top of page

INTERVIEW: "Op Sanne gaan was een alles-of-nietspoging"


Jochem van Gelder

Foto: Tunnelvisie / Saskia


INTERVIEW - Hij was verdacht, maar hij was niet de Mol. Jochem van Gelder greep net naast de pot en is de verliezend finalist van Wie is de Mol? 2017. Hij vertelt over zijn deelname aan het spel, over zijn hulp-Molacties en over hoe veel geluk hij wel niet heeft gehad. Meer geluk zelfs dan ons werd verteld bij de ontknoping.


Hoe kijk je terug op je avontuur?

Met hele grote tevredenheid! Het was veel meer dan ik ooit had durven dromen. Het klinkt misschien een beetje raar als je de verliezend finalist bent, maar de finale is voor mij nooit in mijn gedachten geweest. Ik ben al drie of vier keer eerder gevraagd, maar nu kon ik ook. Ik kon me eindelijk in het avontuur dat ik met mijn familie al jaren volg storten. Er was alleen wel een maar. Ik ben namelijk niet zo'n reislustig type. Ik ben in mijn hele leven nooit langer dan twee weken van huis weggeweest, want dan heb ik het allemaal wel weer gezien. Maar dit avontuur kon zomaar drie en een halve week duren.


Viel dat zwaar?

Uiteindelijk niet, want ik vond het geweldig. Vooral toen ik steeds verder kwam, dacht ik: doe er nog maar twee dagen bij, dat maakt nu ook niet meer uit. En toen pakte ik die vrijstelling en zat ik opeens in de finale. Voor mij was dat een ongelooflijke overwinning. Het is een voorrecht dat ik het hele avontuur mee heb mogen maken, van begin tot einde. Dat is meer dan ik ooit had durven verwachten. Ik had namelijk gedacht dat ik er hooguit een aflevering of 4, 5 in zou zitten.

Ontknoping

Dus je baalt ook niet dat je niet gewonnen hebt?

Nee, helemaal niet! Sterker nog, in de finale zitten was voor mij al de hoofdprijs. In de finale ben ik ook pas gaan bedenken hoe het nu verder moest. Thomas en Sanne waren nog over. Over dat het Thomas was, waren Sanne en ik het al vrij snel uit. Het gekke was dat wij elkaar vertrouwden. Ik had alleen totaal geen informatie over Thomas. Het was voor mij dus een alles-of-nietspoging om voor Sanne te gaan. Want als zij het toch was, zou ik winnen. Ik heb wel vier vragen op Thomas ingevuld, voor het geval Sanne toch voor mij zou gaan.


Wat vond je van Thomas als Mol?

Briljant! Echt fantastisch! Niemand in ons groepje fanatiekelingen heeft Thomas in het oog gehad. En hij heeft echt gemold. Hij heeft natuurlijk wel fantastische assistentie gekregen van mij. Maar ik zat heel stevig in de Diederik-tunnel. Ik kreeg ook iedere keer een groen scherm of een vrijstelling, dus ik had ook helemaal geen reden om ervan af te wijken. En pas toen Diederik eruit ging, kwam Thomas in beeld. Dan heb je het gewoon uitstekend gedaan.


Had je zelf de Mol willen zijn?

Nou, de Mol moet sowieso drie en een halve week weg zijn, dus dat was voor mij een no-go. Een Mol die vroegtijdig naar huis gaat is wel een unicum, maar dat wil je niet hebben. Ik heb ook eerlijk aan de psycholoog van het programma verteld dat dat een soort angst was. Maar hij dacht niet dat ik er last van zou krijgen. En als het wel zou gebeuren, kon ik gewoon de test op mezelf invullen en gaan.

Jochem kan de poster niet vinden

Nou werd je bij de ontknoping uitgeroepen tot grootste hulp-Mol. Maar heb je ook ergens bewust gemold?

Op één momentje maar. Bij de rodeo-posters zag ik de eerste envelop echt niet, dus toen heb ik er maar gewoon eentje gepakt. Dat was een verkeerde en die heb ik toen omgewisseld, omdat verder niemand een verkeerde had. Dat gaat natuurlijk over niets. Maar Jeroen was op dat moment net een beetje aan het twijfelen. Hij zag mij dat, net iets te opzichtig, wisselen en dacht: kip ik heb je! Die is er toen op mij uitgegaan. Maar wat door het grote publiek als Molacties zijn gezien was toch vaak onhandigheid met een beetje bluf.


Werd je onder je vrienden en familie dan ook veel verdacht?

Dat vond ik nog het meest aparte. Zelfs mijn broers en mijn theatermaatje, die zelf ook fan van het programma is, dachten dat ik het was. En dat terwijl ze kunnen weten dat een Mol van tevoren moet toezeggen dat hij zo lang wegblijft. Ze hadden dus kunnen weten dat de Mol zijn nooit een optie voor mij was.


Heb je het intussen alweer bijgelegd met Sigrid?

Absoluut. Ze had voor de ontknoping al gezegd dat als ik de Mol was alles vergeven zou zijn, dat als ik de verliezer was ze zou balen, maar blij zijn dat ik haar er niet in heb geluisd, en als ik de winnaar zou zijn zou ik een probleem hebben. Maar ik had gewoon bondjes nodig om zo ver mogelijk te komen. En er kwam een dag dat ik geen informatie meer van Sigrid kreeg. Later bleek dat ze toen even niet zo lekker meer in haar vel zat, maar ik had die informatie gewoon nodig. Dus toen heb ik er een bondje bijgenomen met Imanuelle en de rest is geschiedenis.


Nou werd bij de ontknoping duidelijk dat je door je zoons werd gecoacht. Aan welke tip van hen heb je het meest gehad in het spel?

De belangrijkste tip die zij mij gaven was: concentreer je niet te veel op de opdrachten. Daarmee ga je de pot wel spekken, maar je komt er niet verder mee.

Jochem in de bosjes

Heb je nog een leuke anekdote van het spel die we niet op beeld hebben gezien?

We lagen bij Fort Rock in de bosjes en Thomas zag Sanne en ik zag toen Thomas. Dus toen zei ik: "Thomas, rood". Art zei toen: "Thomas, rood ligt eruit". Maar ik begreep het verkeerd. Ik dacht dat degene die "Thomas, rood" zei eruit lag. Dus op dat moment ging ik gewoon recht overeind zitten, met de gedachte dat het klaar was. Ik zat toen een beetje om me heen te kijken, tot ik me bedacht dat hij misschien Thomas met rood bedoelde. Dus toen heb ik nog maar aan Art gevraagd wie er nou uit lag. Toen bleek dus dat Thomas eruit was. Ik ben toen weer meteen plat gaan liggen en ben toch nog in het spel gebleven. Het was een soort Gelderse verstandsvernauwing, maar ik heb heel veel geluk gehad.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page