top of page

10 vragen aan Evi Hanssen en Niels Littooij


Evi en Niels

Foto: AVROTROS


INTERVIEW - Deze week stellen we iedere werkdag een aantal vragen aan twee kandidaten van Wie is de Mol? 2019. Hoe stonden zij in het spel? Was het wat ze ervan verwachtten? En met wat voor tactiek stapten zij het spel in? Vandaag is het de beurt aan presentatrice Evi Hanssen en zanger Niels Littooij.


Vond je het lastig om geheim te houden dat je meedeed aan Wie is de Mol?

Evi: Omdat ik voor het programma 3 Op Reis regelmatig in het buitenland zit, was het excuus makkelijk gevonden. Ik zei gewoon dat ik naar Zuid-Amerika ging voor werk. Als ik vroeger terug zou komen had ik als excuus dat de vergunning van de camera niet in orde was. Maar los daarvan was het moeilijk om het geheim te houden, omdat ik zo ontzettend blij was te mogen deelnemen aan het beste programma ter wereld!

Niels: Het was zeker lastig om Wie is de Mol? geheim te houden. Ik heb persoonlijk niet veel met het tv-wereldje, maar dit programma stond als enige op mijn verlanglijstje. Ik ben al jaren fan en toen ik eenmaal wist dat ik mee mocht doen, wilde ik het heel graag aan iedereen vertellen. Uiteraard heb ik netjes mijn mond gehouden. Alleen mijn vrienden hadden sterke vermoedens, omdat ze weten wanneer het wordt opgenomen en ik precies in die periode wegging op schrijfkamp.


Was Wie is de Mol? wat je ervan verwachtte?

Evi: Ik heb wie is de mol zwaar onderschat. Vooral het psychologische effect. Ik ben iemand die goed kan relativeren en streef naar zoveel mogelijk rust in mijn hoofd. Maar dat kon niet bij dit spel. Ik had ook niet verwacht dat de deelnemers zo fanatiek zouden zijn vanaf de eerste seconde.

Niels: Wie is de Mol? was veel meer dan ik ervan had verwacht. Ik wist dat het vet zou worden, maar ik had verwacht wel het gevoel te hebben dat je televisie aan het maken bent met een groep mensen. Echt het tegendeel was waar. Ik verloor mezelf volledig vanaf het moment dat we op het vliegtuig naar Colombia stapten. Heel bijzonder dat je een spel speelt zonder dat je bezig bent met alle mensen die het gaan kijken. Het was een fantastische ervaring.


Op wat voor soort opdrachten hoopte je vooraf?

Evi: Ik hoopte vooral op doe-opdrachten. Denkspelletjes en puzzels zijn niet mijn ding.

Niels: De opdrachten die ik in vorige seizoenen het vetste vond waren de laser-opdrachten en de een-op-eentjes “ met de presentator waarin je belangrijke beslissingen moet maken, bijvoorbeeld. Dus vooraf hoopte ik heel erg dat we soortgelijke opdrachten zouden krijgen.


En op wat voor locatie?

Evi: Locatie maakte mij niet uit. Een Wie is de Mol? in de sneeuw had ik ook fijn gevonden.

Niels: De locatie maakte me eigenlijk niet echt uit. Het is natuurlijk geniaal dat we naar Colombia zijn geweest, maar ik weet zeker dat als we naar een ander land waren gegaan ik het net zo spannend en cool had gevonden!


Wat vond je van deze groep kandidaten?

Evi: Heel eerlijk: het was een fantastische groep mensen. We hebben ontzettend veel gelachen met elkaar en om elkaar.

Niels: Deze groep was ontzettend divers. Echt compleet verschillende persoonlijkheden bij elkaar. Het was ook helemaal niet moeilijk om interesse te tonen in de waren. Het waren gewoon hele interessante en vriendelijke mensen met allemaal een andere achtergrond. Echt tof!


Hoe had je je voorbereid op het spel?

Evi: Ik had me niet voorbereid, behalve dat ik een klein Molboekje had gekocht. Mijn kinderen hebben op de kaft tekeningen gemaakt zodat ze altijd bij me waren.

Niels: Ik heb veel gesport in aanloop naar het programma, want je fysiek goed voelen is heel belangrijk om mentaal sterk te zijn. Daarnaast heb ik de app Peak gedownload en heb ik heel veel braintraining-spelletjes gedaan om mijn zwakke plekken te trainen. Het meest heb ik geoefend op navigeren, rekenen en ruimtelijk inzicht.


Had je een tactiek bedacht? En heb je hier wat aan gehad?

Evi: Ik hield me voor: het is niet wat de Mol zegt, maar wat de Mol doet of niet doet. Op voorhand leek me dat een heldere tactiek. Maar of ik er tijdens het spel iets aan heb gehad…

Niels: Ik wist van vorige seizoenen dat je zo veel tactieken kunt bedenken als je wilt, maar dat het toch anders loopt dan je kunt inschatten. Dus het enige wat ik me had voorgenomen was om rustig te blijven tijdens de opdrachten en mezelf niet te verliezen in mijn fanatisme. Dan zie je namelijk niet meer wat er om je heen gebeurt. Hier heb ik wel iets aan gehad. Maar het lukte me soms ook totaal niet om me hieraan te houden. Daarvoor is het spel natuurlijk veel te leuk.


Welke eigenschappen van je kwamen goed van pas?

Evi: Ik kan goed relativeren en goed tegen mijn verlies. Dus als een opdracht in het honderd liep, was ik de eerste die er mee kon lachen. En vaak ook de enige.

Niels: Over het algemeen beschik ik over het vermogen om snel iemands vertrouwen te winnen. Ik denk dat dat me dat in dit spel wel heeft geholpen.


En welke niet?

Evi: Datzelfde relativeringsvermogen. Ik kon moeilijk meegaan in de waanzin van het spel. Ik wilde genieten van de reis, de mensen, het land. Het raakte me ook als mensen te hard op gingen in het spel.

Niels: Ik vind loyaliteit heel belangrijk. En als ik me hecht aan iemand, dan laat ik niet zomaar meer los. Dat is niet per sé handig in een spel waarin iedereen een dubbele agenda heeft


Wat zou jou een goede Mol maken?

Evi: Ik zou in elke situatie en opdracht van nature nogal klungelen.

Niels: Ik zou een goede Mol zijn, omdat ik vaak word onderschat. Daarnaast win ik makkelijk het vertrouwen van mensen.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page