top of page

Onze eerste herinneringen aan Wie is de Mol?


Wie is de Mol?-herinneringen

Foto: Screenshots uit Wie is de Mol?, bewerking Tunnelvisie


EXTRA - Voor drie van onze redactieleden is het dit jaar alweer vijftien jaar geleden dat zij begonnen met het kijken van Wie is de Mol?. Een mooie gelegenheid om met z'n allen eens terug te blikken op de prille beginnetjes van onze Wie is de Mol?-geschiedenis.


Dit is een bijzonder artikel. Het gaat deze keer niet over hints of theorieën over Wie is de Mol? en het heeft ook weinig nieuwswaarde. Maar hierin geven wij, Jasper, Rosanne, Saskia en Rämon, de redactieleden van Tunnelvisie, een inkijkje in ons Wie is de Mol?-verleden. Ben je benieuwd naar waar het voor ons allemaal begonnen is? We vertellen hieronder onze verhalen.


Jasper

Wie is de Mol? begon voor mij nu bijna vijftien jaar geleden. Om precies te zijn: ik mag dit jubileum aanstaande maandag vieren. Ik was toendertijds nog maar acht jaar oud, maar ik herinner het me eigenlijk nog verrassend goed.


Het was tijd voor mij om naar bed te gaan. Maar daar had ik natuurlijk geen zin in. En sneaky als ik was, vroeg ik mijn ouders wat ze aan het kijken waren op tv. Niet eens uit interesse, maar gewoon om tijd te rekken. Met succes. "Oh, dat is Wie is de Mol?", zeiden ze, "Dat vind jij ook vast wel leuk. Kom maar meekijken". En daar had ik ze maar mooi te pakken.


Het beeld van Angela

Het eerste beeld dat ik me nog kan herinneren is Angela Groothuizen die voor een boom met enorme wortels stond te presenteren. Later, toen alle afleveringen op internet terug te vinden waren, ben ik gaan uitzoeken welke aflevering dat precies was. Het was de tweede aflevering van het vijfde seizoen. Die werd uitgezonden op 21 januari 2005.


Het programma maakte meteen indruk op me. Ik vond het reuze-spannend, ook al snapte ik er eigenlijk helemaal niets van. Ik had in de eerste twee jaar dat ik keek de Mol wel goed, maar dat was eigenlijk meer omdat ik m'n ouders daarin napraatte. Vanaf het zevende seizoen ben ik zelf gaan proberen de Mol te ontmaskeren. Tot en met het tiende seizoen had ik het steevast bij het verkeerde eind. Tot ik in 2011 fanatieker begon te speuren. En sindsdien had ik het ook veel vaker goed.


Na het dertiende seizoen, dat nog altijd mijn favoriete seizoen is, besloot ik dat ik toch weer meer wilde doen met het programma. Want ook na al die jaren liet het me nog steeds niet los En dus besloot ik in 2014 om met twee vrienden Tunnelvisie op te richten, wat toen nog een online tijdschrift was. Een ook al is Tunnelvisie inmiddels omgetoverd tot een nieuwswebsite, ik werk er nog steeds met veel plezier aan.

Yvon met een eerstgeborene

Rosanne

Als ik ga nadenken over mijn eerste herinnering aan Wie is de Mol?, gaan we toch echt vijftien jaar terug in de tijd. Het allereerste beeld wat bij mij op komt zetten is uit de finale-aflevering uit 2005. In deze aflevering wordt bekend gemaakt dat Yvon Jaspers de Mol is. Vervolgens krijg je dan alle acties te zien die zij als Mol heeft uitgevoerd. In de voorlaatste aflevering moeten de laatste overgebleven kandidaten op zoek naar, als ik het mij goed herinner, een eerstgeborene. Yvon gaat op zoek in het dorp en vind er natuurlijk vrij veel, maar tegen haar medekandidaten zegt ze dat ze er geen een gevonden heeft. Dag geld! In die finale-uitzending zie je vervolgens dat Yvon een flesje water in haar gezicht gooit, zo lijkt het bij haar kandidaten dat ze heel hard heeft gerend.

Een tweede herinnering die bij mij opkomt is uit het seizoen erna. De kandidaten waren nog met zijn vieren over; Frédérique, Roderick, Peggy en Milouska. Ze moeten een kilometer omhoog fietsen. Als ze boven zijn winnen ze €5.000,- voor de pot en een vrijstelling voor de persoon die over de finish rijdt. Als ze bijna boven zijn willen drie van de vier personen stoppen, maar Frédérique zegt stellig dat zij nog wil fietsen. En, strijder die ze is, fietst ze door naar het eind. Frédérique wint uiteindelijk dit seizoen, maar in de finale uitzending is ze niet aanwezig. Ze is overleden aan de gevolgen van kanker. Het geld dat zij heeft gewonnen doneert ze aan een goed doel.

Dan een laatste beeld wat ik zo kan oproepen. Is een lachende Jon van Eerd die achter een spiegel zit. Binnen deze opdracht mochten de kandidaten een vraag stellen aan hun Mol. Vivienne en Anniek mogen allebei een vraag stellen aan Jon. Beide dames vragen of hij de Mol is. Bij beide vragen zie je dat hij een brede glimlach heeft. Bij een van de dames zegt hij 'ja' en bij de ander 'nee'. Verder vind ik dat er in dit seizoen nog meer leuke opdrachten zitten. Ik vond de opdracht in Petra ook heel gaaf. Overigens was die opdracht gedoemd te mislukken, maar dat terzijde. De halve pot verdween. Sebastiaan wilde graag verdacht worden, zodat hij verder zou komen. Maar tevergeefs. Toen hij eruit vloog, haalde hij de helft van de pot uit de zijn onderbroek.

Welk seizoen ik het leukste of mooiste vind, is voor mij niet te kiezen. Er zijn meerdere seizoenen die ik leuk vind. Elk seizoen heeft altijd leuke elementen. Je kunt wel zeggen dat ik gewoon echt fan ben van dit programma. Ik zit al vijftien jaar steevast op de bank als Wie is de Mol? op tv komt. In het begin op de donderdagavond en nu heerlijk op de zaterdag!

Dennis gooit geld overboord

Saskia

‘Sas, wat is eigenlijk jouw eerste herinnering aan Wie is de Mol?’. Eh, wat? Herinneringen ophalen, laat staan seizoenen en het jaartal wanneer het plaatsvond onthouden, is niet mijn sterkste kant. Maar gelukkig hebben we daar Google voor.

Volgens mij heb ik het kijken van Wie is de Mol? vooral aan mijn moeder te danken. Toen ik een keer met haar meekeek, is het enige wat ik daarvan heb onthouden dat Yvon Jaspers meedeed. Ik was toen tien jaar oud. Na Google te hebben geraadpleegd, bleek dat seizoen 5 te zijn, dat is opgenomen in Australië en Indonesië.

Het eerste seizoen dat ik helemaal heb gekeken was seizoen 7 in Thailand met Inge Ipenburg als Mol. Vanaf dat jaar heb ik geen seizoen meer gemist. Twaalf jaar later kun je niet anders dan jezelf een echte Molloot noemen.

De leukste herinnering vind ik toch wel de Molactie van Dennis Weening die geld uitstrooit vanaf een cruiseschip in Mexico.

Voorspel de toekomst-opdracht

Rämon

Wie is de Mol? begon voor mij al best lang geleden. Ik denk dat ik seizoen 10 voor het eerst volledig heb gekeken. Ik was zestien en ik weet nog dat ik het mysterie dat rondom het programma hing heel interessant vond. Dat seizoen keek ik niet eens naar wie de Mol was, maar ik bewonderde gewoon het hele spel en alles eromheen.


Seizoen 11 is het eerste seizoen dat ik er echt voor ben gaan zitten en heb toen ook mijn eerst Molboekje gekocht. Wekelijks fietste ik drie dorpen verderop naar een vriendinnetje dat ook verslaafd was aan Wie is de Mol? en keken we samen de aflevering op een zolderkamertje. Daarna schreven we als gekken alles op in ons Molboekje en hadden we het uren over wie de Mol moest zijn.


Nu, acht jaar later, is dat seizoen nog steeds by far mijn favoriete seizoen. Ik vertel mezelf soms om het niet te vaak terug te kijken zodat ik de schoonheid van dat seizoen altijd kan blijven koesteren. Soms worden dingen namelijk slechter als je het vaak terugkijkt.


Ik weet nog dat er dat jaar een switch qua montage en testmuziek had plaatsgevonden en dat het me letterlijk de tv in zoog. Hoewel velen Molloten het oude muziekje misten, vond ik het juist echt een verbetering en het nóg spannender maken. De opdracht ‘voorspel de toekomst’ uit aflevering 10 was voor mij echt een bewijs hoe goed Wie is de Mol? in elkaar zat en wat voor stappen ze elk jaar weer maakten om het programma zo goed te maken. Nog steeds kijk ik het megafanatiek en ben ik heel blij dat ik vorig jaar bij Tunnelvisie ben gekomen en hier samen met Jasper, Rosanne en Saskia mijn Mol-obsessie in kwijt kan. Hopelijk lezen jullie de artikelen en interviews met net zo veel plezier als wij ze maken!


Jouw herinneringen

Nu zijn we natuurlijk ook erg benieuwd naar jouw mooiste Wie is de Mol?-herinneringen! Stuur ze naar ons op en wie weet verschijnt jouw verhaal wel op onze website. De vijf leukste inzendingen winnen daarnaast ook nog eens twee kaartjes voor de Wie is de Mol? Fandag, inclusief meet & greet met de kandidaten!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page