top of page

Wie is de Mol volgens Eva Van Der Gucht?


Eva Van Der Gucht

Foto: Theater Amsterdam


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het achttiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week is het de beurt aan actrice Eva Van Der Gucht. Zij deed mee aan seizoen 7 en eindigde toen als verliezend finaliste.


Kijk je nog steeds graag naar Wie is de Mol?

Absoluut! Ik kan het nu niet live zien, want ik speel in het theater. Dus iedereen om me heen heeft zwijgplicht en ik ga dan niet op Facebook. Dan kijk het of als ik thuiskom, of ik kijk het op zondag. Ik baal ervan dat ik het niet live kan kijken, maar ik volg het heel erg. Ik vind het nog steeds het leukste programma dat er op de Nederlandse televisie is.

Groepsfoto seizoen 7

Spreek je nog wel eens kandidaten uit je eigen seizoen?

Nee, eigenlijk niet. Alleen als we elkaar toevallig tegenkomen. Het was best een leuk jaar, maar het is niet een groep die tot in den treure afspreekt. Het is ook al best lang geleden. Maar als we elkaar zien is het wel altijd weer gezellig.


Tegenwoordig zie je wel vaak dat er vriendschappen voor het leven ontstaan.

Maar het is ook zo veel extremer nu. Het publiek is verdubbeld sinds ik erin zat, je hebt nu social media, die app, je hebt mensen zoals jullie. Er zijn zo veel dingen bijgekomen in de laatste jaren. Dat maakt de exposure die je als kandidaat hebt veel groter en dat verbindt toch wel, denk ik. Je bent dan ook de enige die weet hoe dat is.


Hoe vind je dat Wie is de Mol? zich de laatste jaren heeft ontwikkeld?

Ik vind het fantastisch. Maar wat ik net zei, de exposure is natuurlijk veel groter. Dat zou mij nu een halve minuut langer doen twijfelen om mee te doen. Maar dan ook echt maar een halve minuut. Het blijft natuurlijk het leukste programma ever. Het evolueert steeds en ze weten ons toch wel weer te verrassen. Die hele eerste aflevering van dit seizoen vond ik briljant. “We zitten niet in Kiev, vriend”; dat is toch gewoon meesterlijk bedacht? Er zitten ook hele goede mensen op. Rick McCullough (de regisseur van Wie is de Mol?, red.) is het grote brein achter alles. Ik vind dat het programma zich heel erg goed ontwikkelt. Absoluut.


En wat vind je van dit seizoen?

Ik vond de eerste aflevering dus fantastisch. Maar ik denk dat dat er ook wel een beetje voor gezorgd heeft dat er niet meteen een grote groepssfeer was, omdat je natuurlijk allemaal zo verspreid zit. En je merkt ook dat mensen, doordat ze een soort van uitverkoren zijn om daar aan mee te doen, het spel nog harder spelen dan in mijn tijd. Ik vond het in het begin wel een harde groep. Pas aan het einde kwamen ze wat leuker naar elkaar toe, voor mijn gevoel. Maar individueel zijn het allemaal superleuke mensen. Ik vond het heel treurig dat Jean-Marc er uitging.

Jean-Marc van Tol

Snap je zijn keuze?

Natuurlijk. Dat is heel legitiem. Als hij zich niet oké voelt en drie, vier nachten niet geslapen heeft, moet hij gewoon naar huis gaan. En ik denk niet dat dat een beslissing is die je licht neemt. Je gaat niet beginnen aan zoiets als je er niet honderd procent achter staat. Zeker anno vandaag weet je hoe heftig het is. En dan nog is het nog heftiger als je daar bent en helemaal in het spel opgaat. En zeker als je een paar nachten niet slaapt, dan breekt dat je op.


Er zijn ook mensen die zeggen dat hij de Mol was.

Dat soort theorieën gaan er over heel veel seizoenen. Ik durf met enorme stelligheid te beweren dat dat niet zo is.


Herken je bepaalde karakters uit deze kandidatengroep uit de groep van je eigen seizoen?

Dat is een lastige. Ik vind het moeilijk om mensen met elkaar te vergelijken. Ik denk ook dat wij er wat onbevangener in waren. Ik was in mijn jaar namelijk totaal niet bezig met bewust mollen. Als ik dat wel deed, was het gewoon een fout of een domme actie. En dat mensen dat nu veel bewuster en veel tactischer doen is meer iets van de afgelopen jaren.


Maar in jouw seizoen was Nadja Hüpscher bijvoorbeeld wel heel erg aan het mollen.

Ja, die deed dat wel heel erg. Maar dat was niet per se tactisch. Die vond dat gewoon heel leuk. Die wilde eigenlijk de Mol zijn. Toen was ze het niet en dacht ze, ik doe het gewoon toch.

De natuur in Georgië

Wat vind je van Georgië ten opzichte van Thailand?

Ik vind de natuur echt prachtig. Het is op zich wel een mooi land. Ik krijg het idee dat de mensen heel open en warm zijn daar. Maar in vergelijking met Thailand… Tja, wij hadden het gewoon pokke-heet. En in Georgië verandert het weer volgens mij iedere minuut. Dat had ik toch wel lekker gevonden. Qua taal is het een beetje hetzelfde. Je kunt het en niet lezen en je begrijpt er geen snars van.


Wat voor invloed heeft een land op het spel?

Best wel veel, denk ik. Wij hadden bijvoorbeeld wel echt te maken met Thaise mensen die geen ‘nee’ zeggen. Als je de weg vraagt, zeggen ze altijd ‘ja’. Dus we hadden niet echt hulp van het volk, wat dat betreft. Ze waren heel aardig en ze wilden wel heel graag helpen, maar ze zeggen gewoon nooit ‘nee’. Je moest heel bewust je vragen stellen. Maar ik heb het idee dat de mensen in Georgië ook hartstikke graag willen helpen. Alleen is het, net als bij ons, heel moeilijk om iemand te vinden die Engels spreekt. Ze hadden geluk dat er in dat dorp een man was die ze naar Moliti stuurde.


Had je voor je eigen seizoen op een bepaald land gehoopt?

Nee, ik had nergens op gehoopt. Ik ging er blanco in. Ik wist wel dat het een warm land zou zijn, want daar moest ik m’n kleren op uitkiezen. Ze gaan niet zeggen dat je winterkleren mee moet nemen als je naar Thailand gaat.


Maar er zijn natuurlijk een hoop warme landen. Had je daar misschien toch een voorkeur in?

Ik weet het eigenlijk niet eens meer. Het is lang geleden. Ik weet wel nog dat ik inentingen moest halen. Toen heb ik wel gevraagd voor welk land die dan waren. Die dokter zei dat het heel veel landen konden zijn, maar ik geloof dat ik toen wel al richting Azië aan het denken was. Maar ook dan kan het nog heel veel zijn. Ik vond Thailand wel te gek, want ik was er nog nooit geweest. Ik ben ook een groot fan van Thais eten, dus ik vond het een feest! Je zweet er alleen wel als een otter en dat komt dan op tv. Prima. Op een gegeven moment denk je daar toch niet meer aan.


Zat er in dit seizoen een opdracht die je zelf ook graag had willen doen?

Allemaal! Bij alles zit er wel iets leuks in. De ene opdracht is wat avontuurlijker en de andere is meer een tactisch spel. Het is misschien niet allemaal abseilen, wat ik in Bangkok heb gedaan, of paragliden, wat ze dit seizoen hebben gedaan, maar toch is het allemaal leuk. Als je zit te kijken, wil je met alles meedoen.


Zou je nog een keer mee willen doen?

Ik weet het niet. Ik denk dat dit nu een moeilijkere vraag is dan wanneer ik nog niet meegedaan zou hebben. Wat zou ik dan nu nog moeten doen? Dan zou ik nu nog moeten winnen of de Mol zijn. De makers hebben wel ooit een keer geprobeerd om een seizoen met oud-kandidaten te maken toen het tien jaar met BN’ers was. Maar als je lukraak tien mensen uit alle seizoenen plukt, is dat dan leuk? Als je bijvoorbeeld tien Mollen bij elkaar krijgt, is dat wel te gek. Of tien mensen die als eerste zijn afgevallen, want die verdienen nog wel een kans. Als eerste afvallen vind ik altijd zo treurig, want het heeft niets met kennis te maken. Zeker dit jaar niet.


Zou jij wel bij Ron zijn gaan zitten?

Nee. Het is heel treurig, maar het is een spel. Ik heb niet verzonnen dat hij weg moet. Ik wil gewoon geld in de pot krijgen, dus ik zou het niet gedaan hebben. Maar ik vind het wel heel zielig en dat zou ik dan ook gevonden hebben.


Eva aan het abseilen

Is er uit je eigen seizoen een opdracht heel erg bijgebleven?

Ja, heel veel. Dat abseilen was voor mij wel een soort overwinning op mezelf. Dat vond ik echt doodeng, maar ook te gek. Ik kan doodsbang zijn voor iets, maar ik vind het veel erger om iets niet te doen, dan het wel te doen. Die tor die ik heb moeten eten blijft me ook altijd bij. Het kajakken door een grot vond ik ook heel mooi. Dat was vlak voor de finale en Paul won dat toen. Die had toen zo’n briefje met de keuze tussen geld of met z’n vieren naar de finale. Hij koos voor dat laatste. Maar eigenlijk vond ik alles van A tot Z geweldig.


Wat vond je eigenlijk van die keuze van Paul?

Hartstikke slim. Toen niet, maar achteraf wel. Als hij het niet had gedaan, hadden Renate en ik niet meer op hem gezeten. Dan had ik misschien nog een kans gehad. Maar hij heeft het heel goed gespeeld. Beter dan ik.


Waarom verdacht je Paul zo?

Ik had hem gezien bij de liftopdracht. Die hele opdracht heeft met ons hoofd gerommeld. Geef drie goede antwoorden en je krijgt de Mol te zien. Dan ga je er dus van uit dat als je drie foute antwoorden geeft, je iemand te zien krijgt die niet de Mol is. Renate had Inge gezien en die had haar weggestreept. En ik had Paul gezien en ik wist zeker dat ik twee antwoorden goed had. Over de derde twijfelde ik. En toen we daarover hadden overlegd, was het voor ons een soort 1 en 1 is 2. Maar het is zo’n mindfuck dat je er niet over nadenkt dat je ook de Mol kunt zien als je drie fouten antwoorden geeft. Dat heeft ons genekt.


Ruben krijgt de motorkap niet open

Hoe zou de Mol in de afgelopen aflevering gemold kunnen hebben?

Jan heeft het redelijk goed gedaan, maar die is heel erg ver buiten dat dorp gaan rijden. Dat kan een Molactie zijn. Ruben die zijn motorkap niet open krijgt. Dat weet toch iedereen? En Olcay die dan dat paaltje omver rijdt. Er valt altijd voor iedereen wel wat te zeggen. Dat maakt het zo fucking moeilijk, haha.


Je had in deze aflevering ook een opdracht rondom de finaletest. Welke route zou jij gekozen hebben als deze opdracht in jouw seizoen zat?

Ik vond het gek dat niemand er voor koos om de Mol te zien, dus ze zullen gigantisch zeker zijn van hun zaak. Tien jaar geleden zou ik er waarschijnlijk voor gekozen hebben om de Mol te zien. Anno nu zou ik het spel heel anders gespeeld hebben. Maar toen was ik nog heel wankel. Ik zat wel echt op Paul, maar er sprak ook heel veel tegen hem als Mol. Ik wist wel honderd procent zeker dat Renate het niet was, want ik had de test van Dick Jol mogen inkijken en hij zat vol op Renate. En Inge had ik wel weggezet, maar er knaagde nog altijd iets.


Heb je dit seizoen een keer je hoofdverdachte zien vertrekken?

Ik heb eigenlijk altijd wel op Ruben gezeten, hopende dat het niet zo is. De laatste drie afleveringen hoop ik dat het Jan is. Of zelfs Olcay. Maar niet Ruben. Ik zou het niet zo leuk vinden als Ruben de Mol is. Maar goed, Nederland is verdeeld. Dat is het goede aan dit programma. Maar ik zou het briljant vinden als Ruben het niet is. Dan zou ik dat echt heel goed vinden. En als hij het wel is, dan is het prima. Dan was het een superjaar om naar te kijken, maar niet de beste Mol ooit. Maar dat is ook niet erg.


Wie is de Mol? Ze kunnen het wat mij betreft alle drie zijn. Maar ik zou het het leukst vinden als Jan of Olcay het is. Olcay verdient dan een soort kroon en een staf, een cape en een T-shirt met “Best Mole Ever”. Jan ook wel, maar dan misschien geen cape. En Ruben deed het prima. Ik ben bang dat Ruben het is, maar dat zeg ik wel een beetje met pijn in m’n hart. We gaan het zien.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page