top of page

Interview met Art Rooijakkers


Art Rooijakkers

Foto: Sam Nijsen / AVROTROS


INTERVIEW - Het was alweer het vierde seizoen als presentator van Wie is de Mol? voor Art. Het 15e seizoen trok een hoop kijkers, maar hoe kijkt Art zelf terug op het avontuur in Sri Lanka? We stelden hem een paar vragen.


Wat vond je van het afgelopen seizoen van Wie is de Mol?

Ik kijk met gepaste trots terug op dit seizoen. De kandidaten pakten het spel op geheel eigen wijze aan door vooral in duo’s op te trekken, de reacties van de bevolking in Sri Lanka waren hartverwarmend en de grootse live finale in het Vondelpark was met recht een climax te noemen.


Wat vond je van Sri Lanka als locatie voor Wie is de Mol?

Sri Lanka bleek een eiland te zijn met vele gezichten. Van de drukte in Colombo tot de groene heuvels vol theevelden. Maar wat me vooral trof waren de reacties en de hartelijkheid van de mensen tijdens de opnames in volkswijk Pettah.


Hebben de kandidaten je verrast dit seizoen?

Zeker. Deze groep wist ons bij tijd en wijlen echt te verrassen bij opdrachten door de manier waarop ze het aanpakten. Tijdens de voorbereidingen testen wij de opdrachten. Daardoor, en ook omdat ik zelf ooit heb meegdaan, meende ik wel in te kunnen schatten hoe sommige opdrachten zouden verlopen. Niet dus.


Hoe vind je dat Margriet het gedaan heeft als Mol?

Ik vind dat Margriet een sterke Mol was. Ze heeft de groep aan een touwtje gehad door haar persoonlijkheid en doortastende manier van optreden. Discussiëren, soms wat mopperen. Het zorgde ervoor dat er naar haar geluisterd werd. En dat terwijl ze uiteindelijk verantwoordelijk blijkt te zijn voor de laagste pot ooit.


Laseropdracht

Was er dit seizoen een opdracht die je zelf ook wel had willen spelen?

Die zijn er elk seizoen. De laseropdracht in de haven in Colombo, de opdracht aan tafel voor de finale, maar ook de verkiezingen in het Tamildorp.







Wat vind je leuker? Het spel spelen als kandidaat of het programma presenteren?

Je kunt Wie is de Mol? maar één keer ervaren als kandidaat. En daar heb ik in optima forma van genoten. De spanning, de onzekerheid, de strategie, de verbondjes. Presenteren is daar niet mee te vergelijken. Ik vind het een groot voorrecht het gezicht te zijn van Wie is de Mol? en presenteer het met groot plezier. Juist omdat het meerdere jaren kan, ik niet in onzekerheid zit of ik wel tot het einde mag blijven en ik vanaf dag 1 weet wie de Mol is.


Hoe bereid je je voor als een nieuw seizoen begint?

Door veel met de redactie te spreken over de nieuwe opdrachten, mogelijke kandidaten, het land van bestemming en het plan van aanpak. We zijn nu al weer druk bezig daarmee!


Is er dit seizoen wel eens iets mis gegaan?

Uiteraard. Elk seizoen gaat er wel eens iets mis. Een locatie waar we op het laatste moment niet mogen draaien, bijvoorbeeld. Gelukkig is het team van Wie is de Mol? inmiddels zo ervaren dat dat vrij snel opgelost wordt, zonder dat jullie daar als kijkers iets van merken in de uitzendingen.


Live finale

Hoe vond je het om dit jaar voor het eerst een live ontknoping te presenteren?

Dat vond ik ontzettend leuk om te doen en mee te maken. Drieduizend fans in het Vondelpark, dat is toch geweldig?! Sterker nog, ik was één van de grote voorstanders van een live finale. Want uiteraard hebben we hier lang over nagedacht voordat we het aandurfden.


Kunnen we volgend jaar weer een live uitzending verwachten?

Daar moeten we het nog met elkaar over hebben, maar die kans is zeker aanwezig.


Kijk je alweer uit naar het volgende seizoen?

Absoluut. Het wordt mijn vijfde seizoen als presentator van Wie is de Mol?. En het verveelt nog geen minuut.


Hebben jullie al een locatie gekozen en hebben jullie al 10 kandidaten bij elkaar?

De locatie is bepaald, er zijn al researchreizen ondernomen. En qua kandidaten; ja ,er zijn al een aantal mensen vastgelegd. Maar wie dat zijn? Dat houden we uiteraard nog een hele poos geheim!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page