top of page

Wie is de Mol volgens Klaas van Kruistum en Thomas Cammaert?


Klaas van Kruistum en Thomas Cammaert

Foto's: AVROTROS / Michel Schnater


INTERVIEW - De ontknoping van Wie is de Mol? 2018 komt in zicht. Maar wie is nou die Mol? We spraken met twee voorgangers van de achttiende Mol, zodat zij misschien wat licht kunnen schijnen op de zaak. Oud-Mollen Klaas van Kruistum en Thomas Cammaert vertellen over hun ervaringen en verdenkingen.

Wat vind je van het seizoen tot nu toe?

Klaas: Geweldig! Het is leuk voor de gewone kijker en ook leuk voor de Molloten. Gevarieerd, verrassend, een van de beste openingen die we ooit in Wie is de Mol? hebben gezien, prachtige locaties, humor, ontwikkeling van de karakters. Eigenlijk zit alles erin.

Thomas: Het seizoen begon heel vet met dat ze allemaal verspreid waren over verschillende landen. Ongelooflijk hoe de makers van het programma ons elk jaar opnieuw zo weten te verrassen! Geweldig! Het nadeel van zo’n verspreid begin is dat de groep nooit samen is begonnen. En ik vond dat het daardoor heel lang geen “groep” was. Je zag weinig warmte en humor, maar vooral hardheid en gedrevenheid.


Oregon

Wat vind je van Georgië ten opzichte van het land waar je zelf was?

Klaas: Het was een stuk kouder, dat heb ik wel gezien. Dus wat dat betreft ben ik erg blij met de Dominicaanse Republiek. Maar als ik die bergen dan zie: wauw! Dat is echt waanzinnig.

Thomas: Georgië is, net als Oregon, heel mooi in beeld gebracht. Het ziet er prachtig uit. Maar het valt niet met elkaar te vergelijken. Oregon had alles in één staat. Het Wilde Westen, oceaan en strand, bergen en sneeuw . Het was zo geweldig om daar een Wie is de Mol?-seizoen te mogen spelen.


Heeft de locatie invloed op het spel?

Klaas: Ja, dat heeft wel invloed, hoewel ik denk dat dit hier wel meevalt. De temperaturen waren best oké. Ze hebben ook ooit een keer iets in IJsland gedaan en dat was geen succes. Volgens mij hebben ze toen ook gezegd dat ze nooit meer zo’n koude locatie zouden kiezen. Het geeft natuurlijk ook hele andere beelden als iedereen alleen maar zit te rillen en het speelt het spel toch wat minder fijn. En als het heel warm is, speelt dat natuurlijk ook parten. Dus dit zijn voor de kandidaten wel ideale weersomstandigheden, volgens mij.

Thomas: Met een leuke locatie worden de makers ook geïnspireerd om leuke opdrachten te bedenken. En ook de weersomstandigheden op de locatie zijn van invloed. Als het koud is en vaak regent, is het spel natuurlijk nog zwaarder. Op een tropisch eiland tijdens een hittegolf kan het dan weer te warm zijn. Geef mij maar Oregon, haha.

Ziplinen

Was er dit seizoen een opdracht die je zelf graag had willen spelen?

Klaas: Ik vond die verhuizing echt supervet. Dat via een kabel van het ene gebouw naar het andere gaan was heel spannend. En die Maneschijn was natuurlijk ook fantastisch! Ik heb al een hoop dingen gedaan in mijn leven, maar ik heb nog nooit met m’n oog onder zo’n enorme telescoop gehangen.

Thomas: Ik ben heel avontuurlijk en ik hou van uitdagende opdrachten. Dus het paragliden, tokkelen en raften had ik heel graag willen doen!


Is het als oud-Mol makkelijker om de nieuwe Mol te vinden?

Klaas: Dat denk ik niet, want ik zat er ook naast dit seizoen. Sommige dingen kun je misschien wat sneller debunken. Er kwam bijvoorbeeld eens een berichtje voorbij dat Teletekst vergeten was de naam van Jan te noemen, waardoor mensen dachten dat hij zou afvallen. Daar weet ik dan wel van dat dat echt niet gaat gebeuren. Dat soort hints werken niet. Maar ja, ik ging zelf helemaal aan de haal met die hint waarbij Simone iedere keer op de plek van de afvaller stond. Dat had een duidelijke Wie is de Mol?-hint kunnen zijn. Zeker als je kijkt naar hoeveel kans er was dat dat zou gebeuren. Ik geloof dat iemand dat had berekend op 1 op 8.400, dus de kans dat dit toevallig was, was toch wel heel klein. Maar het bleek toch niet te kloppen. Dus wat dat betreft speur ik mee als ieder ander.

Thomas: Helemaal niet, vind ik. Ik dacht dat ik nu wel snel zou zien wie de Mol is, omdat ik dingen zou herkennen. Maar het feit dat ik nu veel kennis heb over hoe het programma wordt gemaakt lijkt me toch tegen te werken in mijn zoektocht naar de Mol. Al zijn er wel wat trekjes en reacties van de Mol die ik denk te herkennen, omdat ik ze ook had of deed.

Stine draait mingeld om

Kijk je op een andere manier naar het programma als je de Mol bent geweest?

Klaas: Dat weet ik eigenlijk niet. Er zit natuurlijk best een groot verschil tussen Wie is de Mol? meemaken als deelnemer en wat je op televisie ziet. Dat zijn toch wel twee losse werkelijkheden. En de makers zorgen ervoor dat je in tien weken mee wordt genomen in het verhaal van tien mensen die een voor een afvallen en dan hou je er uiteindelijk drie over. En dat gebeurt in werkelijkheid natuurlijk ook, maar er is heel veel wat nog meer gebeurt, maar wat je gewoon niet ziet. Daar is simpelweg de tijd niet voor. Er worden drie weken in een krappe negen uur samengevat. Dat gaat natuurlijk niet. Dat geeft wel aan dat er twee werkelijkheden zijn. En als ik daar naar kijk, weet ik ook dat ik heel veel mis. Soms denk ik dingen te zien. Bij Stine bijvoorbeeld. Toen ging Art opeens een paar hele moeilijke vragen aan haar stellen bij die bordjesopdracht, waardoor zij “toevallig” twee keer mingeld omdraaide. Van dat soort dingen denk ik dan dat het een typische actie is, maar dat blijkt dan niet zo te zijn. Beats me. Dus wat dat betreft is het een gelijk speelveld tussen mij en alle anderen, met als enige verschil dat ik af en toe eens een anekdote kan vertellen.


Herken je bepaald gedrag of bepaalde Molacties van jezelf terug in een van de laatste drie kandidaten?

Klaas: Ja, maar weet je wat het is met Wie is de Mol? Je eigen creativiteit en vermogen om dingen te bedenken keert zich gelijk tegen je. Niets is wat het lijkt. Dus als enthousiaste kandidaat heb ik ook wel eens het een en ander per ongeluk verstierd. En Jan zou dat ook prima kunnen doen. Ik heb ook flink lopen klungelen en dat doet Ruben ook wel. Zo kun je bij iedereen wel wat verzinnen. Dus of dat nou echt een voordeel is, weet ik niet. Ik zie het er soms wel in, maar sommige dingen gebeuren ook gewoon toevallig. Je moet je voorstellen dat je in een vreemd land bent, je krijgt een opdracht, je krijgt door de regie nog een keer uitgelegd wat de bedoeling is en wat er wel en niet mag en dan moet je gelijk beginnen. Dan ga je gewoon improviseren. Het verschil tussen per ongeluk een foutje maken of expres een foutje maken is dan gewoon heel klein.

Thomas: Ik denk zowel bij Ruben als Jan wat dingen te herkennen. Bepaalde reacties als Art de opdracht uitlegt bijvoorbeeld. En vooral de reactie bij de executie als een kandidaat een rood scherm krijgt of als de Mol een groen scherm krijgt.


Heb je gedurende dit seizoen een hoofdverdachte zien vertrekken?

Klaas: Ja, zeker! Simone had ik vanaf het begin al op de korrel. Zij leek me een hele interessante Mol. Er was ook best wel wat dat in haar richting wees. Stine kwam op een gegeven moment ook heel erg opzetten. De manier waarop zij sprak en dingen deed viel heel erg op. Zij had ook prima een Mol kunnen zijn. En Ruben deed altijd wel een beetje mee. Die is een tijdje uit de wind gehouden en kwam daarna gewoon heel erg opzetten.

Thomas: Ik verdacht Emilio een tijdje en die lag er natuurlijk vrij snel uit. Ook Stine heb ik een tijd verdacht gevonden.

De ontknoping wordt uitgesteld

Hoe zou je het gevonden hebben als de ontknoping in jouw seizoen zo zou worden uitgesteld als in dit seizoen?

Klaas: Dat is op zich best wel een beetje taai, al denk ik dat ze het diep van binnen al wel weten. Maar de grap is dat als Jan de Mol blijkt te zijn, we echt een sensatie te pakken hebben met dit seizoen. Dat zou betekenen dat Olcay het op de een of andere magische wijze tot het einde toe heeft volgehouden, dat Ruben een heel slim spel heeft gespeeld, waardoor hij heel veel mensen op zijn nek heeft gehad die vervolgens allemaal naar huis gingen, en dat Jan als enige dat doorzien heeft. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn, want dan zullen we nog een paar hele vette Molacties zien. Dat kan niet anders, omdat Jan natuurlijk overal haantje de voorste is geweest en we eigenlijk best wel een goede indruk van hem hebben gehad. Als dat dan een hoax blijkt te zijn, kunnen we lachen. En dat is waarschijnlijk de reden waarom ze het niet verteld hebben. Op het moment dat er nu iemand zou afvallen, ben je al heel snel klaar. Ik vind het wel spannend. Het komt ten goede aan de live-uitzending, denk ik.

Thomas: Ik had dat heerlijk gevonden, want ik vond het echt het leukste geheim ooit om te bewaren. Dus het stilzwijgen had van mij nog veel langer mogen duren .


Wie is niet de Mol?

Klaas: Olcay. Ik heb helemaal niets op haar. Zij is gewoon een straight-shooter die op geheel eigen wijze het spel heeft gespeeld. Iemand die schijt heeft aan alles en er daardoor met een heel open vizier in is gegaan. Ze is begonnen zonder Molboek en kwam er later achter dat er toch wel heel veel details zijn die ze beter kon opschrijven. Als Mol zou ik dat niet zo snel doen, denk ik. Iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier, maar ik vind haar gewoon niet verdacht.

Thomas: Olcay is niet de Mol. Ik zou het wel te gek vinden. Zo’n brutale Mol die alle regels aan haar laars lapt en die zo overduidelijk en opzichtig molt en fouten maakt, dat we denken “Nee, dat kan niet. Dat ligt er te dik bovenop” . Maar geen zorgen, ze is het niet hoor.


Wie is de Mol?

Klaas: Eigenlijk moet Ruben het gewoon zijn, maar ik hoop dat Jan het is. En ik kan eerlijk gezegd niet goed kiezen, want ik weet het gewoon niet zeker. Dat zeg ik niet om er makkelijk van af te zijn. Vorig jaar wist ik het na vier, vijf afleveringen echt wel. Maar ik weet het nu gewoon echt niet. Het kan twee kanten op. De makers vinden het belangrijk dat iedereen de Mol zou moeten kunnen ontdekken. En dan kom je toch wel uit bij Ruben, omdat die toch wel duidelijk verdacht is. Het enige waardoor ik denk dat het toch Jan is, is het Moldagboek. Als je dat een beetje goed leest, kun je tot de conclusie komen dat Ruben niet de Mol kan zijn, omdat de Mol spreekt over de metro waar Ruben niet in zat. Maar dat kan ook een slip of the tongue zijn. Ik weet het oprecht niet.

Thomas: Jan is de Mol. Ik heb heel lang Ruben verdacht, maar ik ben uit de Ruben-coma ontwaakt . Jan neemt vaak de leiding en doet alsof hij heel fanatiek is . Maar hij heeft statistisch gezien het minste geld binnengebracht. En dat maakt hem de Mol. Follow the money!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page