top of page

Recensie: Molboekje 2014 een echte aanrader

RECENSIE - Wie is de Mol? heeft als aanvulling voor het 14e seizoen een speciaal Molboekje uitgebracht. Dit handige boekje staat vol informatie over de kandidaten, de locatie en het programma zelf. Wij van de redactie van Tunnelvisie hebben het boekje besteld en we ontvingen een prachtig exemplaar door de brievenbus.

In het spel gebruiken de kandidaten een Molboekje om hun verdenkingen bij te houden en hun gebeurtenissen op te schrijven. Eigenlijk is het een soort dagboek. Voor het 13e seizoen kwam Wie is de Mol? al op het idee om een speciaal Molboekje uit te brengen voor de kijkers, als hulpstuk om de Mol te ontmaskeren. Nu het 14e seizoen in aantocht is, kunnen de kijkers een nieuw boekje kopen.

Het boekje biedt voldoende ruimte voor aantekeningen, waar het ook voor bedoeld is. Zo kunnen er verdenkingen worden bijgehouden per kandidaat, vreemde gebeurtenissen in elke aflevering en biedt het Molboekje verschillende schema's om bij te houden wie wie verdenkt, hoeveel geld iemand verdient en hoeveel jokers er worden ingezet. Op deze manier ontstaat er een mooi overzicht om te zien wie wel eens de Mol zou kunnen zijn.

Naast ruimte voor aantekeningen staat het boekje ook vol met interessante extra's. Denk dan bijvoorbeeld aan de uitleg van het spel, de geschiedenis van Wie is de Mol?, alles wat je weten moet over Hongkong, info over de kandidaten, tips & tricks en interessante weetjes. Voor de echte Wie is de Mol?-fan is dat natuurlijk prachtig, maar ook leuk voor kijkers die gewoon meer willen weten over het programma. Alle informatie wordt bijgestaan door gepaste afbeeldingen.

Een minpuntje is wel dat het Molboekje weinig informatie geeft over de kandidaten. We lezen de geboortedatum, het beroep, de woonplaats en het sterrenbeeld. En daar houdt het alweer op. Er had wel iets meer ingegaan mogen worden op de achtergrond en de carrière van de kandidaten. Wel een leuk puntje is wat de kandidaten zelf hun beste Mol-eigenschap vinden.

Het Molboekje richt zich niet alleen op het aankomende seizoen, maar blikt ook terug op oude seizoenen. Dit gebeurt door oude Mollen nogmaals te introduceren. Deze pagina's kun je misschien beter overslaan als je nog niet alle seizoenen hebt bekeken en van plan bent om deze terug te gaan kijken. Ook worden er wat vragen gesteld aan drie oud-kandidaten over hoe zij hun avontuur hebben ervaren.

Ten slotte willen we de makers van het boekje nog even attenderen op enkele fouten die zij hebben gemaakt. Zo staat bij de uitleg van het spel dat vanaf seizoen 4 bekende Nederlanders meedoen, maar dat is natuurlijk seizoen 5. Nog een merkwaardig foutje is dat Bij de wereldkaart Hongkong op de verkeerde plek staat aangegeven. Gewoon een ongelukje of zit hier misschien meer achter?

Verder is het Molboekje een mooie aanvulling voor het nieuwe seizoen. Handig ter voorbereiding, leuk om te hebben. Zeer informatief over het 14e seizoen en over Wie is de Mol? zelf. Een echte aanrader.

Beoordeling

4,5 / 5 sterren

(4 / 5)