top of page

10 vragen aan Bella Hay en Jean-Marc van Tol


Bella Hay en Jean-Marc van Tol

Foto: Michel Schnater / AVROTROS


INTERVIEW - Deze week stellen we iedere werkdag een aantal vragen aan twee kandidaten van Wie is de Mol? 2018. Hoe stonden zij in het spel? Was het wat ze ervan verwachtten? En wat kunnen ze ons vertellen over de bijzondere start van het seizoen? Vandaag is de beurt aan zangeres Bella Hay en striptekenaar Jean-Marc van Tol.


Wat vond je van deze groep kandidaten?

Bella: Deze groep was misschien wel de meest uiteenlopende qua persoonlijkheden.

Jean-Marc: Als je wordt gevraagd voor Wie is de Mol? heb je geen idee wie de andere kandidaten zijn. Dat maakt het van te voren al heel spannend: met wie ga je dit unieke avontuur meemaken? Wat mij is opgevallen is met hoeveel zorg en voorbereiding de groep wordt samengesteld. Ik heb ontzettend veel bewondering voor de makers van Wie is de Mol? en de zorgvuldigheid waarmee ze ons hebben uitgekozen. Ik ben geen BN'er (ik doe mijn best om zo min mogelijk interviews te geven en in de media te komen), omdat Fokke & Sukke in feite die rol al hebben aangenomen. Ik kan mij 'verschuilen' achter die cartoonfiguren. Dat betekent dat je die andere BN'ers niet zo vaak tegenkomt op premières of andere BN'er-dingen: daar ga ik niet heen. Van de andere kandidaten kende ik alleen Stine persoonlijk. Zij zit natuurlijk net als ik in het boekenvak en dan kom je elkaar wel eens tegen bij het Boekenbal en zo. Ik vind Stine heel slim. Van de overige kandidaten kende ik niemand persoonlijk, hoewel ik van de meeste wel eens gehoord had. Of nee. Met Ruben heb ik ooit eens staan praten nadat hij ergens had opgetreden en ik kon me nog herinneren wat een aardige en innemende jongen dat was (en wat een supergoede muzikant). Alleen van Bella had ik nog nooit gehoord, maar ik begreep dat zij de 'dochter van' was. Na Wie is de Mol? zal dat waarschijnlijk niet meer zo zijn. Uiteindelijk maakt Wie is de Mol? iedere kandidaat een BN'er en zijn we als groep voor altijd op de een of andere manier aan elkaar verbonden. Ik vind het een hele leuke groep.


Was Wie is de Mol? wat je ervan verwachtte?

Bella: Met Wie is de Mol? weet je nooit wat je kan verwachten, ik ben er dus blanco ingestapt.

Jean-Marc: Achteraf blijkt dat je verwachtingen niet kloppen met de realiteit. Het is allemaal anders dan je denkt. Wat ik niet goed van te voren had ingeschat was de hoeveelheid stress en gedoe die je op tv niet ziet. Wie is de Mol? gaat ook door als er geen opnamen zijn. Ik had gedacht dat er meer rustmomenten en tijd voor jezelf in het spel zouden zitten. Maar ook als de camera's er niet bij zijn gaat het door.


Op wat voor soort opdrachten hoopte je vooraf?

Bella: Iets met helikopters, vuur en laserguns.

Jean-Marc: Ik hoopte op laserschieten en kruipen door rare ruimtes. En natuurlijk op slimme spelletjes waar creativiteit voor nodig is.


En op wat voor soort locatie?

Bella: Zo warm en tropisch mogelijk.

Jean-Marc: Dat was zó moeilijk in te schatten. Je hoopt op iets moois en tropisch... De locatie die het geworden is had ik van te voren helemáál niet verwacht.


Vond je het lastig om geheim te houden dat je mee had gedaan aan Wie is de Mol?

Bella: Nee, ik vond het juist wel lollig om het zo lang stil te houden. Het was wel leuk om mijn deelname eindelijk bekend te maken aan mijn vrienden en familie.

Jean-Marc: Ja, best lastig. Maar het bleek wel mee te vallen in de praktijk. Hoewel je er zelf heel erg mee bezig bent, is het de rest van het jaar voor de meeste mensen toch niet echt het allerbelangrijkste, gek genoeg. Maar áls het ter sprake kwam, dan was het wel moeilijk soms. Ik was een keer op een feest waarbij iemand er tegen mij over begon. Dan is het moielijk om niet te zeggen dat je gevraagd bent. Grappig was het toen ik op Schiphol toevallig Diederik Jekel, kandidaat van vorig jaar, tegenkwam en hij mij vroeg of ik niet een keer mee wilde doen aan Wie is de Mol?, terwijl ik al wist dat ik dat zou doen. Dat is heel gek. Ik zei zoiets van: 'Mwoah, ik ben er inmiddels wat te oud voor, hoor'. Dat vond hij van niet. Hij zei dat het echt iets voor mij was.


Welke smoes gebruikte je om je afwezigheid te verklaren?

Bella: Ik heb verteld dat ik in Zweden in een studiogebouw liedjes zou gaan schrijven voor buitenlandse artiesten.

Jean-Marc: In mei 2018 verschijnt er een boek van mijn hand. Het heet 'Musch' en vertelt een waargebeurd verhaal over een aanval op Amsterdam in 1650. Ik heb daar veel research voor gedaan. Iedereen in mijn omgeving wist dat ik er aan werkte, dus niemand vond het gek dat ik mij een paar weken terugtrok om daar aan te schrijven..


Welke eigenschappen van je kwamen goed van pas in het spel?

Bella: Ik ben vrolijk en sociaal.

Jean-Marc: Creativiteit. Humor.


En welke niet?

Bella: Vrolijk en sociaal zijn is niet altijd handig binnen Wie is de Mol?.

Jean-Marc: Gebrek aan leiderschap. Stressbestendigheid.


Wat zou jou een goede Mol maken?

Bella: Als het echt moet, kan ik best goed liegen.

Jean-Marc: Haha. Zeg ik niet.


Art heeft het in het Molboekje over een bijzondere start van het seizoen. Kun je -uiteraard zonder iets te verklappen- vertellen hoe je je voelde bij dit begin?

Bella: Alsof je op schoolreis mag naar de maan!

Jean-Marc: Ik voelde me heel raar bij de start. Ik was geschrokken. Echt. Het was zo totaal anders dan ik had verwacht...

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page