top of page

Recensie Molboekje 2019: Leuke content, maar er mist iets

Molboekje 2019

RECENSIE - Zoals ieder jaar is er weer een Molboekje te koop. In dit boekje vind je informatie over het nieuwe seizoen en interviews met oud-kandidaten. En ook dit jaar heb ik er weer een gekocht. Conclusie: het is weer een leuk boekje, maar er mist toch wat.

Ik weet het: ik ben aan de late kant met deze recensie. Het Molboekje is dagen geleden uitgekomen. Het probleem is alleen dat ik een tijdje in Duitsland geweest ben. En daar wordt 'ie niet verkocht. Snap jij dat nou?

Maar inmiddels heb ik er dus ook een. Zoals ieder jaar heb ik hem in één ruk uitgelezen. En de conclusie is dat het weer een prima aankoop is geweest. Het is goed verzorgd en het biedt precies waar een Molboekje voor bedoeld is, namelijk veel ruimte voor aantekeningen. Je leest ook weer een hoop interviews met oud-kandidaten. Jan Versteegh, Ruben Hein, Olcay Gulsen, Simone Weimans en Ron Boszhard komen aan het woord. Wat ik ook vooral heel leuk vind is dat er aandacht wordt besteed aan de vier presentatoren die voor Rik van de Westelaken het gezicht zijn geweest van Wie is de Mol?: Angela Groothuizen, Karel van de Graaf, Pieter Jan Hagens en Art Rooijakkers.

Maar je maakt ook kennis met de kandidaten van het nieuwe seizoen. Ze beantwoorden wat vragen over hun deelname. En ook Colombia, de locatie van het nieuwe seizoen komt aan bod. En dan mijn persoonlijke favoriet: de dagboekfragmenten van de presentator. Rik heeft deze traditie overgenomen van Art. Hij vertelt in korte verhaaltjes hoe hij de opnames beleefd heeft.

En dan is het boekje uit. Het was leuk, maar er knaagt toch wat. Even later bedenk ik wat dat is: ik ben maar weinig nieuws te weten gekomen over het nieuwe seizoen. Normaal staan er meer foto's is die iets weggeven over de opdrachten die gespeeld worden of komen in de dagboekfragmenten kleine teasers voor. Vorig jaar kon een oplettende lezer zelfs de vijf landen-twist aan het begin van het seizoen ontrafelen.

Nu vallen er twee dingen uit het Molboekje te halen: het seizoen begint met een enorm dilemma en er komt een soort joker in voor met het getal 300 erop. En dat voelt toch wat karig.

Al met al is het dus weer een prima verzorgd boekje en een goede toevoeging voor de echte Molloot. De interviews zijn leuk en je krijgt voldoende ruimte voor aantekeningen. Maar voor volgend jaar zou ik toch graag wat meer extra content zien rondom het nieuwe seizoen. Want dat maakt uiteindelijk toch het verschil met een normaal aantekeningenboekje.

Wil je zelf ook een Molboekje hebben? Je kunt hem hier bestellen!