top of page

Wie is de Mol volgens Jessica Ceuppens?


Jessica Ceuppens

Foto: Screenshot uit De Mol 2017, aflevering 1

INTERVIEW - De Mol is terug van weggeweest. En dit jaar spreken we ook deelnemers van deze Vlaamse serie over hun deelname en hun verdenkingen. Deze week namen we contact op met Jessica Ceuppens. Zij viel als eerste af in het vijfde seizoen van De Mol, dat zich afspeelde in Zuid-Afrika.


Groepsfoto 2017

Jessica, leuk dat we je even mogen bellen voor Tunnelvisie. Dit is het eerste jaar dat we ook de Belgische deelnemers aan de tand gaan voelen. Je eigen deelname is alweer een paar jaar geleden. Krijg je nog vaak dit soort verzoeken of is die hele storm aan aandacht inmiddels alweer wat gezakt?

Ik moet zeggen dat ik inderdaad nog vrij weinig benaderd word voor dit soort dingen. Vanuit Nederland sowieso niet, maar eigenlijk vanuit België ook heel weinig. Het leeft wel heel erg op het moment dat je meedoet. Maar eigenlijk is het vooral de officiële pers waarmee je praat en wat interviews doet. De meeste fans, de zogeheten Molloten, schrijven vooral dingen op blogs en forums. Maar interviews zijn dus alleen met de pers. En ook dat is natuurlijk alweer drie jaar geleden.


Was je al fan voordat je meedeed en moet je als deelnemer eigenlijk ook een beetje een Molloot zijn?

Voordat ik meedeed was ik al een megagrote fan van het programma. Ik herinner me ook nog dat ik als klein meisje al keek naar de eerste drie seizoenen van De Mol. Maar dat is inmiddels al zo lang geleden. Je hebt natuurlijk verschillende gradaties van Molloten. Maar ik denk dat ik er absoluut wel een beetje binnen val, aangezien ik megabenieuwd ben en altijd alles wil weten rondom het programma.


Hoe kijk je terug op je deelname? Word je er nog vaak op aangesproken?

Ik word er eigenlijk redelijk weinig op aangesproken. Ik woon in Brussel en de Franstalige mensen weten vrijwel nooit wie ik ben. Maar de Nederlandstalige mensen herkennen me wel eens. Vooral op festivals en events hoor ik vaak van vrienden dat er wel wat naar me gestaard en wat gefluisterd wordt. Maar echt aangesproken word ik vrij weinig. Ik heb er ook wel wat Instagramvolgers door gekregen die me blijven volgen en me denk ik daardoor ook nog wel herkennen. Het is best grappig want eigenlijk ben ik maar één uur op televisie geweest en ben ik destijds echt verschoten van alle aandacht. Ik ben er zelfs een beetje voor gevlucht, denk ik wel.


Dat klinkt inderdaad vrij intens. Je hebt ook deelnemers die wellicht nog een tv-carrière ambiëren voor na het spel,. Maar begrijp ik goed dat dat voor jou in ieder geval geen drijfveer was?

Ik was daar allesbehalve mee bezig tijdens het spel of bij mijn inschrijving. Ik heb zelf vroeger wat theater gedaan en ik vind de media wel een heel interessant iets, maar dat was absoluut niet mijn ambitie. Ik denk ook dat zoiets nooit een drijfveer moet zijn om aan dit spel mee te doen.


Nog even over je deelname. Er als eerste uitvliegen is natuurlijk alles behalve leuk. Wat is eigenlijk de reden dat je er zo snel uitvloog?

Ik heb eigenlijk toch redelijk fel gespreid op vier mensen. Maar het is superstresserend. Vooral die eerste dagen slaap je heel weinig en ben je vooral bezig met het leren kennen van je medekandidaten en de hele vervreemdende wereld van De Mol een beetje tot je laten inzinken. En dan is daar opeens die executie en dat is echt stresserend. Ik had mezelf voorgenomen om per persoon vijf vragen in te vullen en het dan zo te spreiden over vier personen. Maar dat klopte dan niet meer, dus ik denk dat ik onbewust toch te veel op één persoon heb ingezet. Tijdens het invullen wist ik niet meer precies op wie ik had ingezet en zo gaat zo’n test al snel de verkeerde kant op. Maar ik ben eruit gegaan met een ex aequo, dus dat wilde zeggen dat ik samen met nog iemand de minste vragen goed had beantwoord. Achteraf gezien is dat natuurlijk extra jammer.


Het meer

Wat is je het meeste bijgebleven van je avontuur?

Eigenlijk was dat de reünie. Dat moment is misschien nog wel het felst bijgebleven, omdat je zo lang moet zwijgen en je mag elkaar heel lang niet zien en horen. Ik weet nog dat ik daar heel hard naar uitgekeken had. Er was geen stress meer en het was vooral fijn om iedereen weer terug te zien en alles te weten. Tijdens de reis was er ook nog een moment. Volgens mij was het de eerste nacht dat we daar sliepen. Er lag daar zo’n meertje met huisjes in de natuur. Dat was zo’n fijn moment omdat het eigenlijk het eerste moment in het spel was waarop we even konden relaxen en met elkaar konden babbelen en zo elkaar wat beter te leren kennen. Ik herinner mij dat als een heel fijn moment.


Zijn er opdrachten uit het seizoen waar je echt met jaloezie naar hebt gekeken?

Ja! Ik vond het ook gewoon zo’n geniaal seizoen. Voor mij blijft de museumproef echt wel een opdracht die ik heel hard had willen spelen. Dat vond ik echt super cool. Dat de kandidaten dus eerst een soort van dronken werden gevoerd en daarna bleek dat ze in een museum de bewaking om de tuin moesten leiden. Dat vond ik een hele grappige opdracht. Je zag dat mede door al die cocktails de kandidaten heel chill die proef speelden en dat vond ik leuk om te zien. Al moet het voor Marzena en Annelies enorm stresserend geweest zijn, haha!


Hebben jullie als groep nog een hechte band tegenwoordig?

Ja, absoluut. We hebben elkaar het afgelopen weekend toevallig nog gezien. We proberen zo om de drie à vier maanden af te spreken en te gaan eten of borrelen om bij te babbelen. Het lukt niet altijd om dan met alle elven bij elkaar te zijn, maar meestal zijn we toch wel met zo’n negen of tien. We wonen natuurlijk ook in verschillende gedeeltes van België, dus altijd met de hele groep bij elkaar zijn is natuurlijk vrij lastig. Maar we proberen het zeker. En binnen de groep zijn er ook nog vriendschappen die dan weer wat hechter zijn. Ik weet dat Eline en Marzena soms samen op vakantie gaan en die spreken elkaar veel. Zelf zie ik Robin nog vrij vaak. Ook omdat we dan samen naar de voetbal gaan en we voor dezelfde club supporteren. En het is grappig want het zijn eigenlijk allemaal mensen die ik normaal gezien waarschijnlijk helemaal niet had leren kennen, want we zijn allemaal heel verschillend. Maar op de een of andere manier klikt dat toch enorm goed.


Vooraf krijg je natuurlijk de vraag of je de Mol wilt zijn. Wilde jij dat?

Ik kan daar eigenlijk heel moeilijk op antwoorden. Ze hebben mij dat destijds natuurlijk gevraagd, maar ik vond dat heel moeilijk. Ik was toen ook nog wat jonger en ik denk ook wat onzekerder. Dus ik weet niet of ik dat aan had gedurfd.


Maar is leeftijd van belang om een goede Mol te zijn?

Ik weet dat eigenlijk niet. Als je kijkt naar de jaren dat het weer terug is, dus vanaf 2016, zijn het eigenlijk allemaal toch vrij jonge Mollen geweest. Gilles was bij deelname volgens mij 27, Eline was even oud als ikzelf, 24, en Pieter en Elisabet zijn dertigers. Ik denk niet dat leeftijd er echt veel mee te maken heeft. Maar je moet wel echt zeker in je schoenen staan om die rol te vervullen, denk ik.


Dus zouden ze dit jaar misschien voor een oudere Mol gaan? Of denk je dat de makers daar niet mee bezig zijn?

Ik denk het niet per se. Ik denk dat ze vooral afgaan op wie het beste geschikt is van de deelnemers die ze meenemen en niet zozeer de leeftijd. En daarover gesproken: we zijn dus nu megahard aan het discussiëren over de Mol van dit jaar met de kandidaten van mijn seizoen. En de personen die ik tot nu verdenk behoren toch weer tot de jongere kandidaten.


De groep van dit seizoen

Meteen een mooi bruggetje naar dit seizoen dan. Wat vond je van de eerste aflevering?

Ik vind het echt fenomenaal! Ik denk dat groep kandidaten echt een hele leuke groep is. Er zit een hele gezellige sfeer in. Ik zou terugtrekken op vakantie met al die mensen. Ik kan niet wachten om ze te leren kennen na het seizoen! En het is zo mooi in beeld gebracht. De opdrachten zijn weer zo tof. Ik ben fan. Maar tegelijkertijd is mijn hart ook een beetje gebroken bij het vertrek van Gilles. Hij zag er supersympathiek uit en ik vond het toch jammer dat hij er als eerste uit vloog. Maar goed, dat is het spel..


Viel je al iets verdachts op?

Ja, toch wel. Ik ga dan wel meteen mijn twee verdachten uitspreken. Allereerst vind ik Bruno verdacht en dat is om twee redenen. Hij was de tweede hoogste bieder voor de vrijstelling. Maar tegelijkertijd was hij toch heel gechoqueerd over het bod van Bart, terwijl hij zelf niet heel veel onder dat bod zat. En dan nog die goocheltruc. Dat hij die kaarten niet meteen bij zichzelf neerlegde. Het is zo’n man die denk ik heel aanwezig gaat zijn en dan gaat doen alsof iemand anders de beslissingen neemt, maar die toch zelf veel in de hand heeft. En ik denk dat dat een goede tactiek is om als Mol te gebruiken. Mijn tweede verdachte is Salim. Ik vind dat hij zich wat terughoudend opstelt, maar toch een vrij aanvallende manier van spelen lijkt te hebben. Iemand die ik zeker in de gaten ga houden.


Streep je al iemand af?

Ik doe dat eigenlijk nooit, omdat je dan weer zult zien dat die persoon de Mol blijkt...


Nog even over die vrijstelling. Wat had jij geboden als jij deelnemer was geweest dit jaar? En wat zou de Mol bieden?

Wat denk jij dat ik zou bieden?


Geen idee. Een gemiddeld bod, misschien?

Nee, ik zou zeker nul hebben geboden. Ik denk dat dat ook iets is wat ik heb geleerd in de auto’s in mijn eigen seizoen, die allereerste opdracht. De Mol gaat altijd iets anders doen. En in dit geval gaat er altijd iemand zijn die toch over je bod heen gaat. Dus eigenlijk heeft het dan geen nut. Ik denk dat ik maximaal €1.000,- had geboden. Ik denk dat de Mol ook weet wat alle kandidaten geboden hebben en dan een mooi middenbod doet. Dat is trouwens ook nog waarom ik Salim wat verdenk. Hij bood zo’n bedrag waarvan je denkt: er gaat sowieso iemand zijn die hoger gaat bieden, maar het is ook geen nul. Dat vond ik wat verdacht.


Wie is de Mol?

Voor nu zeg ik Bruno of Salim.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page