top of page

Wie is de Mol volgens Hanna Bervoets?


Foto: Marie-Jeanne van Hövell tot Westerflier

INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het achttiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week is het de beurt aan schrijfster en columniste Hanna Bervoets. Zij deed mee aan seizoen 11 en viel toen als eerste af.

Groepsfoto 2011

Je was kandidaat in seizoen 11 van Wie is de Mol en werd helaas de eerste afvaller. Zorgt dit nog steeds voor herkenbare spanning bij de executies? Jazeker! Misschien zijn het spiegelneuronen, misschien ook het feit dat ik zelf ooit meedeed, maar ik zit nog altijd met vertrokken gezicht te kijken naar de executie. Jouw seizoen speelde zich af in El Salvador en later in Nicaragua. Had je van tevoren op een specifiek land gehoopt en wat vond je van El Salvador als locatie? Ik denk dat ik hoopte op Amerika, een van mijn favoriete landen. Maar destijds filmden ze daar nooit met Wie is de Mol omdat het lastig was om werkvergunningen te krijgen of iets. Dat is inmiddels veranderd. Ik vond El Salvador overigens ook te gek, niet in de laatste plaats omdat het lekker warm was. Ik hoorde van kandidaten en makers van het seizoen dat deels op IJsland speelde dat de sfeer daar echt minder was, omdat iedereen het altijd koud had. Sindsdien willen ze niet meer naar écht koude landen, geloof ik.

In aflevering 1 verdiende je een vrijstelling voor aflevering 3. Omdat er in aflevering 1 niemand afviel hoefde je dus ‘maar’ één test te doorstaan om je vrijstelling te kunnen inzetten. Met welke strategie heb je toen die test gemaakt? Ik ben gaan spreiden. Ik zat op Horace, Art en Pepijn. Daarnaast heb ik test zo snel mogelijk gemaakt. Klinkt veilig dus, maar achteraf bezien was mijn spreid-techniek niet goed uitgevoerd. Ik deelde het vragenaantal door drie en deed toen de eerste reeks vragen op Art, de volgende reeks vragen op Horace, en zo door. Maar dat was niet slim, want ook wanneer je spreidt kun je bij vragen die 'grote gemene delers', een antwoord dat voor de meeste kandidaten geldt, als antwoord hebben maar beter dat invullen. Ik kreeg bijvoorbeeld de vraag: 'Droeg de Mol een haarband in het theater?' Ik heb toen, heel dom, JA ingevuld omdat Pepijn een haarband had, en omdat ik in mijn 'reeksje' Pepijn zat. Maar de meeste kandidaten droegen géén haarband, Horace en Art ook niet; dus ik had dát in moeten vullen. Enfin, dat ik na al die jaren nog precies weet wat er misging zegt wel hoe diep ik erin zat, haha. Welke opdracht uit jouw seizoen die je niet hebt meegemaakt zou je heel graag gespeeld hebben en waarom? Ik denk de opdracht met het touwklimmen over het ravijn: echt zo'n extreem, sport-achtig iets wat ik anders nooit zou doen. Spreek je nog wel eens kandidaten uit jouw seizoen? Anna is nog steeds een vriendin van me, de andere kandidaten volg ik nog steeds op de social media, of ik stuur ze wel eens een berichtje.


En zou je opnieuw meedoen als je gevraagd zou worden?

Ik zou denk ik nog wel een keer meedoen. Maar dan zou ik me wel opgeven als Mol, zodat ik zeker tot het einde zou kunnen blijven deze keer, haha.

Olcay Gulsen

Dan gaan we door naar het huidige seizoen. We zitten alweer op de helft. Hoe heb je de afgelopen aflevering beleefd? Zijn er dingen die je meteen opvielen? Ik heb de aflevering met m'n vriendin gekeken. Dat doe ik anders nooit. Ik kijk altijd heel geconcentreerd in m'n eentje, maar dit keer kwam het even zo uit. Ik merk dat je minder goed oplet als je samen kijkt, al komt dat misschien vooral omdat ik zelf heel erg ga oreren over wie ik denk dat molt. Het viel me op dat Olcay ontzettend veel aan het woord was, maar dat geldt eigenlijk voor de meeste afleveringen toe nu toe. In het verleden was de kandidaat die in de biechten het meest aan het woord kwam vaak de afvaller van die aflevering. Die persoon monteren ze er dan extra in. Ook als afscheid. Daardoor denk ik dit seizoen dus elke aflevering: o god, Olcay ligt er nu echt uit, want ik hoor haar de hele tijd praten. Daarbij hebben we bij de testmontage al twee keer niet gehoord wie Olcay verdenkt; ook vaak een teken dat een kandidaat eruit vliegt. Maar nee, eerst ging Bella, nu Loes. Misschien betekent het simpelweg dat Olcay alsmaar gouden quotes levert en dat de andere kandidaten niet zo kleurrijk vertellen, misschien betekent het meer. Ik weet het niet. Je hoort me ook niet klagen, want ik ben dol op Olcay. Maar het valt wel op. Hoe vind je het land van dit jaar? De eerste aflevering, waarin de kandidaten zich elk in een ander land bevonden, was natuurlijk goud. Verder vind ik de locaties een beetje non-descript, maar misschien ben ik meer met de opdrachten bezig dan met de omgeving. Tekenend: zo'n verlaten loodsgebouw, deze aflevering gebruikt bij de Woordzoeker-opdracht. Die zien we in elk seizoen wel terug. Blijkbaar zijn leegstaande loodsen met hier en daar een gebroken ruit en een verdwaald blok beton een wereldwijd fenomeen.

Groepsfoto 2018

En hoe vind je de kandidatengroep? Heel fijn. Ik ben twee seizoenen terug afgehaakt op het moment dat Cécile afviel. Zo erg was ik gesteld op haar. Nu is Olcay mijn favoriet, maar ook om Bella bleef ik kijken. Ik vind het leuk dat er zoveel vrouwen over zijn en houd van al het dubbelspel in bondjes. Al vraag ik me af hoe dat zich ontwikkelt nu Loes eruit ligt. Hoe had de Mol in deze aflevering het best kunnen mollen? Bij de circusopdracht kon de Mol het best aan zijn kaartenhuis blijven pielen om het ding vervolgens te laten instorten, denk ik. Bij auto-opdracht moest de Mol Olcay voor blijven, bij de Woordzoeker kon de Mol verkeerde letters wegstrepen, en, ik noem maar wat, een verkeerd antwoord roepen op de vraag wat de eindzin moest zijn. Er was ook nog een switch van penningmeester deze aflevering. Merkte je hier iets opvallends aan op? Het viel natuurlijk op dat de switch vlak voor de auto-opdracht plaatsvond, waar de penningmeester de rollen mocht verdelen. Maar ik denk niet dat de Mol per se die positie ambieerde, dus ik vind er niet echt iets verdachts aan. Ik snap alleen niet waarom Ruben penningmeester zou willen zijn, tenzij hij Olcay sterk verdenkt. Maar dat heb ik hem ook niet horen zeggen. Misschien wilde hij vooral zichzelf verdacht maken. Wie is volgens jou zeker niét de Mol? Er is niemand waarvan ik zeker weet dat hij of zij de Mol níet is. Maar Jan verdenk ik het minst, geloof ik.

Stine bij de ziplineopdracht

En dan de belangrijkste vraag: Wie is de Mol? Ik zit op Stine. Ik vind haar van begin af aan verdacht. Met elke aflevering wordt mijn verdenking groter. Neem vorige week, de Vragen-opdracht, gevolgd door de Kabelbaan-opdracht. Die opdrachten waren eigenlijk samen één opdracht. En er was één gouden manier waarop de Mol daar kon mollen: door ervoor te zorgen dat er 'Groepsvrijstelling' op het briefje dat de overkant haalde stond. Van vier kandidaten was duidelijk dat ze 'Geld' gezegd hadden, van drie was het duidelijk dat ze 'Groepsvrijstelling' gezegd hadden: Stine, Simone en Olcay; sowieso mijn drie grootste verdachten. De Mol had hier nooit 'Geld' gezegd, want het was vier om drie nu; nét te weinig stemmen voor de Groepsopdracht. Jammer voor de Mol. Tweede manier waarop de Mol kon voorkomen dat het geld in de pot kwam, was ervoor zorgen dat het geld de overkant niet haalde. Nu kan je zeggen: dat kan de Mol doen door een leeg briefje naar de overkant te brengen. Maar: als de Mol helemaal geen briefjes brengt, blijven er meer lage briefjes hangen en is de kans groter dat een andere kandidaat een leeg briefje pakt in plaats van geld. En wie ging er helemaal niet naar de overkant? Stine! Ook afgelopen aflevering was Stine verdacht: ze bracht niets binnen bij de circusopdracht, gooide Olcay uit het autospel en riep een fout antwoord bij de Woordzoeker, waarmee ze anderen de mond snoerde. Verdacht, verdacht...

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page