top of page

Recensie Molboekje 2018: Leuk boekje, maar waar is de locatie?

Molboekje 2018

RECENSIE - Ook dit jaar kunnen de rasechte Molloten een Molboekje aanschaffen om hun aantekeningen over de Mol in kwijt te kunnen. In dit boekje staat jaarlijks informatie over de kandidaten, het spel en de locatie van het seizoen. Maar duidelijk afwezig is dat laatste. Waarom krijgen we maar niet te horen waar Wie is de Mol? 2018 zich afspeelt?

Het Molboekje valt door de brievenbus en mij hoor je het komende half uur niet meer. Ik lees het hele ding meteen grondig door en er vallen gelijk een paar punten op. Laat ik met de positieve beginnen.

Het eerste wat je opmerkt is dat het boekje weer prima verzorgd is. Je krijgt voldoende ruimte voor je aantekeningen en de informatie in het boekje wordt aangevuld met interviews. Zo komen MolTalk-presentatoren Margriet van de Linden en Chris Zegers aan het woord, net als Thomas Cammaert, Sanne Wallis de Vries en Jochem van Gelder, de finalisten van het afgelopen seizoen, en Diederik Jekel, die vorig seizoen vlak voor de finale afviel.

In deze interviews komen wat leuke nieuwtjes naar voren. Zo kom je er achter dat Jeroen Kijk in de Vegte vorig jaar probeerde om Margriet ervan te overtuigen dat hij de Mol was, dat Thomas oprecht twijfelde of er twee Mollen in het spel zaten en dat Diederik de makers van het programma geholpen heeft om de opdrachten van komend seizoen te verbeteren vanuit zijn standpunt als kandidaat en wetenschapper.

Waar ik vooral blij mee ben is dat we dit jaar meer informatie over de kandidaten krijgen. Voorgaande edities was dit nogal karig en in eerdere recensies heb ik dan ook vaak geroepen dat het wel wat meer mag zijn. En toegegeven, het is nog steeds niet al te uitgebreid, maar het is absoluut een begin! Verder vertelt Art nog over locaties die hij met Wie is de Mol? absoluut een keer wil bezoeken, over zijn favoriete opdrachten en over wat er tijdens de opnames zoal gebeurde.

Dan door naar het grote minpunt van het Molboekje. We krijgen niets te horen over het land van opnames. Nou hebben we al sterke vermoedens dat het Georgië is (sterker nog, wet weten het zeker), maar deze locatie wordt angstvallig geheim gehouden voor ons. Heeft het te maken met het begin van dit seizoen? Dit wordt nogal cryptisch beschreven. Het lijkt erop dat de makers van het programma een gedurfde zet gaan maken die alle kandidaten tegen elkaar op gaat zetten. Diederik vertelt ons dat er "meteen gespeeld wordt met de groepsdynamiek". Het eerste wat bij mij voor mijn netvlies verschijnt is het begin van het afgelopen seizoen van het Vlaamse De Mol, waarbij één kandidaat achter moest blijven in België. Hoe dit in de Nederlandse serie zal uitpakken en waarom we daarvoor geen info krijgen over het land? Geen flauw idee.

Al met al is het een mooi boekje. Als je fan bent van het programma zou ik zeker overwegen om het aan te schaffen. Maar koop het dan vooral als je geïnteresseerd bent in de interviews. Veel meer informatie krijgen we helaas niet uit het boekje.

Wil je ook een Molboekje in huis hebben? Je kunt hem hier bestellen!

Beoordeling

3,5 / 5 sterren