top of page

Interview met Jan Peter Pellemans


Jan Peter Pellemans

Foto: Tunnelvisie / Femke

INTERVIEW - Jan Peter Pellemans, kandidatenbegeleider van Wie is de Mol? heeft weer een succesvol jaar achter de rug. Maar dit jaar maakte hij bekend dat hij stopt met zijn werk bij Wie is de Mol? om zich op iets nieuws te richten. Wij stelden hem een aantal vragen over wat hij vindt van het afgelopen seizoen, waarom hij besloten heeft te stoppen en hoe hij terugblikt op zijn werk voor het programma.


Kun je, voor de lezers die je niet kennen, jezelf even voorstellen?

Ik ben Jan Peter Pellemans, JP voor intimi. Ik ben kandidatenbegeleider van Wie is de Mol?. Ik heb dat gedaan vanaf de allereerste seconde dat het programma bestond. Ik ben ooit gevraagd door Angela Groothuizen, omdat er in de Belgische versie van het programma iemand meewerkte met dezelfde achtergrond als ik. Ik heb met veel plezier ja gezegd op dit verzoek.

Mijn werk begint met de werving en de selectie van de kandidaten. De afgelopen jaren stelde ik samen met Eva Keune het kandidatenteam samen. Dat was natuurlijk de eerste vier seizoenen anders dan in de laatste elf, want in de eerste vier maakten we het programma nog met onbekende Nederlanders. Nu komen we op alle feestjes en premières in Nederland en we spreken mensen aan of ze zin hebben om mee te doen aan Wie is de Mol?. We bellen managers, we bellen ook andere bekende Nederlanders waarvan we denken dat ze wellicht geïnteresseerd zijn om mee te doen. En met die mensen gaan we een gesprek aan.

Verder ben ik als we op pad zijn altijd bij de kandidaten. Je moet je voorstellen dat we Wie is de Mol? maken in twee teams: een groot regie-/productie-/redactieteam en wij cirkelen daar omheen met tien kandidaten en vijf begeleiders. Daarnaast helpt ook een redacteur en is er een producer, een cameraman en een geluidsman bij ons en de kandidaten. Wij zijn altijd bij de kandidaten en we zien de rest eigenlijk alleen als er een opdracht wordt uitgevoerd. Verder neem ik samen met Eva de biechten af. Dus op het moment dat we in een hotel aankomen richten we twee biechtruimtes in en gaan de kandidaten zeker drie keer per aflevering, minstens een half uur per persoon, de biecht in.

Eenmaal thuis helpen Eva en ik de kandidaten bij het voor zich houden van alle geheimen.


Is het moeilijk voor de kandidaten om het voor zich te houden?

Nee, helemaal niet. We zijn vanaf november 2013 met deze kandidatengroep bezig geweest. Dat is een heel lang proces waarin je elkaar leert vertrouwen en er ook van overtuigd raakt dat het geheim koesteren veel leuker is dan het te delen met mensen. Ze vinden het juist heel prettig een geheim te hebben dat ze later kunnen delen.


Bepaal je ook mee wie de Mol wordt?

Ja, dat bepaal ik mede. Samen met de eindredacteur en de uitvoerend producent. Een psycholoog, Kas Stuyf, verhoort heel intensief gesprekken met Molkandidaten en geeft ook zijn mening over mogelijke Molschappen. Eva en ik hebben de kandidaten natuurlijk heel goed leren kennen en dus zijn wij ook betrokken bij de keuze van de Mol.


Zijn er ook wel eens kandidaten niet door de psychologische test gekomen?

We hebben wel eens tegen mensen gezegd dat het misschien beter is om op dat moment van hun leven niet mee te doen aan Wie is de Mol?. Het is een spel dat veel van je incasseert en alles staat op zijn kop in Wie is de Mol?. Als je ook maar enigszins voelt dat het te veel voor je kan zijn, dan moet je het ook niet doen, want dan is het geen pretje om mee te doen.

Molverkiezing

Vind je zelf het vijftiende seizoen van Wie is de Mol? geslaagd?

Ik vond het heel geslaagd. We hebben een moeilijk jaar achter de rug. Sri Lanka is een geweldig land, maar we hadden veel productionele obstakels, bijvoorbeeld het klimaat of transport. Daar hadden we afgelopen jaar best veel last van. Daar moeten de kijkers niks van meemaken, En als ik dan zie dat je er eigenlijk niks van voelt of merkt, dan vind ik dit jaar heel geslaagd!

Dit jaar was ik ook trots op het kandidatenteam. Zij hebben het spel tot op het bot gespeeld. En dat zo'n Mol allerlei streken kon uithalen zonder dat iemand het doorhad. Dan vind ik dat Margriet het geweldig heeft gedaan. Qua opdrachten vond ik de opdracht met de Molverkiezing echt van een nieuwe generatie opdrachten. Daar heb ik ontzettend van genoten. En Margriet wilde een ontzettend aanvallende Mol zijn met een hopelijk historisch lage pot. Dat is gelukt.


Vinden jullie het als makers leuk als de pot aan het einde heel laag is of juist heel hoog?

Dat is een geweldige vraag die mij nog nooit gesteld is! Maar je hebt een team met twee stromen, eigenlijk. Zelf ben ik erg gelukkig als de Mol slaagt, dus als de opdracht mislukt. Er zijn mensen, zoals het regieteam, die er een beetje teleurgesteld over zijn als een opdracht niet goed ten einde komt. Maar ik ben helemaal solidair met de Mol. Ik ben heel blij als een opdracht mislukt, maar dan moet ik natuurlijk wel tegen de kandidaten zeggen: "Jongens, wat jammer nou dat het niet gelukt is!".


Waarom heb je besloten te stoppen met Wie is de Mol?

Ik heb 15 jaar Wie is de Mol? gedaan, met heel veel plezier. Maar het is een heel intensief programma, dat veel van mij vraagt en mijn hele leven doordrenkt: waar ik ook ben, ik ben altijd op zoek naar nieuwe kandidaten. En vijftien jaar is wel wat.

Bovendien werkte ik mee aan Lingo en dat was gestopt. Lingo en Wie is de Mol? waren heel erg verweven met elkaar. Lingo was drie, vier, vijf dagen werk per maand. Dat gaf een heel goede basis om eigenlijk altijd met Wie is de Mol? bezig te zijn. Het afscheid van Lingo betekende eigenlijk ook vrij automatisch het afscheid van Wie is de Mol?, met veel pijn in mijn hart. Maar ik kijk er ook naar uit als het er niet meer is. Ik heb namelijk wel vijftien jaar altijd een groot geheim bij me gedragen. Ik ben nu weken lang geheimloos en dat bevalt me prima. En ik vond het geweldig en ontroerend om het op de Molfandag met de Molloten af te sluiten en ik vond het geweldig en ontroerend dat iedereen er was. En als ik dan vijftien jaar zo afsluit, dan ben ik daar alleen maar ongelooflijk trots op en ontroerd door. Maar ik heb ook zin om verder te kijken en nieuwe dingen te gaan doen.


Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Lingo is gestopt en dat vond ik ongelooflijk jammer. Maar ik vond het ook jammer dat er op de NPO geen taalprogramma meer te zien was. Ik vind het een taak van de Publieke Omroep om minstens één taalprogramma te hebben, omdat taal ons allemaal verbindt. En dus heb ik vorige zomer een nieuw programma bedacht: De Tafel van Taal. Omdat we zo geweldig hebben samengewerkt bij Wie is de Mol?, heb ik Margriet van der Linden gevraagd of ze het wil presenteren en tot mijn grote vreugde gaat ze dat doen.

De Tafel van Taal is een taalquiz, waarin twee teams van bekende Nederlanders aan een enorme tafel, de Tafel van Taal, een taalspel spelen met vragen over taal die over van alles kunnen gaan. Bijvoorbeeld over de taal in Star Trek of heel simpel over dt's. De bedoeling is dat het op NPO2 wordt uitgezonden rond de klok van acht.

Het is natuurlijk heel grappig. Vorig jaar was het laatste jaar van Anton Jongstra (die toen eindredacteur was, red.) die ook een nieuw, eigen programma bedacht heeft. Dus zo zie je maar wat er van die twee jonge broekies van Wie is de Mol? komt op een gegeven moment.


Welk seizoen vond je het leukst om te maken?

Ik ga een paar seizoenen noemen:

Het derde seizoen met George als Mol. Daar hebben we echt als team geleerd hoe we het programma moeten maken. Dat vond ik geweldig en we hadden een geweldige Mol.

Het seizoen in Argentinië vond ik heel erg goed en heel erg fijn om te maken. We kregen toen heel erg te pakken wat voor opdrachten we moesten doen. Tegelijkertijd is dat seizoen ons in het hart gegrift, omdat Frédérique Huydts overleed na de opnames. Dat was en is afschuwelijk, maar zij heeft ons programma wel vleugels gegeven.

Janine Abbring

Het seizoen in Mexico, met Dennis Weening, was ook heel goed. Toen zagen we hoe een Mol ongelooflijk kan opereren. Hij was zo dapper en brutaal. Dennis is dan ook niet voor niets uitgeroepen tot beste Mol aller tijden.

Bij het seizoen in Zuid-Afrika gaf Kees Tol een totaal nieuwe dimensie aan het Molschap. Maar dit seizoen blijft ons ook altijd bij door het ongeluk van Janine. Hier hebben we enorme schade opgelopen. Niet alleen geestelijk, maar Janine ook nog lichamelijk. En zij kan niet genoeg geprezen worden om haar doorzettingsvermogen en loyaliteit.

En het laatste seizoen was natuurlijk mijn laatste show en daar ben ik heel trots op.


Bij het volgende seizoen weet je natuurlijk niet wie de Mol is. Denk je de Mol te kunnen ontmaskeren?

Dat lijkt me zo moeilijk! We hebben voor inspiratie wel naar buitenlandse seizoenen gekeken, maar ik zat er zó vaak naast! Maar elk team pakt het anders aan en het nieuwe team is zo doortrapt dat ik het vast mis ga hebben!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page