top of page

10 vragen aan Nathan Rutjes en Anita Witzier


Nathan Rutjes en Anita Witzier

Foto: AVROTROS

INTERVIEW - Deze week stellen we iedere dag tien vragen aan twee kandidaten van het nieuwe seizoen. Hoe hebben ze het spel ervaren en hoe hebben ze zich voorbereid? Vandaag is het de beurt aan voetballer Nathan Rutjes en presentatrice Anita Witzier.

Vond je het lastig om geheim te houden dat je meedeed aan Wie is de Mol?

Nathan: Ik denk dat het makkelijker was geweest op het moment dat mijn naam niet al eerder als een van de mogelijke kandidaten naar buiten werd gebracht. Nu word je toch op elke hoek van de straat aangesproken of je deelneemt aan het programma.

Anita: Dat was zeker lastig, vooral naar de mensen in mijn omgeving die groot fan van het programma zijn, zoals mijn kinderen. Maar ook naar collega’s die ik een smoes op de mouw moest spelden om drie weken weg te zijn.

Was Wie is de Mol? wat je ervan verwachtte?

Nathan: Het was een mooiere ervaring dan ik op voorhand had durven dromen.

Anita: Helemaal! De spanning van het avontuur en het onbekende, de adrenaline, de mindfuck, de gezelligheid, de gave opdrachten…

Op wat voor soort opdrachten hoopte je vooraf?

Nathan: Een opdracht met lasers, sociale opdrachten met de Chinese bevolking en opdrachten die je moet uitvoeren als team. Van individuele opdrachten ben ik over het algemeen geen voorstander.

Anita: Veel fysieke opdrachten en opdrachten waarvoor je een mentale drempel over moet stappen.

En op wat voor soort locatie?

Nathan: China waarborgt natuurlijk een rijke geschiedenis. Ik hoopte op een locatie waar ik iets zou proeven en ervaren van de Chinese oudheid.

Anita: Ik hoopte op iets als IJsland. Vooral niet een te warm land. Nou ja…

Wat vond je van deze groep kandidaten?

Nathan: Zeer uitlopende karakters. Lijkt me geweldig voor de kijker.

Anita: Een heel diverse groep, met stuk voor stuk leuke én eigenzinnige mensen. Veel gelachen.

Voelde het extra speciaal om mee te doen aan een jubileumseizoen?

Nathan: Dit is wel een mooie vraag. Ik vond de aanvraag al een enorme eer. Maar door de opening bij eerste opdracht besefte ik wel: ‘Woooooww, oke, dit is het twintigste seizoen!'. Next level Wie is de Mol? en daar mag ik onderdeel van uitmaken.

Anita: Daar heb ik niet echt iets van gemerkt. Je bent bezig met de opdrachten en met uitzoeken wie de Mol is. De locaties zijn ieder seizoen bijzonder.

Had je vooraf een tactiek bedacht? En heb je hier wat aan gehad?

Nathan: Voor het maken van de test sowieso. Mijn tactiek was denk ik een bijzondere. Even kijken hoe ver me dat brengt.

Anita: Ik had bedacht om me de ene keer heel actief en assertief op te stellen en me bij een volgende opdracht juist terug te trekken om dan rustig de hele boel te kunnen overzien. Daar heb ik niets aan gehad, want zodra het spel begon ging ik er vol in en was er van tactiek geen sprake meer!

Welke eigenschappen kwamen je goed van pas in het spel?

Nathan: Ik durf m'n hart te volgen. De ervaring om te functioneren binnen een groep. En relativeringsvermogen is een belangrijke eigenschap bij Wie is de Mol? (durven genieten van het moment).

Anita: Ik ben bij spelletjes altijd heel fanatiek. Je speelt tenslotte om te winnen, nietwaar?

En welke niet?

Nathan: Ik vertrouw mensen nu eenmaal totdat ze het tegendeel hebben bewezen.

Anita: Van nature ben ik heel (te?) goed van vertrouwen. In principe geloof ik iedereen op zijn of haar woord. Dat moet je in dit spel dus he-le-maal loslaten en dat vond ik misschien wel de grootste uitdaging.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page