top of page

Wie is de Mol volgens Evelien Bosch


Evelien Bosch

Foto: AVROTROS / Sam Nijssen

INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het achttiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week is het de beurt aan presentatrice Evelien Bosch. Zij deed mee aan seizoen 15 en viel toen als tweede af.

In jouw seizoen ging je naar Sri Lanka. Een tropische locatie, zeker vergeleken met het land van dit seizoen, Georgië.

Is de locatie eigenlijk belangrijk als je meedoet aan Wie is de Mol? Eerlijk gezegd heb ik heel weinig van Sri Lanka meegemaakt. De eerste twee afleveringen speelden zich af in de stad en toen ik naar het vliegtuig naar huis zat, zaten zij in een bus naar de prachtige natuur. Gelukkig hebben we wel fantastische opdrachten mogen doen, waar we de mensen en stad hebben kunnen zien.

Van te voren weet je als kandidaat niet waar je naar toe gaat, dus in dat opzicht is het qua keus of je mee wilt doen niet belangrijk. En qua spel denk ik ook niet per se. Het belangrijkste is dat je geen Nederlanders tegen komt op locatie die daar op vakantie zijn. Wij hebben dat een keer gehad en zijn toen maar snel ergens anders heen gegaan. Stel dat het Molloten waren, dan waren de kandidaten al snel bekend! Je was de tweede afvaller van jouw seizoen. Ik kan me je reactie nog herinneren toen je in ieder geval wist dat je niet de eerste afvaller was. Hoe blij was je? En had je verwacht dat de executies zo heftig zouden zijn?

Als eerste naar huis is echt super zuur. Maar als tweede ook, trouwens. Je zit zo in dat spel in je wilt natuurlijk de finale halen. Art met dat scherm is killing. De adrenaline giert door je lijf. En je moet ook echt direct weg. Het moment dat je afscheid neemt in beeld is het laatste contact met de groep, zodat je niet stiekem alsnog informatie aan je bondgenootje door kunt spelen.

Toen Pieter weg ging was dat ook heel vreemd. Je wilt iemand zo graag nog een hart onder de riem steken, maar dat kan dan niet.

Karren sjouwen

Waar heb je het meest van genoten tijdens jou seizoen?

De opdracht waarbij we spullen op karren moesten sjouwen door de stad. Dat was echt een teamding en je zag nog wat van het land en de mensen.

Zou je weer meedoen als je gevraagd werd?

Yes!

Goed, even naar het huidige seizoen. We hebben nu vier afleveringen gehad. Wat vind je tot nu toe van dit seizoen?

De locatie is niet heel ‘sexy’, maar ik vind het fantastisch. Juist even iets anders met prachtige gebouwen en omgeving. Ik ben altijd wel benieuwd naar de groepsdynamiek. Je zit natuurlijk best lang met een groep mensen die je vaak nog niet kent. En je speelt ook een spel, dus alleen maar een gezellige roadtrip is het natuurlijk niet. Mooi om te zien hoe sommigen er helemaal op duiken en iedereen het hemd van het lijf vragen. En hoe de ander juist weer wat meer op de achtergrond is en de boel een beetje aankijkt.

Ik vind het een mooie mix van kandidaten (en Mol). Ik had hier denk ik ook wel in kunnen gedijen. Maar het is ook wel een harde groep, hoe ze Ron niet toe hebben gelaten. Ik zou dat denk ik wel doen. Maar ja, met die groepsdruk op locatie in Wie is de Mol? is dat vanaf de bank natuurlijk makkelijk praten. Afgelopen zaterdag zagen we een opdracht in het park waarbij de kandidaten hun speltactiek min of meer moesten blootgeven. Op de vraag ‘Wil je nu al weten wie de Mol is’ beantwoordde bijna iedereen stellig ‘Ja’. Wat zou zelf je antwoord zijn geweest? Ja natuurlijk. Je wilt toch weten wie de Mol is?


De kandidaten hadden in die opdracht ook de keuze tussen €5.000,- in de pot of een groepsvrijstelling. Waar zou jij voor gekozen hebben?

Als ik zeker van mijn Mol zou zijn en het gevoel had dat ik de test goed zou maken, dan zou ik voor het geld gaan. Maar als ik zou twijfelen toch voor de groepsvrijstelling. Dan heb je toch net iets meer tijd om uit te vogelen wie de Mol is.

Emilio Guzman

Dan naar de afvaller: Emilio. Was je verbaasd toen hij afviel?

Ahum… Ik had bijna al mijn punten op hem gezet. Natuurlijk! Ik zat vast in een tunnelvisie. Ook omdat ik bij opdracht 2 op de markt, bij een close van een van de marktkooplieden die ze moesten vinden om geld op te halen, in zijn bril een reflectie zag van iemand met een spijkerjasje aan. Jan en Emilio hadden die aflevering allebei zo’n jasje aan. En daarbij vond ik Emilio gewoon verdacht. Dus… gelukkig heb ik nog twaalf punten over, zodat ik nog even mee kan blijven doen in het poultje.


Wie denk je dat absoluut niet de Mol is? Geen idee! Maar als ik dan moet gokken is dat Jan. Ik vind hem best fanatiek doch relaxed. Hij maakt aantekeningen in zijn boekje (een non argument, ik weet het. Maar niets is wat het lijkt) en helpt de pot te spekken. En dan de laatste en belangrijkste vraag. Wie is de Mol?

Jean-Marc was de mol, maar trok de psychologische druk toch niet en is toen hals over kop naar huis gegaan. Tenminste, dat is een theorie. Ik zit nu nog op twee personen: Stine en Loes.

Stine schept vaak verwarring tijdens opdrachten met porto’s of telefoons. Ze is niet helemaal duidelijk in haar communicatie. Stine is een anagram van niets, en niets is wat het lijkt. Ook vond ik haar best snel roepen dat ze last van haar pols had tijdens de rode draad opdracht. Uiteindelijk deed ze ook niet mee, maar zei ze wel dat ze het jammer vond en het een andere keer graag wilde doen. Gek.

Loes speelt het spel goed mee, maar is ook iemand die niet altijd haantje de voorste is. Bij het spel waarbij Art vragen stelde over de tactiek van de kandidaten zei hij ‘daar gaat Loes’ toen Ruben aangaf dat hij wilde weten wie de Mol was. Ik denk dat hij daarmee bedoelde dat zij langsliep. Super spannend trouwens als Mol! Vandaar haar reactie ook toen Art aan de groep bekend maakte dat de Mol langs liep tijdens de opdracht. Maar ja, dat kan ook zijn omdat ze de Mol langs heeft zien lopen.

Aaaarrghhh… Ik twijfel enorm! Op naar de volgende aflevering.,,

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page