top of page
  • Twitter_Diep
  • Facebook_Diep
  • Insta_Diep
  • YouTube_Diep

Wie is de Mol volgens Rop Verheijen?


Rop Verheijen

Foto: AVROTROS / Michel Schnater


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het achttiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week is het de beurt aan acteur Rop Verheijen. Hij deed mee aan seizoen 16 en viel toen als zesde af.

Groepsfoto seizoen 16

Het is alweer twee jaar geleden dat je kandidaat was in seizoen 16. Volg je het programma nog steeds op de voet en zit je steevast om half negen voor de tv op zaterdagavond?

Als het kan, kijk ik zeker, maar ik moet vaak spelen. Dan kijk ik het sowieso terug. Het blijft toch het een van de spannendste tv-programma’s die ik ken en ik heb natuurlijk zelf meegedaan, dus ik kijk altijd weer uit naar een nieuw seizoen.


De locatie draagt in zekere zin bij aan het totale plaatje van Wie is de Mol en is elk jaar weer anders. In jullie jaar zaten jullie op de Dominicaanse Republiek op een tropische locatie. Dit jaar is dat niet zo. Was je destijds blij met de locatie of had je bijvoorbeeld liever gehoopt op een ‘ruigere’ omgeving zoals dit jaar?

Haha, ik hoopte in ieder geval op iets warms en tropisch weet ik nog. Ik denk ook dat het in zekere zin de groepssfeer een beetje bepaalt. Als we bijvoorbeeld na een lange dag met opdrachten terugkwamen in het hotel dronken we gezellig cocktails met z’n allen. Dat scheelt een hoop in de groepssfeer. Na een lange dag opdrachten uitvoeren is het lekker als je met een cocktail aan het strand kunt zitten; dat lijkt me in Georgië wat ingewikkelder.

Ik moet wel zeggen dat ik deze locatie prachtig vind en dat ik weer verbaasd ben door de schoonheid van de locaties waar ze zijn. Het is niet een land waar ik uit mezelf op vakantie was gegaan misschien, maar het is heel erg mooi!’


Jullie leken me inderdaad een hele hechte groep. Wat vind je van de huidige groep en hoe deze kandidaten het spel spelen? En valt dit te vergelijken met jullie jaar?

Ons jaar was zó gezellig dat we soms ook vergaten het spel te spelen. Na verloop van tijd werden bepaalde dingen zelfs zo opgezet dat we het spel wel harder moésten spelen. Ik denk dat na ons seizoen de opzet ook wel iets is veranderd, zodat het spel wel harder gespeeld moet worden. En ik denk dat wat ik eerder ook al zei deels te maken had met de locatie. Het voelde echt als een groepsreis en ik weet nog dat we de eerste avond met z’n allen aten, nog voor de opnames, en daar hebben we zo hard gelachen met elkaar dat wel snel duidelijk was dat we een hechte groep zouden worden. In dit seizoen begon het qua groepssfeer wat grimmiger, maar bijvoorbeeld afgelopen zaterdag zag ik ook dat de sfeer wat beter werd en dat er echt met elkaar gelachen werd. En dat kan bijna ook niet anders, want je deelt als het ware de ervaring met z’n tienen en niemand anders begrijpt dat echt. Dus vroeg of laat trek je denk ik toch wel naar elkaar, ook al zie je wel dat deze groep het echt lekker hard speelt.

Restaurantopdracht

Welke opdracht uit je eigen seizoen is je het meest bijgebleven en waarom?

Ik denk de restaurantopdracht. Dat was te gek. Ook omdat het écht een team-effort was. We namen het ook echt heel serieus, weet ik nog. Die mensen kwamen daar namelijk echt om te eten en betaalden ook gewoon dus we deden echt ons best. Ik weet oprecht niet of ze lekker hebben gegeten, haha. Maar het was wel een hele leuke opdracht die ik niet snel zal vergeten.


Hoe kijk je verder naar dit seizoen?

De omgeving vind ik fascinerend en ik vind het hele leuke mensen. Ik vind Olcay echt geweldig. Die vrouw is zo grappig en verfrissend. Wat ik wel een beetje heb is dat ik veel mensen niet goed kan lezen, maar dat maakt het natuurlijk wel extra spannend. Het spel wordt hard gespeeld en dat is natuurlijk geweldig leuk om naar te kijken.


Dit jaar zijn er veel bondgenootschappen tussen de kandidaten, en er zijn zelfs ook kandidaten met meerdere bondjes. Ik herinner me dat Annemieke jouw bondgenoot was destijds. Was dit een bewuste keuze? En hoe belangrijk is een serieus bondje in jouw ogen?

Het bondje tussen Annemieke en mij was eigenlijk een natuurlijk gevolg van dat we een kamer deelden toen. Ik vertrouwde haar wel en ik dacht dat het wel handig zou zijn om informatie te delen. Ik heb haar later in het spel ook nog een tijdje verdacht zelfs. Toen werd ik helemaal gek. Ik dacht: nu heb ik een pact met de Mol gesloten. Maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn en hebben we elkaar best een tijd informatie kunnen toespelen en verder kunnen helpen. Dit jaar is inderdaad het jaar van de bondjes, de kandidaten lijken het serieuzer te nemen dan ooit en gaan inderdaad zelfs meerdere bondjes tegelijk aan. Het maakt het voor ons als kijker natuurlijk alleen maar leuker.


We zitten nu in het ‘business-gedeelte’ van het spel: er zijn nog vijf kandidaten over. Jij viel zelf op dit punt af destijds. Hoe frustrerend was dat, wetende dat je wel op de goede Mol zat?

Ik ben er destijds op tijd uitgevlogen, omdat ik de test net iets langzamer had gemaakt dan mijn medekandidaat Annemieke. Ik was zo dichtbij de finale, maar toch overheerste de frustratie niet na afloop. Ik had zoveel meegemaakt, zo’n leuke groep mensen leren kennen en het abrupt wegvallen uit zo’n groep, het meteen wegmoeten viel me eigenlijk zwaarder dan het rode scherm zelf, gek genoeg. Dat was echt alsof de navelstreng abrupt werd doorgeknipt

Groen / Rood

Deze week was er geen afvaller. Dat hadden de kandidaten zelf in de hand. Maakt dit eigenlijk uit voor de Mol en hoe kon die mollen tijdens deze aflevering en in het bijzonder dit spel?

Ja, dat vind ik dus heel lastig om te zeggen. Ik heb geen idee. Wat was de tactiek van die bordjes? Voor de Mol liep dit gesmeerd, de kans dat kandidaten niet voor geld zouden gaan, maar voor hun eigen scherm was heel groot. Opvallend vond ik wel dat het leek alsof Olcay de laatste vraag bewust fout beantwoordde. Als Mol kun je dan zorgen dat iemand zijn scherm ziet en dus potentieel weg moet, mocht ze weten dat die persoon heel erg in de juiste richting zat, maar bijvoorbeeld minder vragen goed had dan anderen en hiermee een rookgordijn optrekken. Maar of dit een Molactie is weet ik niet, want als kandidaat is het natuurlijk ook een logische actie. Je hebt de kans dat een medespeler moet vertrekken.

Bij dat hotel was het zoveel chaos dat ik oprecht amper Molacties heb kunnen ontdekken. Stine die niet te vinden was bij die opdracht en Simone die “ik ben de Mol” zegt tegen Ruben zijn natuurlijk ook wel verdacht. En wat vooral ook opviel was dat Ruben daar weer een sleutelpositie kreeg door zijn penningmeesterschap.


Wie is zeker niet de Mol volgens jou?

Ik denk dat Jan het zeker niet is. Hij brengt te veel geld in het laatje en is heel erg gedreven in alle opdrachten. Het zou me echt verbazen als hij de Mol blijkt te zijn.


Dan de belangrijkste vraag: Wie is de Mol?

Ik denk dat Ruben de Mol is. En dat baseer ik vooral op zijn reacties bij de executies, bij uitleg van spellen en bij gesprekjes tussen kandidaten. Ik dénk te zien dat hij zijn impulsen onderdrukt door altijd een beetje casual te reageren. Hij schrikt nooit, is nooit heel uitbundig en is mellow en vrolijk. Maar ik denk dus dat hij het soms moeilijk heeft met het onderdrukken van zijn echte emoties op dat moment. Dat penningmeesterschap kwam ook op een verdacht goed moment. Dus ik hou het voor nu bij Ruben als de Mol en Olcay of Jan for the win!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

Wie is de Mol?
Tunnelvisie, nieuws over Wie is de Mol?
  • White Twitter Icon
  • White Facebook Icon
  • Social Instagram wit

© Tunnelvisie 2013 - 2020

Het is niet toegestaan om zonder toestemming tekst of afbeeldingen van deze website te dupliceren.

- Tunnelvisie, dé website met nieuws over Wie is de Mol? -

bottom of page