top of page

Wie is de Mol volgens Joke Lannoo?


Joke Lannoo

Foto: VIER


INTERVIEW - De Mol is terug van weggeweest. En dit jaar spreken we ook deelnemers van deze Vlaamse serie over hun deelname en hun verdenkingen. Deze week namen we contact op met Joke Lannoo. Zij was de zesde afvaller van het zesde seizoen van De Mol, dat zich afspeelde in Mexico.



De groep van De Mol 2018

Joke, leuk dat we je even mogen bellen! Word je vaker benaderd voor dit soort dingen vanuit Nederland?

Uit Nederland eigenlijk niet veel. En de verzoeken die ik kreeg waren eigenlijk vooral tijdens mijn eigen deelname van twee jaar geleden, dus het inmiddels allemaal alweer wat gekalmeerd.


Hoe kijk je nu terug op je deelname?

Voor mij is het nu alweer twee jaar geleden dat het op tv kwam, dus al bijna 2,5 jaar geleden dat we in Mexico waren. Maar ik kijk er met een supergoed gevoel op terug. We hadden een megaleuke groep. Het feit dat je elke ochtend opstaat en niet weet wat er op je af gaat komen vond ik echt plezant.


Heeft het programma je buiten mooie herinneringen nog iets anders opgeleverd? Zijn er bijvoorbeeld nog mooie projecten uit voort gekomen?

Ja, dat is misschien wel leuk om te vertellen. Ik ben dierenarts en door mijn deelname aan de Mol ben ik een tijdje geleden benaderd door een uitgeverij om een boek over honden te schrijven en uit te brengen. Het boek heet

Fit Dog en is eigenlijk een soort hondenbijbel met hulp om de juiste hond te kiezen bij aankoop en allemaal leuke tips en tricks om je hond zo gelukkig en gezond mogelijk te houden. Dat was heel tof om te doen en ik ben heel blij met het eindresultaat.


Had je verwacht dat je het zo ver zou schoppen in De Mol?

Nee, absoluut niet. Ik ging eigenlijk vooral mee met De Mol omdat ik al die gekke opdrachten wilde ervaren. Ik had helemaal niet zo goed beseft wat er allemaal voor psychologische opdrachten op me af zouden komen. En dan heb je nog de zoektocht naar de Mol natuurlijk, wat ook nog twintig keer moeilijker is. Ik had me daar ook niet genoeg op voorbereid in vergelijking met de andere deelnemers. Je weet gewoon nooit wat je kan verwachten. En wij hadden al het voordeel dat er twee reeksen aan vooraf waren gegaan, waardoor dat je wel een béétje een idee hebt. Maar het is nog steeds mega-lastig.


En in de reünie-aflevering bleek ook nog dat je eigenlijk in aflevering 1 al door het oog van de naald glipte, doordat je maar één vraag meer goed had dan Kelly, die afviel. Als je dat achteraf hoort, wat gaat er dan door je heen?

Niet eens, ik had evenveel vragen goed. Maar ik was sneller met het invullen van de test. Dat besef was zot en daardoor apprecieerde ik het achteraf allemaal ook nog zo veel meer. Omdat ik wist hoe cruciaal iedere vraagstelling geweest was en hoe fout ik eigenlijk zat.

Ik was uiteindelijk ook de laatste overgebleven kandidaat in het spel die Pieter, de Mol van ons jaar, niet doorhad. Achteraf gezien was ik eigenlijk gewoon een kwakkelend eendje dat het allemaal niet zag, maar zich vooral zot aan het amuseren was, haha.


En toch kwam je over als een van de fanatiekere kandidaten dat jaar. Hoe komt dat?

Ik was ook fanatiek, maar eigenlijk vooral in de opdrachten. Ik wilde al die opdrachten kunnen. Ik wilde daar mijn best voor doen en ook voor mezelf kijken of ik dat kon. Die uitdaging vind ik heel tof en daardoor kom ik dus mega fanatiek over. Maar tegelijkertijd kijken wie er aan het saboteren is of raar doet was voor mij op de een of andere manier veel minder belangrijk. Achteraf gezien is dat natuurlijk ook niet helemaal de juiste tactiek om De Mol te winnen...


Zijn er nog eigenschappen van jezelf waar je achter bent gekomen door het spel?

Ja. Ik weet dat ik van mezelf geschrokken was toen het over pasvragen of vrijstellingen ging en dat ik daar zo vol voor ging. Dat vond ik een beetje vies van mezelf en dat heeft me later in het spel ook doen besluiten om mijn geitjes niet in te zetten bij de vrijstelling-opdracht. Ik vond eigenlijk dat dat niet zo’n leuke eigenschap van mezelf was. Al ben ik nog wel altijd van mening dat je in De Mol altijd volle bak voor een vrijstelling of pasvraag moet gaan. Ik snap ook niet dat er bijvoorbeeld in de huidige reeks zo verbaasd en boos op gereageerd wordt. Maar al met al vond ik dat toch geen fijne eigenschap van mezelf.


De paardentocht

Zijn er specifieke opdrachten waar je met heel veel plezier aan terugdenkt?

Ik herinner me nog een hele coole paardentocht. Die tocht was zo mooi. Op tv zie je eigenlijk alleen het moment dat we abseilen wanneer we de top van de berg bereikt hebben. Maar die paardentocht daar naartoe was zo mooi. Die hele dag herinner ik me nog heel goed. En die geitjes op mijn allerlaatste dag vond ik ook heel leuk. Ik had daar al het gevoel dat ik niet zo goed bezig was en dat het misschien wel eens snel gedaan kon zijn. Dus daar heb ik extra hard van genoten. Een moment dat ik me ook nog goed herinner, maar op een minder positieve manier, is de opdracht waar ik moest lopen tegen de pick-up en de helikopter. Dat was voor mij een heel eenzame een vooral stresserende opdracht.


Veel mensen hadden jou misschien wel in de finale verwacht als fanatieke kandidate die alles vrij goed kon en bij de laatste vijf raakte. Waar is het misgegaan? Tunnelvisie?

Ik had eigenlijk helemaal geen tunnelvisie, wat tegelijkertijd ook een beetje mijn zwakte was, denk ik. Ik vond het heel moeilijk om mensen te elimineren. Ik bleef spreiden en ik heb eigenlijk aan iedereen, op Lloyd en Steve na, serieus getwijfeld. Dat maakte het voor mij heel lastig. De kandidaten die er op dat moment nog in zaten hadden allemaal al vrijwel volledig op Pieter ingevuld, dus die wisten in zekere zin dat ze goed zaten. Als ik het achteraf bekijk heb ik ook nooit een serieuze kans gehad om in de finale te komen. Ook door het feit dat ik veel te vroeg in het spel te dicht bij Pieter stond en hij daardoor nooit op mijn radar heeft gestaan. Ik zou alleen een kans hebben gehad als er een kandidaat was die volledig fout had gezeten. In dat geval had ik met spreiden nog verder kunnen geraken. Maar aangezien de overgebleven drie allemaal op Pieter zaten, was het geen ontkomen aan mijn exit.


Even naar het huidige seizoen. Hoe vind je het tot nu toe?

Ik kijk met veel bewondering naar alles. Het is knap hoe de makers zichzelf steeds weer opnieuw uitvinden. De opdrachten zijn weer bijzonder cool en ik bedenk me dan al meteen weer op welke posities ik het liefst gestaan zou hebben. Puur uit wat het leukste zou zijn, hoor. Niet uit tactisch perspectief. Ik vind ook dat het een leuke groep is. Ze lachen veel en gaan al eens uit. Ik zou er absoluut weer bij willen zijn geweest!


En welke proef had je het liefst zelf willen spelen?

Zoveel, he! Ik denk dat ik die band op het water wel eens had willen proberen. Ik vond dat calorieën wegsporten ook echt hilarisch om te zien. Om die enorme getallen op dat scherm te zien en dat je je als kandidaat echt afvraagt waarom ze in hemelsnaam die hele menukaart aan het bestellen zijn. Of met die graafmachine proberen een lampje uit te graven. Ik had het allemaal graag gedaan.


Deze aflevering begon met de opdracht van Gilles om twee volksvertegenwoordigers aan te wijzen binnen de groep. Denk je dat Mol een volksvertegenwoordiger zou willen zijn?

Ik denk het wel. Het is een goede positie om te zitten. Zeker als je weet dat die pasvragen eraan zitten te komen bij die onderhandelingen. Dan weet je wel dat je daar veel mogelijkheid hebt om dingen door de war te sturen. En het is naar mijn mening ook helemaal niet verdacht om op jezelf te stemmen. Maar ik denk ook dat de Mol altijd wel manieren vind om te kunnen mollen. Dus het was niet essentieel om daar te geraken.


Het dagboekfragment dan, waarin de Mol door de kandidaten geconfronteerd wordt met uitspraken als dat het dit jaar een slechte Mol zou zijn. Heb jij jouw Mol wel eens op die manier uitgedaagd om een reactie uit te lokken?

Nee, ik heb dat zelf nooit gedaan. Ik wist ook niet precies wie ik dan moest confronteren, omdat ik nooit echt zeker ben geweest van één hoofdverdachte. Ik ben zelf wel benaderd geweest door Jeffrey, op een manier waarop ik mezelf er echt listig heb moeten uit lullen. Maar uiteindelijk bleek dat hij daardoor nog meer op mij zat, dus ja. Ik weet eigenlijk ook niet of het een goede tactiek is om aan je Mol te tonen dat je hem of haar in het vizier hebt. Ik denk zelfs dat het soms beter kan zijn om de Mol een beetje in het onbewuste te laten.


De onderhandelopdracht

Je noemde al even die opdracht uit jouw jaar waarin je achtervolgd werd door een pick-up en helikopter en waar je voor pasvragen speelde. Uiteindelijk bleek jouw tactiek om de pasvragen te verdelen met de mensen uit de pick-up, om zo toch tot een deal te komen. Deze aflevering zat er een vergelijkbare opdracht in, waarin er door middel van onderhandelingen een deal gesloten kon worden. In dit geval waren er wel kandidaten die daar op ingingen. Hoe kijk je dan nu naar zo’n opdracht?

Ik snap niet waarom Jolien, Christian, Laure en Alina zo verschrikt reageren op het feit dat het spel toch anders gespeeld wordt dan is afgesproken. Christian beweerde voor de verdubbelaar gekozen te hebben, maar daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Die drie pasvragen zijn toch echt het mooiste ticket dat je kan krijgen op dat moment. Ik snap in dat opzicht de meiden wel dat ze zouden zwijgen voor twee pasvragen. Van Bart snap ik dan weer niet dat hij aangaf dat hij maar twee pasvragen moest hebben. Ik vond het trouwens vrij flauw dat ze Bart en Christian beiden lieten komen om een naam uit te spreken. Christian had ook de juiste naam uitgesproken en die kreeg geen pasvragen. Dat vond ik wat jammer. En daarbij, ik heb het in mijn jaar ook wel eens gezegd: sommige mensen hebben niet altijd door dat het De Mol is en niet een gezellig spelletje waarbij iedereen altijd hetzelfde doel heeft. Dus ik snap de keuze van Bart en Christian in die zin volledig.


Nog een vergelijking met jouw seizoen: soms worden er op ingenieuze manieren seintjes gegeven aan de Mol. Bijvoorbeeld bij die koffertjesopdracht op het vliegveld. Hier plaatste Gilles een woord op een bepaalde plek in een zin, waardoor Pieter wist wie de afvaller was en zo het spel kon beïnvloeden. In deze aflevering zat er zo’n soortgelijk moment waarop Gilles tegen de vijf parachutespringers vertelde dat Dorien en Salim de keuze moesten maken tussen pasvragen en geld. Hij sprak daarbij het woordje ‘zoPAS’ uit. Zou dit kunnen betekenen dat de Mol bij die vijf zat en door die uitspraak wist dat ze voor de pasvragen als inzet hadden gekozen?

Ik snap wat je bedoelt te zeggen. En tijdens het kijken heb ik ook even gedacht dat het een vreemde woordkeuze was. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat ze dat soort hints er niet zomaar in stoppen, omdat tegenwoordig iedereen alles kan terugkijken. En ik denk eigenlijk dat alles al besproken is qua tactieken enzo. De kans dat er voor pasvragen gespeeld zou worden was ook vrij groot, denk ik. Maar goed, het kan inderdaad zijn dat ze hem of haar op die manier hebben ingeseind. Het is alleszins belangrijk voor de Mol om te weten waarvoor er gespeeld gaat worden.


Wat zou de Mol als bedrag hebben geboden voor de vrijstelling in aflevering 1?

Ik denk dat de Mol hier een mooi middenbedrag heeft geboden om niet te veel op te vallen. Waarschijnlijk weet je als Mol dat er iemand is die boven de tienduizend euro heeft geboden. En dan zet je in op een middenbedrag. Je gaat ook geen nul bieden, want dan zet je jezelf neer als goedzak. En als je dan daarna ergens in het spel voor pasvragen en zo gaat, valt dat enorm op en vindt iedereen dat heel raar. Moest iedereen nou gestopt zijn met bieden op 600 euro, dan had de Mol misschien nog zijn nek kunnen uitsteken en heel hoog kunnen bieden. Maar ik denk in dit geval dat het een perfecte manier was om zichzelf als een goede kandidaat neer te zetten.


Wie is de Mol?

Ik zat deels op Laure, maar die is nu weg. Dus dat probleem heeft zich vanzelf opgelost. Ik zit nu eigenlijk vooral op Salim. Ik zit misschien wel al in een tunnelvisie. Ook omdat het natuurlijk niet zo belangrijk is om eruit te vliegen als gewone kijker, haha. Ik denk dat Salim dat wel zou kunnen. Hij heeft eigenlijk nog geen enkele wonderbaarlijke zet gedaan om een opdracht te doen slagen. Bij het sporten was hij amper aan het zweten en ik heb hem eigenlijk in geen een opdracht echt iets zien doen waardoor ik hem afschrijf als Mol. Als ik er een tweede naam bij zou moeten zetten, zeg ik Alina. Puur en alleen omdat ik denk dat zij dat kan. Ik heb haar nog niet per se iets zien doen waarvan ik denk dat ze echt de Mol zou kunnen zijn. Op die opdracht met het gokken na, waarbij ze bovenaan de trappen stond met Bruno. Ik zeg vooral Alina omdat ik het echt een straffe jongedame vind. En als ze niet de Mol is, mag ze van mij winnen.


Jeffrey

Laatste vraag dan: heb je nog een leuke anekdote uit je eigen seizoen die je met ons wilt delen?

Ik denk dan aan een moment waarop ik met Jeffrey op de kamer sliep. Ik geloof op de avond voor hij eruit vloog. Op een bepaald moment maak ik me klaar om de douche in te gaan en opeens zegt Jeffrey tegen me: “Joke, ik weet dat je de Mol bent”. Ik stond daar echt flabbergasted. Ik kon me totaal niet inbeelden dat ik verdacht was. Ik was zot fanatiek en de dag ervoor had ik nog staan huilen toen ze me afgeschoten hadden met dat paintballen om pasvragen. Hij dacht waarschijnlijk dat ik de beste actrice van het noordelijk halfrond was, haha. Dus ik kijk hem aan met een straight face en ik zeg: “Luister, we gaan daar niet over praten, oke? Het gaat hier over een enorme productie. Jij speelt jouw spel, ik speel mijn spel. We gaan er niet over babbelen”. Daarna ben ik de badkamer ingestapt en hebben we er niet meer over gesproken. Maar door die woorden dacht hij dus juíst dat ik het was. En heel erg, want schijnbaar heeft hij de volgende dag alles op mij ingezet. Ik dacht dat hij nog wel zou spreiden op dat punt. En daarna was er nog een opdracht met koffertjes op een vliegveld, waarop hij zichzelf opofferde. Hij pakte het koffertje van nul euro, waardoor hij zelf geen pasvragen kon kopen. Dus dat was echt een hele lullige exit. Zeker achteraf, toen ik dus hoorde dat hij vol op mij was gegaan. Maar ik vond dat eigenlijk ook wel weer grappig, haha!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page