top of page

Wie is de Mol volgens Liesbeth Staats?


Liesbeth Staats

Foto: AVRO


INTERVIEW - Ook dit seizoen interviewen we weer oud-kandidaten over het achttiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week is het de beurt aan journaliste en presentatrice Liesbeth Staats. Zij deed mee aan seizoen 12 en eindigde als verliezend finalist.

Groepsfoto Wie is de Mol? 2012

Je nam deel aan seizoen 12. Dat seizoen speelde zich af in IJsland en Spanje. Had je dat jaar op een specifiek land gehoopt en is de locatie überhaupt belangrijk als je mee gaat doen aan Wie is de Mol?

Nee, ik had niet op één specifiek land gehoopt. Ik vond het eigenlijk heel leuk naar Schiphol te gaan zonder te weten waar het vliegtuig me zou brengen. Ik deelde de taxi die ochtend met Marion Pauw en die had gecheckt wat de opties waren op basis van de inchecktijden. Dus Reykjavik was wel een van de mogelijkheden.


Je eindigde in jouw seizoen nipt achter Hadewych Minis in de finale Jullie ontmaskerden beiden Anne-Marie Jung als de Mol van dat seizoen. Weet je nog hoe je die finaledag beleefde?

De test in de finale bestaat uit 40 vragen. Hadewych en ik hadden allebei twee vragen fout en dus 38 goed. We wisten dus allebei dat Anne-Marie de Mol was. Maar als je gelijk eindigt gaat het om de tijd en Hadewych had hem 22 seconden sneller gemaakt dan ik! En daarmee was ze de winnaar. Op dat moment waren we heel moe, heel euforisch en heel voldaan tegelijk. Ik was vooral nog helemaal onder de indruk van wat ik allemaal had meegemaakt die drie weken. En ook blij dat ik àlles had meegemaakt. Ik voelde me niet echt een verliezer. Later wel. Toen dacht ik: "had ik nou niet 23 seconden sneller kunnen zijn? Wat heb ik in godsnaam gedaan die 23 seconden?!” Maar ik zou pas écht balen als ik op de verkeerde Mol zat, denk ik. Dan had ik het spel gewoon slecht gespeeld en dat had ik mezelf echt verweten. Weet ik zeker.


Goed, dan even naar het huidige seizoen, alweer het achttiende. Afgelopen zaterdag was de eerste aflevering te zien. In jullie seizoen moesten jullie, net als de kandidaten dit jaar, elkaar zien te vinden bij de start. Alleen dit jaar bleek dat toch nog wat lastiger. Wat was je eerste indruk van aflevering 1 en wat zou je zelf hebben gedaan in zo'n situatie?

Wat een spectaculaire eerste aflevering! Ik was onder de indruk. Ik vind de kandidatenploeg al heel erg leuk. Verschillende karakters, fanatieke instelling, ideale combinatie.

Ik denk dat ik niet anders had gereageerd dan de kandidaten in deze situatie, trouwens. Wat kun je doen? Elkaar zo snel mogelijk vinden is de natuurlijke reflex, denk ik.

Jean-Marc en Jan na de onthulling

Hoe zou de Mol volgens jou gemold kunnen hebben in deze aflevering?

Moeilijk te zien deze aflevering! Twee dingen vielen op: Ron die wel erg laconiek was voor een kandidaat die zó graag mee wilde doen. En als ik de commentaren lees is de kans dat we hem terugzien best groot. En Jan Versteegh gaf het spel een twist door aan de telefoon aan een ander team de vraag te stellen “waar zijn jullie dan in Kiev?”. Toen wist hij officieel nog niet dat de anderen ergens anders op de wereld stonden, maar door de vraag zo te stellen, kwamen de kandidaten erachter dat ze zich in verschillende landen bevonden. Kan slim ingezette voorkennis zijn, om het spel een duwtje de juiste kant op te geven.


Nóg een overeenkomst met je eigen seizoen. Na aflevering 1 staat de pot in de min. Hoe belangrijk is de pot in het begin vergeleken met later in het spel? Was jij er zelf erg mee bezig?

Tbilisi

Ik moet bekennen dat ik er niet erg mee bezig was in het begin. Ik was enorm druk met observeren, m’n medekandidaten leren kennen, kijken en luisteren. Ik wilde zo graag iets zien dat me op het spoor van de Mol zou zetten. Pas later kwam het belang van een goed gevulde pot naar boven. Maar toen ik merkte dat men mij zag als mogelijke Mol, heb ik daar niet heel erg m'n best meer voor gedaan, dat begrijp je.

We wisten dit jaar aan het begin van het seizoen nog geen locatie. Nu is duidelijk geworden dat dit seizoen zich gaat afspelen in Georgië. Wat zijn je verwachtingen van dit land?

Heel toevallig ben ik in december in Georgië geweest voor opnames voor een nieuwe serie. Het is een prachtig land! De bergen zijn schitterend en rond de hoofdstad Tbilisi zijn er veel gebouwen en terreinen die nog stammen uit de Sovjet-tijd. Ruig, stoer, perfecte Wie is de Mol?-locaties!


In het Molboekje vertelt Art dat de kandidatengroep van dit jaar fanatieker is dan ooit. Ze zijn, zoals hij beschrijft, extreem goed voorbereid en zijn niet gekomen om vrienden te maken. Hoe was dit in jouw seizoen?

Mijn ervaring: ik zat vanaf dag 1 voor de volle 100% in het spel. Meteen. In mijn jaar gold dat voor iedereen. Op halve kracht of voor de gezelligheid meedoen aan dit programma lijkt me onmogelijk. Maar we hadden het ook heel gezellig na de opdrachten, tijdens het eten. Met Hadewych en Tim spreek ik nog steeds af!


Goed, dan de laatste en belangrijkste vraag natuurlijk. Wie is de Mol?

De Mol in dit seizoen? Pffff, ik durf er nog niks op in te zetten. Ron, omdat die volgens sommige close –watchers in de leader in Tbilisi te zien is, en daarom dus terugkomt..?

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page