top of page

"De dag voor ik eruit vloog, wist ik wie de Mol was"


Remy van Kesteren

Foto: Michel Schnater / AVROTROS

INTERVIEW - Voor velen was hij de Mol, maar hij was het toch echt niet. Remy van Kesteren zag in de derde aflevering van Wie is de Mol? 2016 een rood scherm. Daarmee is hij de tweede afvaller van dit seizoen. We stelden Remy een paar vragen over zijn deelname, zijn ervaringen en natuurlijk over zijn rode scherm.


Hoe kijk je terug op je deelname aan Wie is de Mol?

Ik vond het te gek! Het was voor mij echt een droom om dit te doen, als fervent Wie is de Mol?-kijker. Een ongelooflijk gaaf avontuur. Ik heb er heel veel leuke vriendschappen aan overgehouden, want het was echt een onwijs leuke groep. Het enige wat ik misschien een beetje heb onderschat is dat je op TV wel ziet dat het heftig en intens is. Maar dat het zó heftig is had ik me niet helemaal gerealiseerd. Het gaat echt non-stop door en dat is wel erg intensief. Maar dat vond ik ook erg leuk. Het leek ook alsof ik veel langer weg was. In feite ben ik maar een weekje weggeweest.


Hoe had je je voorbereid?

Ik denk dat ik wel een voordeel heb gehad omdat ik het spel veel kijk. Ik heb met een paar oud-deelnemers gepraat en ik heb me een paar dingen goed voorgenomen. Ik heb me niet overal aan gehouden, maar wel een bepaalde strategie uitgedacht van tevoren. En verder heb ik me maar gewoon overgegeven aan het spel en ingespeeld op wat er dat moment gebeurde. Ik denk dat je je ook maar tot een bepaalde hoogte kunt voorbereiden op zo'n avontuur.


Wat was je strategie?

Nou, ik wilde sowieso wel heel erg in vertrouwen worden genomen door iedereen, maar dan wel in zulke mate dat iedereen dat ook weer zou wantrouwen. Ik speelde eigenlijk Wie is niet de Mol?. En op die manier probeerde ik kandidaten af te strepen. Het is misschien een beetje raar om te zeggen als je er in de derde aflevering uit ligt, maar ik denk dat ik op dat moment voorstond op informatie. Alleen heb ik een fout gemaakt op het einde. Op dat moment had ik vijf kandidaten al weggestreept, waarvan ik zeker wist dat ze niet de Mol waren. Dus de kansen om wel de goede Mol te hebben waren eigenlijk best groot.


Hoe reageerden mensen in je omgeving toen onthuld werd dat je meedeed?

Die vonden het heel leuk. Ze waren natuurlijk vooral verrast, maar ook heel enthousiast. Het is grappig: je kunt geen normaal gesprek meer voeren op het moment dat je in De Mol zit. Iedereen heeft het erover en iedereen heeft vragen, natuurlijk. Ja, dat is wel heel leuk, want voordat het bekend was, was het natuurlijk allang opgenomen en kon je het uiteindelijk een beetje delen. Lang niet alles, maar wel een beetje.


Nu hoef je helemaal geen geheimen meer bij je te dragen. Hoe is dat?

Eigenlijk ging het me best goed af om geen geheimen te vertellen. Het is zo leuk, dus je wilt het niet verklappen. En in zekere zin weet ik sinds de uitzending wel zeker wie de Mol is, dus eigenlijk nog wel een beetje een geheim. Ik wil het ook niet spoileren voor mijn vrienden, et cetera. Maar eigenlijk is het geen probleem. Ik had verwacht dat het me moeilijker af zou gaan.


Wat vond je van de Dominicaanse Republiek?

Een schitterend land! Ik ben veel in Zuid-Amerika geweest en niet veel in Midden-Amerika, dus dat was intrigerend. Ik heb helaas natuurlijk niet zo heel veel gezien, maar de mensen zijn heel fijn. Het was wel ontzettend warm. We hebben de opdrachten dan ook in de ochtend en in de namiddag gedaan, want midden op de dag was het echt niet te doen om buiten te zijn. Maar het is echt een prachtig land en één van mijn favoriete momenten was ook bij die zoutmijn, met die prachtige kleuren op dat water. Dat kwam ook heel mooi over op beeld. Maar ja, dat soort locaties is Wie is de Mol?. Wie is de Mol? is hét spel om dat soort locaties te vinden. En daar waren ze heel goed in geslaagd.


Heb je in het spel nog bewust Molacties uitgehaald?

Ja, een beetje, ja. Als ik de Mol was had ik het misbruikt, maar misschien iets minder opzichtig dan ik nu deed. Bijvoorbeeld bij die zoutmijn was de opdracht meteen al gefaald. Dat ging al meteen mis op het moment dat we allemaal gingen rennen. En met die camera en de kandidaten in je rug is het misschien een goed idee, als de opdracht toch al mislukt is, om een kruiwagen omver te gooien. Het was wel grappig dat ik daardoor door half Nederland werd verdacht. Net als door het veter strikken (bij de touwtrekopdracht, red), wat precies eenzelfde ding was. Ik wilde de hele tijd niet door in dat duin, want we hadden nog maar een paar minuten. We hebben met heel veel vereende kracht die 1.500 euro behaald. Dat was dus wel weer knap, maar uiteindelijk toch wel weer te ver doorgetrokken. Maar dat soort kleine Molacties heb ik wel heel erg uitvergroot, ja.


Op internet werd je veel verdacht. Wat vind je daarvan?

Ja, dat vond ik wel leuk! Het was heel grappig. Wel een idiote gewaarwording dat je bijna geen gesprek meer kan hebben zonder dat mensen erover beginnen en iets zeggen als: 'Ja, volgens mij ben jij de Mol!'. Toen dacht ik wel: die acties hebben goed uitgepakt!


Hoorde je dan vaak van mensen dat ze je verdachten?

Ja, echt heel veel! Bijna al mijn vrienden vonden dat ik me heel merkwaardig gedroeg. Maar dat komt ook door de montage, want in de groep zelf werd ik niet heel erg verdacht. En dat was ook niet per sé mijn bedoeling. Ik heb daar wel om gelachen.


Wat ging er door je heen toen je je rode scherm zag?

Ja, ontzettend klote! Er gaat enorm veel door je heen. De hele reis schiet snel door je hoofd. En vooral op dat moment wist ik meteen dat ik een fout had gemaakt. Maar ik wist ook precies welke fout ik had gemaakt. Ik kon mezelf echt voor m'n kop slaan! Ik ben er tot op de dag van vandaag van overtuigd: de dag dat ik eruit vloog wist ik eigenlijk wie het was. Maar door een briljante actie van de Mol heb ik hem toch afgestreept. Ik dacht dat het een kandidaat moest zijn. En daardoor heb ik geen vragen op de Mol ingevuld bij de test en lag ik eruit. En op dat moment realiseerde ik me eigenlijk dat het daar fout is gegaan.


Remy biedt 0 euro

Denk je nog dat het te maken heeft met de macht die iemand over de test had?

Nee. Veel mensen vroegen waarom ik 0 euro had geboden. Heel eerlijk gezegd: als ik vijf goede antwoorden kon kopen had ik natuurlijk ook geboden. Ik ben niet gek! Maar dat was niet het spel. Het ging erom dat je vijf antwoorden kon wegstrepen. Bovendien: als je gaat bieden heb je geen idee of je het krijgt. En ik heb er zelf altijd een ontzettende hekel aan als mensen, zoals bij de biedingen in seizoen 7, de hele pot wegspelen. Als we nou allemaal laag bieden gaat er bijna geen geld uit de pot. Maar helaas kon de Mol rekenen op een paar zeer zenuwachtige kandidaten die meer dan de helft van de pot eruit knalden. Maar ik denk niet dat dat heeft bijgedragen aan het feit dat ik eruit lag, want ik heb geen enkele vraag op de Mol ingevuld. Die verdacht ik niet meer.


Heb je nog een leuke anekdote van het spel?

Vooraf moet je natuurlijk een smoes bedenken en ik had bedacht dat ik in Argentinië op tournee zou gaan. En dat is niet gek, want ik reis heel veel. Maar toen kreeg ik ineens een mailtje van iemand die een dochter had in Argentinië die graag naar mijn concert wilde komen. Dus toen kwam in behoorlijk in de nesten met mijn verhaal en kwam ik er eigenlijk niet meer uit. En toen was het dus wel lastig om het geheim te bewaren.


Hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

Ik heb gezegd dat ik de details nog zou sturen en dat heb ik uiteindelijk niet meer gedaan. Daar voelde ik me wel echt rottig over, maar ik mocht natuurlijk niet de waarheid vertellen. Dat was een lastige situatie, maar dat is nu wel allemaal vergeven!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page