top of page

Interview met de winnaar


Rik van de Westelaken

Foto: AVROTROS


INTERVIEW - Rik van de Westelaken, nieuwslezer bij de NOS, mag zich de winnaar van het vijftiende seizoen van Wie is de Mol? noemen. Hij ontmaskerde Margriet als de Mol en ging met de laagste pot in de geschiedenis van het programma naar huis. Wij stelden hem een paar vragen over hoe hij het spel heeft ervaren, zijn tactieken en hoe hij gespeeld heeft.


Hoe kijk je terug op je deelname aan Wie is de Mol?

Het was een fantastisch avontuur. Ik ben al jarenlang fan van het programma en meedoen was een droom die uitkwam. Het was wel een stuk zwaarder dan ik had verwacht. Het voortdurend in de gaten houden van je medekandidaten, notities maken, de testen en executies zijn behoorlijk enerverend en vermoeiend. Maar het was het allemaal waard. Zeker om het dan maanden later terug te zien in een prachtig gemonteerd programma. Mijn mooiste vakantiefilmpje ooit!


Hoe is het om nu vrijuit te mogen praten?

Heerlijk! Ik heb me al die maanden in allerlei bochten moeten wringen om niets prijs te geven van mijn avontuur. Dat valt niet mee voor een journalist. Naarmate ik meer en meer verdacht werd, kreeg ik steeds meer vragen: zag je die envelop echt niet? Waarom geef je je jokers weg? Ik kon daar gen antwoord op geven zonder dat ik iets verraadde over de afloop van de afleveringen. Daar hoef ik me nu gelukkg niet meer druk over te maken.


Wat is je mooiste herinnering aan Wie is de Mol?

Het diner dat we hadden bij een wildpark, aan de rand van een meer met allemaal krokodillen. Met dat prachtige uitzicht en de ondergaande zon voerden we heel persoonlijke gesprekken. Iedereen was open en stelde zich heel kwetsbaar op. Die avond waren en geen Mol of kandidaten aan tafel, maar zes gewone mensen met ieder zijn eigen verhaal.


Wat vond je de leukste opdracht om te doen?

De opdracht in de wijk Pettah, met de trekkar. Ik voor de kar, Margriet en Carolina achteraan. Een oude kreupele Sri Lankaan trok eenzelfde kar met groot gemak door de straten, ik kreeg hem nauwelijks van zijn plek. Natuurlijk kwam dat door Margriet die expres de kar tegenhield, Uiteindelijk lukte het toch om de kar op zijn bestemming te krijgen, toegejuicht door de locals. Fantastisch!






Je hebt vaak gezegd dat je groot fan van het programma bent. Hoe blij was je toen de NOS toestemming gaf om mee te doen?

Heel erg blij. Achteraf gezien nog blijer. Want hoe tof is het om Wie is de Mol te winnen?


Wilde je de Mol zijn?

In eerste instantie ben ik open het gesprek ingegaan met de makers. Ik was wel benieuwd wat het Molschap precies inhield. Tijdens dat gesprek besefte ik pas hoe zwaar de verantwoordelijkheid is om de Mol te zijn: het programma rust op jouw schouders. Omdat mensen me altijd maar zien als de meneer van het nieuws leek het me prettig om dit avontuur aan te gaan als Rik die vrienden, familie en collega's ook kennen - spontaan en los. Als Mol kun je niet zo spontaan zijn als kandidaat. Ik twijfel ook of ik het had gekund, iedereen met een stalen gezicht besodemieteren.


Wat was je tactiek voor het spel?

Dicht bij mijn verdachten blijven, ze goed in de gaten houden, veel informatie verzamelen en als het nodig is verwarring stichten.


Heb je tijdens het spel een Molactie uitgehaald?

Ja, ik heb flink wat geld uit de pot gehaald toen ik de kans kreeg. Doodgewoon omdat de Mol dat ook gedaan zou hebben.


Wat vond je van Margriet als Mol?

Heerlijk, koelbloedig, grappig. Ze was compleet zichzelf: een beetje dwars, een sterke persoonlijkheid die met overtuiging de meest idiote voorstellen deed. In het begin ging ik daar nog wel tegenin, maar uiteindelijk wil je niet iedere keer een fikse discussie aangaan, uit angst dat je de rest attent maakt op haar verdachte gedrag. Zo ben ik akkoord gegaan met haar krankzinnige plan om auto's te parkeren in de vorm van een E van Euro, terwijl ik dacht dat een komma en en streepje veel duidelijker waren.


Wanneer was je er zeker van dat zij de Mol was

Ze viel me al op in het politiebureau van Colombo, omdat ze niet de control room uit wilde komen. Daarna zat ik haar voortdurend op de huid. In aflevering 3 raakte ik in de war, omdat Chris en ik een envelop niet konden vinden in Bentota. Toen verdacht ik Chris ineens.


Wat ging er door je heen toen Art zei dat je de winnaar was?

Ik kon mijn oren niet geloven. Ik had de test zo snel gemaakt, dat ik per ongeluk een vraag verkeerd beantwoordde. En dus was de overwinning in mijn hoofd al voor Marlijn. Maar blijkbaar heeft zij dus ook wat fouten gemaakt - gelukkig.


Had je van tevoren kunnen bedenken dat je zou winnen?

Ik had het wel gehoopt. Maar het spel is zo spannend en de andere kandidaten waren zo goed, dat ik niet zeker wist of het me zou lukken. Maar dankzij de vergaande samenwerking met Marlijn lukte het gelukkig wel!


Heb je nog een leuke anekdote van het spel?

Mensen stellen me steeds dezelfde vragen, die ik nu zal beantwoorden:

Waarom gaf je de joker aan Martine? Toen Martine zei dat ze de zwarte vrijstelling had, ben ik gelijk in haar val gelopen. Ik beloofde haar een joker, als zij de zwarte vrijstelling niet zou inzetten. Zij zette die ook niet in, want ze had er geen. Toen besefte i dat ik een stomme fout had gemaakt. En wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Ik wilde niet flauw zijn en kwam de afspraak na. Zij kreeg de joker. Ik had ook echt het gevoel dat zij als kamergenoot misschien wel een blinde vlek voor haar acties had en ze die joker misschien wel harder nodig zou hebben dan ik.

Zag je Marlijn echt niet die jokers pakken tijdens de rondleiding in de Dagoba? Ik was bezig met de opdracht en hield intussen Margriet in de gaten. Vanuit mijn ooghoek zag ik Marlijn wel bukken. Daarom liep ik later ook op het kluisje af om te kijken wat het was. Maar omdat ik haar niet verdacht kwam het niet in me op dat zij misschien wel aan het mollen was.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page