top of page

Wie is de Mol volgens Hanne Vanhaesebrouck?


Hanne Vanhaesebrouck

Foto: VIER


INTERVIEW - De Mol is terug van weggeweest. En dit jaar spreken we ook deelnemers van deze Vlaamse serie over hun deelname en hun verdenkingen. Deze week namen we contact op met Hanne Vanhaesebrouck. Zij was de verliezend finaliste van het vierde seizoen van De Mol, dat zich afspeelde in Argentinië.


De groep van De Mol 2016

Hanne, leuk dat we je mogen bellen voor Tunnelvisie. Je was deelnemer aan De Mol in 2016, het jaar dat de Mol voor het eerst in dertien jaar terug op tv was. Hoe heb jij je deelname destijds beleefd?

De Mol heeft mijn leven echt wel veranderd. Ik was toen nog vrij jong. Ik was 25 bij deelname. Ik heb het super intens ervaren. In het begin was het allemaal nog vrij gemoedelijk. Maar voor mijzelf herinner ik vooral dat ik midden in het spel een soort omkeer heb gemaakt. Het spel werd harder gespeeld en ik zat zó in dat spel. Je wordt eigenlijk dat spel.


Had je verwacht dat je in de finale zou geraken?

Nee, absoluut niet! De inschrijving was voor mij al zo zot, echt een adrenaline-kick. Je weet niet wat er allemaal gaat komen, dus dat is eigenlijk al heel tof. Naar die eerste auditie, door zijn naar weer een volgende ronde. Die pieken gaan alleen maar omhoog en omhoog, omdat dat zo fenomenaal is. Zeker voor mij. De Mol was altijd al mijn lievelingsprogramma, dus iedere ronde die ik verder geraakte was voor mij echt een verrassing. En dan sta je opeens in de finale.


Was er ergens wel een punt waarop je zelfverzekerder werd en jezelf eventueel in de finale zou zien staan? Mede doordat je op de goede Mol zat?

Nee. Je kunt wel denken dat je iemand op het spoor bent, maar het is niet zeker. Je kunt een hoofdverdachte hebben en alsnog twijfelen.


Dus je was nooit helemaal overtuigd van Gilles als Mol?

Uiteindelijk denk je het wel zeker te weten. Maar zelfs dan is dat spel zo onzeker. Er kan van alles gebeuren. Ik ben Gilles gaan verdenken vanaf de vierde dag. Maar het punt waarop ik echt alles op hem ingezet was pas vrij laat in het spel, toen we nog met vijf mensen in het spel zaten. Bij de executie van Thibaud heb ik alles op Gilles gezet. Dus pas daarna wist ik het vrij zeker.


Kwam die verdenking op Gilles op een specifiek moment?

Ik denk vooral dat ik goede vrienden gemaakt had, waardoor dat ik achteraf gezien toch wel meer informatie heb gekregen. En dat terwijl mensen constant tegen mij zeiden dat ik geen vrienden moest maken en vooral niemand moest vertrouwen. Ik heb dat eigenlijk allemaal juist wel gedaan. En daardoor ben ik mensen gaan elimineren die het voor mij sowieso niet waren. Dus eigenlijk in de omgekeerde richting. Zo kwam ik eigenlijk uiteindelijk steeds dichter bij Gilles. En toen bij de metro-opdracht was er een moment waarop ik wel al had verwacht hoe Gilles daarop zou gaan reageren. Dus toen ik hoorde dat wij allemaal niet op de metro zaten, had ik al een sterk vermoeden dat Gilles het dan juist wel gehaald zou hebben. En dat bleek ook. Dus in die zin bevestigde dat ook weer iets voor mij.


Gilles blijkt de Mol te zijn

Tegen het einde van het spel wist je dus dat Gilles het was. Ben je op dat punt nog bezig geweest met het wegwerken van een medekandidaat door hem of haar bijvoorbeeld te misleiden?

Nee. Ik denk dat ik juist het tegenovergestelde heb gedaan. Ik heb namelijk Stijn, die bij zijn laatste test vol op Cathy heeft ingezet, nog proberen over te halen op Gilles in te vullen. Achteraf gezien was dat natuurlijk heel stom, omdat Stijn eigenlijk ook nog veel beter was in het bijhouden van alles in zijn boekje en er dus een grote kans was dat ik er daardoor alsnog voor de finale uitvloog. Ik ben eigenlijk ook een beetje blind door dat spel gegaan achteraf. Ik heb mensen vertrouwd, ik heb niet gemold. Ik heb het gewoon op intuïtie gespeeld. Er zijn genoeg momenten geweest waarop ik er uit had kunnen vliegen. Maar uiteindelijk heb ik het toch tot in de finale gehaald en daar ben ik wel fier op. Ik zou het ook weer precies zo spelen als ik het over mocht doen.


Heb je nog dingen over jezelf ontdekt door De Mol?

Ik denk vooral dat ik het leuke aan De Mol vind dat iedereen zo verschillend is en dat je samen moet werken om resultaten te behalen. Je leert dingen over jezelf en over anderen. Ik vond het leuk dat wij een groep waren die het echt samen heeft gespeeld. Soms zit ik naar een nieuw seizoen van De Mol te kijken en dan betrap ik mezelf erop dat ik me soms een beetje erger aan de manier waarop groepen elkaar tegenwerken. Maar dat is ook het spel. Het wordt harder en harder gespeeld. Wij waren al vrij hard, maar vergeleken met sommige groepen waren wij nog soft. Als je bedenkt dat Cathy mij zelfs in de finale nog allemaal informatie heeft gegeven... Ik denk dat dat nu echt niet meer zou voorkomen. Chapeau voor haar, hè!


Dat heeft haar uiteindelijk wel bijna de pot gekost.

Ja, twee keer een ex aequo in de finale. En uiteindelijk op tijd gewonnen. Zo intens spannend. Maar dat zegt ook veel over Cathy. Ze is echt een straffe madam.


Zijn jullie nog vrienden met de hele groep?

Zeker! Met alle kandidaten uit alle seizoenen die na ons kwamen hebben we nog een WhatsApp-groep en vrij veel contact. En met de kandidaten van ons eigen seizoen zijn we nog twee keer op vakantie geweest. Vorig jaar nog zelfs. En het plan is om volgend jaar weer te gaan. Alle kandidaten en een paar mensen van de crew. Als we elkaar terugzien is alles altijd zeer hartelijk en zijn we oprecht geïnteresseerd in elkaar. Dat vind ik heel fijn. Want uiteindelijk weet je nooit hoe zo’n groep mensen die allemaal heel verschillend zijn met elkaar om zal gaan. Maar dat is dus eigenlijk heel fijn altijd.


De voetbalopdracht

Heb je een opdracht waar je met veel plezier aan terug denkt?

Ik vond de paintball-opdracht, waar Gilles ons moest proberen af te knallen, heel tof. Een vrij basic opdracht, maar daar komt veel adrenaline bij kijken. Dus dat was tof. En op het begin was er een opdracht samen met Stijn en Issabel, waar we in een voetbalstadion vragen moesten oplossen en voetballen zouden ontploffen als we een fout antwoord gaven. Dat was ook tof. Maar eigenlijk was vrijwel alles geweldig.


Word je tegenwoordig nog wel eens herkend of aangesproken op je deelname?

Nu niet zoveel meer, maar het komt zeker nog wel voor. Vooral het eerste jaar was vrij extreem. Ik ben zelfs gestopt met uitgaan. Maar het kan ook zijn dat ik er anders op reageerde dan andere mensen in de zin dat ik er misschien wat gevoeliger voor was. Ik kon daar soms niet altijd goed mee omgaan. Zeker in het begin.


Even naar het huidige seizoen dan. Hoe ervaar je de afleveringen tot nu toe?

Ja, leuk. Ik moet wel zeggen dat ik soms niet helemaal met volle aandacht heb kunnen kijken, omdat er dan mensen om me heen zijn. Ik zou het dus eigenlijk nog eens moeten terugzien. Maar in grote lijnen weet ik natuurlijk wel wat er gebeurd is. Het is weer tof!


Deze aflevering was er een opdrachten met raften. De winnaars kregen zeer interessante informatie in de vorm van een video waarin de Mol een reactie moest faken. Jij hebt jouw Mol toen met je mensenkennis gevonden. Heb jij iets kunnen opmaken uit die video?

Ik vind dat het vrij veel afhangt van hoe je die persoon kent. Dus op televisie is dat al veel moeilijker. Als je iemand daar leert kennen en je ziet dan een bepaalde reactie terug, denk ik wel dat je daar iets uit moet kunnen halen. Bij Dorien dacht ik wel dat ze wat stiller was. Normaal babbelt die vrij veel en nu was ze toch vrij stil. Maar of dat betekent dat ze zelf de Mol is of dat ze iets heeft gezien weet ik niet. Het is ook nog vrij vroeg in het seizoen. Misschien moet je rond aflevering 6 die beelden nog eens terugkijken, omdat je de kandidaten dan ook iets beter hebt leren kennen en wellicht een verdachte hebt. Wellicht haal je er dan al meer uit.


En andersom, aangezien jouw tactiek toen ook was om mensen uit te sluiten: was er iemand die je door deze video uit kunt sluiten?

Er zijn al een paar reacties geweest van Jolien waardoor ik denk dat zij het niet is. Dat wil nog niet zeggen dat ik haar volledig uitsluit. Maar meer dat ze voor nu wat naar de achtergrond beweegt voor mij.


Dan de opdracht met het graven en de feta. In welk team zou de Mol willen zitten, volgens jou?

De graafopdracht was denk ik de gemakkelijkste proef om te mollen, omdat je op veel momenten alleen staat te graven. Je kunt daar ook gemakkelijker een draai geven met die voorwerpen. Bij de feta-opdracht kun je ook wel mollen, maar daar let iedereen zo op elkaar dat dat veel lastiger is. En ze hebben die hoofden ook nog vrij goed nagemaakt, vond ik. Bijvoorbeeld met Dorien, dat bolletje. Wat ga je daar als Mol nog aan doen? Gelukkig kon ze er zelf ook om lachen. Of bij Salim, waar ze een vrij uitgesproken neus besluiten te maken. Als er een paar kandidaten zijn die dat voorstellen, kun je als Mol niet meer zeggen: “Nee, laten we dat niet doen’’. Dat zou te veel opvallen.


Wie verdenk je nu?

Ik moet zeggen dat Laure wel een goed profiel heeft om de Mol te zijn. Salim valt altijd zo in het midden. Hij laat veel dingen mislukken op een natuurlijke manier. Bart en Jolien denk ik niet. Alina zou het ook wel kunnen. Bijvoorbeeld met die taart vorige week. Dat zou echt een super goede Mollenstreek kunnen zijn, alhoewel Laure daar ook weer bij was. Maar Alina stond ook vorige week bij het gokken. Dat vind ik wel een betere plek om als Mol te staan, dus het zou kunnen.

Christian heeft ook wel al wat rare dingen gedaan, maar ik denk het toch niet. Zijn reacties lijken me toch te oprecht. Dorien heb ik tot nu toe nog niet echt verdacht op die opdracht waar ze de filmpjes mochten zien na. Dat was het enige moment dat ik een beetje een aparte reactie bij haar zag. Dus ik denk dat ik voor nu zou spreiden op Laure, Salim en misschien een beetje op Alina.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page