top of page
  • Twitter_Diep
  • Facebook_Diep
  • Insta_Diep
  • YouTube_Diep

Wie is de Mol volgens Coen Swijnenberg?


Coen Swijnenberg

Foto: ANP


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het negentiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week spraken we radio-DJ Coen Swijnenberg, bekend van de Coen & Sander Show op Radio 538. Hij deed mee aan seizoen 8 in Mexico en viel toen als vierde af.



Je nam deel aan seizoen 8, wat alweer een dikke tien jaar geleden is. Het seizoen speelde zich destijds af in Mexico. Ik meen me een recente post op je Instagram-profiel te herinneren met een foto van een van de opdrachten van toen. Kijk je nog altijd met goede herinneringen terug op je avontuur?

Absoluut. Het was een fantastisch en we hadden een hele leuke groep. Ik was al groot fan van het programma dus toen ik gevraagd werd twijfelde ik geen moment. Tegelijk was het m’n eerste grote tv-programma waar ik aan meedeed. Het was echt een sprong in het diepe, maar heb er onwijs van genoten. Het is echt bijzonder om met elkaar zo’n trip door te maken. Onvergetelijk.


Je was destijds de vierde afvaller. Herinner je je die dag nog en hoe erg baalde je dat je dit spel moest verlaten?

Ik herinner me die dag nog als gisteren. De eerste week was meteen heel pittig. Na een lange reis naar Mexico-Stad en een tweede vlucht naar het noorden van het land begonnen de opnames de volgende ochtend vroeg al. We hebben in de eerste week maar liefst vier uitzendingen opgenomen. Het ging allemaal in een heel hoog tempo; reizen, opdrachten doen, biechten en weinig slaap. Op de dag dat ik het spel moest verlaten mochten we allemaal een vraag stellen aan de Mol. In een donkere zaal in een verlaten landhuis zat de mol verscholen achter een altaar en gaf hij antwoord door middel van het doven van een kaars. Het was ontzettend spannend, want de Mol zat daar echt zelf! Ik werd compleet in verwarring gebracht door het antwoord en heb tot de test m’n hoofd gebroken over wat ik moest doen. Het werd mijn afscheid, helaas. Totaal op het verkeerde been gezet. Na een kort laatste interview werd ik in een busje gezet en teruggereden naar Mexico-Stad. Eenmaal in het hotel ben ik op bed gaan liggen en heb ik twee uur naar het plafond gestaard. M’n hoofd bleef maar malen en alles wat er zich de week ervoor afspeelde kwam in flitsen voorbij. Toen pas besefte ik wat dit spel met je doet. Echt een mindfuck. Maar ik had het voor geen goud willen missen! De volgende dag vloog ik naar huis. Of ik baalde? Ik vond het jammer natuurlijk, maar was al lang blij dat ik het beter had gedaan dan Sander Lantinga, die een seizoen eerder de eerste afvaller was. Dat gun je niemand.


Is het land waar alles zich afspeelt trouwens van belang?

Wie is de Mol? kan overal gespeeld worden, maar natuurlijk is de keuze voor het land wel een belangrijke. Een fotogenieke locatie levert prachtige (drone-)plaatjes op, een open bevolking zorgt voor leuke televisie, en ik denk dat een heel seizoen in de kou toch anders overkomt dan in de warmte. Dat soort elementen spelen natuurlijk wel mee. Mexico was wat dat betreft perfect met al die mooie kleurrijke dorpjes en vriendelijke mensen.


Hoopte je vooraf op een specifieke locatie of maakte dat je niets uit?

Daar was ik helemaal niet mee bezig.


Dan naar het huidige seizoen; alweer het negentiende. Afgelopen zaterdag werd de eerste aflevering door een kleine drie miljoen mensen bekeken. Verbaast het jou dat het programma tien jaar nadat je zelf meedeed nog steeds zo’n enorme hype is?

Het verbaast me niet. Het programma wordt met ontzettend veel zorg gemaakt door een team van de allerbeste tv-makers. Dat zie je er echt aan af. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.



Wat was je eerste indruk van aflevering 1?

We waren vorig jaar erg verwend met de eerste aflevering van het nieuwe seizoen toen kandidaten in andere landen bleken te zitten. Dat was spectaculair. Deze keer zat de verrassing in jokers waar een vrijstelling in werd verstopt. Ik had stiekem op wat meer gehoopt. En iedereen door naar de volgende aflevering. Leuk voor de kandidaten, want zo snel afvallen is vreselijk, maar het ontbrak een beetje aan spektakel. Maar ik maak me geen zorgen over de komende weken en ben vooral heel blij dat Wie is de Mol? weer begonnen is!


Pieter Jan Hagens

Dan over de presentator. Er valt een vergelijking te maken tussen jouw seizoen en het huidige seizoen, namelijk dat er in beide seizoenen een nieuwe presentator zijn opwachting maakte. In jouw seizoen was het de beurt aan Pieter Jan Hagens om het stokje over te nemen. Deze keer is het Rik van de Westelaken. Hoe belangrijk is een goede presentator voor dit programma en merkte je enige zenuwen bij de presentatoren, bij zowel Pieter Jan toen en Rik nu?

De presentator van Wie is de Mol? doet dat in dienst van het programma, maar kan er wel degelijk wat van zichzelf in leggen. Zo waren kandidaten altijd een beetje bang als Karel van der Graaf voor hun neus stond terwijl Angela Groothuizen juist meer mét de kandidaten was. Art Rooijakkers kon goed een prikkelende opmerking maken als een opdracht bijzonder slecht was verlopen. Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. Ik kan me niet herinneren dat Pieter Jan Hagens heel zenuwachtig was eigenlijk. Ik vond hem heel steady overkomen. Bij Rik dacht ik wel iets van zenuwen te bespeuren in het begin maar wat wil je ook. Ik vond hem heel prettig overkomen.


Groepsfoto seizoen 8

De kandidatengroep is elk jaar weer anders, met zeer diverse persoonlijkheden. Had je vooraf bepaalde verwachtingen van deze groep en hoe was dit in je eigen seizoen?

Ik vind het heel leuk dat de makers niet kiezen voor de namen die je overal al ziet en hoort. Daardoor is het elk jaar weer een hele originele en verrassende groep mensen. Verwachtingen vooraf heb ik nooit omdat niemand kan voorspellen hoe een groep zich gaat gedragen of hoe individuele kandidaten reageren als ze eenmaal aan het spel begonnen zijn. Ik kan me van mijn jaar herinneren dat we al heel snel naar elkaar toe trokken en al in het vliegtuig op de heenreis naar Mexico enorme lol hebben gehad. Ook tussen de opdrachten door was de sfeer opperbest met Dennis Weening voorop die elke avond na een slopende draaidag wel weer een cocktail wilde gaan drinken in een dorpje. Hij had de grootste verhalen en leek het spel als een grote grap te zien. Ik had hem als eerste afgeschreven als Mol. Tja..


Zou je weer meedoen als je gevraagd zou worden?

Ja, absoluut. Er is weleens sprake geweest van een seizoen met allemaal oud-kandidaten. Dat zou ik geweldig vinden, natuurlijk! Al hoop ik ook dat Wie is de Mol? ooit weer teruggaat naar niet-BN'ers als kandidaten. Zoals het ooit begon en bij de Belgen nog steeds zo is. BN'ers zijn zich altijd bewust van de camera’s, waardoor reacties minder oprecht zijn dan bij niet-BN’ers. Ik heb het idee dat het spel vroeger zonder BN’ers ook wat harder werd gespeeld. Maar ja, volgens experts schijnt het in kijkcijfers nogal uit te maken. Dat zal dus wel nooit meer gebeuren.


Een element wat we ook steeds vaker zien in het programma zijn bondjes. Ik herinner me in jouw seizoen dat je een bondje had met Edo, wie je tevens verdacht. Is zo’n bondgenootschap nou juist handig of kun je als kandidaat beter het spel solo spelen, denk je?

Ik heb het niet zo op bondjes. Wat heb je er nou eigenlijk aan als je niemand kunt vertrouwen? Het kan je wel iets opleveren, maar ik denk dat de mensen die het spel solo spelen uiteindelijk beter af zijn. Al is de verleiding van een bondje enorm groot. Edo was mijn kamergenoot. We hadden het heel leuk samen en eenmaal in de hotelkamer praat je toch wat vrijer met elkaar dan in en rondom opdrachten. Maar ja, ook dan gaat het spel door.


Dan de belangrijkste vraag: Wie is de Mol?

Niels.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

Wie is de Mol?
Tunnelvisie, nieuws over Wie is de Mol?
  • White Twitter Icon
  • White Facebook Icon
  • Social Instagram wit

© Tunnelvisie 2013 - 2020

Het is niet toegestaan om zonder toestemming tekst of afbeeldingen van deze website te dupliceren.

- Tunnelvisie, dé website met nieuws over Wie is de Mol? -

bottom of page