top of page

Wie is de Mol volgens Pieter Derks?


Coen Swijnenberg

Foto: Sam Nijssen / AVROTROS


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het negentiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week spraken we cabaretier Pieter Derks. Hij deed mee aan seizoen 15 in Sri Lanka en viel toen als eerste af.


Alweer vier seizoenen geleden nam je deel aan Wie is de Mol_. In het verre Sri Lanka ging je samen met negen andere BN’ers op zoek naar de Mol. Helaas moest je al na één aflevering terug naar huis. Kijk je er ondanks je vroege afscheid nog wel met plezier op terug?

Zeker, het was een mooie ervaring! En ik ben toch een weekendje naar Sri Lanka geweest. Wie kan dat nou zeggen?

Pieter tijdens de executie

Als eerste afvallen bij Wie is de Mol?. Hoe erg is dat nou precies? En hoe is de nazorg?

Het is op het moment zelf natuurlijk verschrikkelijk! Vooral ook omdat je nog niet het gevoel hebt dat je iets helemaal verkeerd hebt aangepakt, want het is ook gewoon gokken en mazzel hebben. En ik had voor thuis smoesjes bedacht waarin ik misschien wel een paar weken weg zou zijn. Nu moest ik weer een nieuw verhaal gaan verzinnen om uit te leggen waarom ik binnen een halve week weer thuis was. Maar de nazorg is prima. En uiteindelijk is het ook weer een leuk verhaal, de eerste afvaller zijn. En ik herkende me wel in wat Evi zei: ik denk ook niet dat ik ervoor gemaakt ben. Ik ging aanwijzingen zoeken in elk detail en veel te veel nadenken over álles. Dan kun je in twee dagen toch nog heel snel gek worden. Pas toen ik in het vliegtuig naar huis zat kon ik nuchter terugdenken aan wat er gebeurd was en wist ik ineens zeker dat Margriet de Mol moest zijn. Dat heb ik gelukkig nog ge-sms't naar de productie, waarmee ik in principe de eerste was die haar ontmaskerde en al binnen één aflevering Wie is de Mol 2015 gewonnen had. Helaas net ná mijn uitschakeling.​


Dit jaar speelt het avontuur zich af in Colombia. Wat vind je van het land tot nu toe en speelt de locatie een grote rol binnen het programma volgens jou?​

Het lijkt me een heerlijk land. Ik had natuurlijk eigenlijk gedacht dat ze in Medellin een bestelling coke van de ene kant van de stad naar de andere moesten rijden, waarbij Robert dan heel stoer zou bluffen tegen een agent dat het een pak bloem was. Maar misschien komt dat nog. In elk geval heeft het alles om een goede locatie te zijn: ruig landschap, prachtige natuur, kleurrijke steden, en muziek waar Nederlanders lekker houterig op kunnen bewegen!


Wat is je indruk van deze groep kandidaten en hoe zij dit spel benaderen?

Het lijkt me een gezellig clubje mensen. Maar ja, daar hebben ze natuurlijk niks aan. Volgens mij is iedereen nog rustig de kat uit de boom aan het kijken. Pas nu er iemand naar huis is gaat het fanatieker worden, denk ik.

Rick Paul en Nikkie

Deze tweede aflevering bevatte weer een mooie mix van verschillende opdrachten. Stak er voor jou een opdracht boven uit en viel je tijdens deze opdracht nog iets op in het bijzonder?

De opdracht met de vragen en cijfers, met Rick Paul en Nikkie bovenop de steiger, was een heerlijke demonstratie van wat wantrouwen, paniek en tijdsdruk met een groep mensen kan doen. Simpele vragen die toch nog ingewikkeld werden gemaakt, chaos, en die twee daarboven die dat in alle rust stonden te bekijken.​


Elk jaar stoppen de makers weer een twist in het programma. Zo verstuurde de Mol in jouw seizoen brieven naar de kandidaten. Wat vind je van de twist met vrijstellingen in jokers van dit jaar? ​

In elk geval een knap staaltje houtbewerking, laat ik dat voorop stellen! En verder is het natuurlijk heerlijk om elke aflevering iemand z'n zuurverdiende joker aan gruzelementen te zien slaan. Prima bedacht.​


Zeker in het begin kan de Mol altijd leunen op een beetje chaos, aangezien de groep nog uit tien kandidaten bestaat. In wat voor posities zou de Mol het liefst zitten als je kijkt naar de opdrachten van aflevering 2 denk je? ​

Ik denk dat de Mol weinig hoeft te doen, behalve vragen over honden en katten of hoedenmaten vaag te beantwoorden, in de wachtkamer te mompelen dat er misschien straks een nóg beter aanbod komt, en misschien bij de lasers juist wél geld mee te nemen omdat daar mollen zo opzichtig is.​


De derde opdracht was de opdracht in de Wachtkamer. De kandidaten zaten gespannen naar beelden van zichzelf te kijken en moesten hier lastige beslissingen nemen. Wat had jij gedaan als kandidaat tijdens deze opdracht en wat had je als Mol gedaan? ​

Pfff... Ik denk dat ik gewoon had gekeken wat de anderen deden en gezellig met ze mee was gegaan, want hier valt als je er middenin zit volgens mij echt geen chocola van te maken.

Rik van de Westelaken

Dan even naar de presentator. Een nieuw gezicht dit jaar: Rik van de Westelaken. Je kent Rik natuurlijk uit je eigen seizoen, waar hij kandidaat was en uiteindelijk de winnaar werd. Hoe vind je dat hij het doet als presentator tot nu toe?

Heerlijk! Een heel natuurlijke Wie is de Mol?-presentator.


Seizoen 20 komt eraan; een jubileum seizoen. Mogen ze je bellen voor een seizoen met eerste afvallers?

Ze mogen altijd bellen, maar de angst om in dát seizoen als eerste af te vallen zou weleens te groot kunnen zijn...


Wie is volgens jou de smaakmaker van dit seizoen tot nu toe en hoop je dat het ver gaat schoppen?

Er is niet per se één smaakmaker. Ik vind het vooral een leuke mix van mensen. Maar ik ben wel heel benieuwd naar alle woordgrappen die Robèrt nog in petto heeft.


Wie is de Mol?

Rick Paul. Ik heb ienemienemutte gedaan met de persfoto en kwam op hem uit. Dat kan geen toeval zijn!


Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page