altijd gezegd: de Mol is een man en de Mol is Klaas. Maar in de tussenvragen heb ik natuurlijk wel heel veel zitten spreiden. Maar ik denk dat ik bij aflevering 3 wel overtuigd was. Maar uiteindelijk ben ik pas bij aflevering 5 vol op hem gaan zitten.


Waarom was je in aflevering 3 overtuigd?

Tja, dat was eigenlijk gewoon puur op gevoel.


Opdracht in Santiago

Wat was je favoriete opdracht om te doen?

Oh, zo veel! Ehm.. die autootjes vond ik het leukst. Met die cut-outs. Dat was hilarisch! We reden gewoon met een autootje door Santiago heen, wat natuurlijk al bizar is, en we moesten onwijs lachen omdat die anderen dan overal stonden. En het ging natuurlijk ook heel goed. Alleen op het laatst ging het mis. Daar was ik ook echt heel teleurgesteld over. Maar ja, we hadden een uur, anderhalf uur de tijd. En dat je er dan ook zelf achterkomt waar je dan uiteindelijk heen moet. Dat was echt heel tof. En dat kajakken vond ik echt te gek. En in die boot met die Taíno-tekens was natuurlijk ook fantastisch. Maar ja, je slaat het allemaal op. Als je drie weken naar de Dominicaanse Republiek zou gaan, dan zou je nog niet eens een tiende zien van wat wij allemaal hebben gezien. Elke keer weer een nieuwe setting of een nieuwe plek. De meest gekke dingen. Dat maakt het echt fantastisch!


Dan heb ik nog één laatste vraag voor je: wat vind je eigenlijk van de LuckyTV’s en de BlendTV’s die van Wie is de Mol? zijn gemaakt?

Oh, zo grappig! Zo ontzettend leuk! Die Blends heb ik niet allemaal gezien. Wel die met die cavia, die vond ik ook erg grappig. En die Lucky’s zijn natuurlijk echt hilarisch. En ik ben er ook achter hoe hij het heeft gedaan. Hij heeft gewoon stukjes zonder geluid gekeken en dan gekeken wat voor stem daarbij past. En als je dat weet, dan wordt het alleen maar nog hilarischer. Kijk, dat Ellie zo’n Duitse stem kreeg, dat ligt best voor de hand. Dat vonden wij ook allemaal heel logisch. En Cécile zo’n meisje en dan ik. Als je naar mij kijkt zonder geluid, dan hoor je die stem ook eigenlijk! Dus dat was eigenlijk heel grappig.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page