top of page

Recensie: Spoilers in het nieuwe Molboekje

RECENSIE - Ook dit jaar kun je hem weer kopen; een nieuw Molboekje. Dit boekje bevat aanvullende informatie over het 15e seizoen van Wie is de Mol?. Het boekje vertelt over de nieuwe kandidaten, het land van opnames en bevat verschillende interviews. Maar juist die interviews lijken spoilers te bevatten. Zelfs over de identiteit van de Mol!

Lang heb ik erop gewacht, maar vandaag heb ik eindelijk het nieuwe Molboekje in de brievenbus mogen ontvangen. Uiteraard is het moeilijk om de nieuwsgierigheid te bedwingen en daarom heb ik gelijk het hele boekje doorgelezen. En er waren een paar opvallende punten.

Het boekje lijkt op veel punten op het Molboekje van het 14e seizoen. Er zijn een hoop onderdelen die in het nieuwe boekje weer terugkomen en sommige teksten zijn letterlijk overgenomen. Maar het blijft toch een goede aanvulling op het aankomende seizoen, want je leert de kandidaten kennen en je krijgt een uitgebreide beschrijving over Sri Lanka en haar cultuur en geschiedenis.

Nog een leuke toevoeging zijn de interviews met drie kandidaten uit het vorige seizoen, te weten Maurice Lede, Sofie van den Enk en Susan Visser. Maar daar houdt het nog niet op, want Art heeft ook een aantal vragen mogen stellen aan de eerste afvaller, de verliezend finalist, de winnaar en de Mol van het nieuwe seizoen. Uiteraard blijven zij volledig anoniem, want er staat niet bij wie de vragen beantwoordt. Toch valt er al het één en ander uit de opmerkingen op te maken. Met een beetje kennis over de kandidaten kun je zelfs een aantal van hen afstrepen als de Mol! Omdat ik het niet wil verpesten voor de mensen die dit nog niet willen weten, zal ik het hier ook maar niet vertellen. Uiteraard is niets wat het lijkt en wellicht zijn er meerdere interpretaties voor mogelijk, maar enigszins slordig is het wel.

Leg het Molboekje toch niet weg, want Art heeft een hoop leuke, grappige en bijzondere dagboekfragmenten in het boekje geplaatst. Hij vertelt over hoe de opnames gaan, hoe hij zich heeft voorbereid op zijn presentatieteksten en hoe mooi hij alle locaties wel niet vindt. Een leuk onderdeel van het Molboekje en zeker de moeite waard om te lezen.

Al met al raad ik het nieuwe Molboekje zeker aan, want het is een mooi opwarmertje voor het 15e seizoen en het is zeer handig om al je aantekeningen in kwijt te kunnen. Bij iedere kandidaat heb je ruimte om te schrijven en per aflevering kun je ook al je verdenkingen en onderbuikgevoelens kwijt. Let echter wel op bij de anonieme interviews met de kandidaten van het nieuwe seizoen, voor het geval je nog geen spoilers wilt lezen.

Wil je ook een Molboekje in huis hebben? Je kunt hem hier bestellen!

Beoordeling

4,5 / 5 sterren