top of page

Wie is de Mol volgens Roos Schlikker?


Roos Schlikker

Foto: Tunnelvisie / Jasper


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het negentiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week spraken we columniste Roos Schlikker. Zij deed mee aan seizoen 17 in Oregon en viel toen als derde af.


Twee seizoenen geleden alweer was je deelnemer aan het zeventiende seizoen van Wie is de Mol?. Hoe kijk je nu terug op je avontuur?

Ik kijk er heel positief op terug. Ik heb echt een ongelooflijk leuke tijd gehad. Het grappige is ook wel weer dat nu de uitzendingen weer beginnen, en ik kom af en toe andere Molkandidaten uit verschillende seizoenen tegen, dat je meteen geneigd bent een beetje naar elkaar toe te trekken. Ik was bijvoorbeeld vorige week op een boekpresentatie en daar waren onder andere Ellie Lust en Stine Jensen. En gisteren was ik ergens waar Olcay Gulsen was en je begint toch weer meteen met “hoe was het in jouw jaar en hadden jullie het gezellig?". Maar ja, het gaat er altijd weer over. Ik heb een mooie tijd gehad. Te kort, helaas, maar het was echt helemaal te gek.


Volgens de makers wilden ze al lang geleden een serie maken in Amerika, maar pas twee jaar geleden lukte het, in verband met productie-afspraken en visums. Besefte je op het moment van de opnames hoe bijzonder het was om in Amerika Wie is de Mol op te nemen en had je van te voren eigenlijk op een bepaald land gehoopt?

Ik hoopte in ieder geval op een warm land. Ik had ook een beetje het seizoen IJsland in mijn hoofd waar het zo verschrikkelijk koud was. En ik weet nog dat we een paklijst kregen waar ik niet veel uit kon halen behalve dat er instond dat we rekening moesten houden met alle weersomstandigheden en dat het veel kon regenen. Toen dacht ik echt, “Kak, ik zit straks ergens in een of andere Oost-Siberische skihut en dan ben ik niet op mijn best”. Dus daar hoopte ik niet op. Je gaat dan thuis wel een beetje bedenken waar je heen zou gaan en ik had eigenlijk met alles rekening gehouden. Maar niet met Amerika, gek genoeg. Dat was dus een echte verassing. En wat ik er ook leuk aan vond is dat we in Portland waren; een gedeelte van Amerika waar je niet snel komt. Dat vond ik echt leuk. Het was er prachtig!

Roos in Las Vegas

Jij had ook nog eens de eer om naar Las Vegas te vliegen. Ik weet nog dat ik dat moment als kijker zag en dacht, dit is vast in scène gezet. Wat was je reactie toen je realiseerde dat je naar Las Vegas ging?

Ik zal je vertellen, het wordt mij nog steeds gevraagd of ik wel echt in Las vegas was. Ik was écht in Las Vegas. Ik geloofde het eerst zelf ook echt niet. En wat heel grappig is, na afloop van de serie kregen we allemaal een trui met iets over het seizoen. Op mijn trui staat: ‘Ik was echt in Las Vegas’.

Het was te gek. Ik ben letterlijk uit die fabriekshal geplukt, een uur later was ik op het vliegveld en nog een uur later in Las Vegas. En we hebben de hele nacht doorgedraaid. We hebben echt verschrikkelijk gelachen ook. We waren met een heel klein team. Het productie team van Wie is de Mol? is natuurlijk heel groot en het was heel grappig en raar om opeens met een team van vier heel ergens anders te zijn. Het was echt heel spannend. Maar ik zat natuurlijk ook met mijn hoofd bij wat de anderen aan het doen waren en te hopen dat ik niet te veel informatie zou missen.


Wie is de Mol draait om informatie. Die aflevering waar je naar Las Vegas was je de hele tijd van de groep gescheiden. Heb je wel eens nagedacht over hoe je je zou voelen als je toen was afgevallen?

Ja, enorm! Ik was er in het begin ook een beetje mopperig over, omdat ik echt compleet van die groep werd gescheiden en dus ook geen informatie had. Ik zat namelijk in aflevering 1 al in de helikopter en in aflevering 2 dus in Vegas. Bovendien wist ik op dat moment ook niet dat er nog meer mensen van de groep weg waren gehaald, dus in mijn veronderstelling was dat ik alleen weg was van die hele groep. Het was natuurlijk ook nog redelijk in het begin, dus zo’n groep formeert zich nog een beetje. Dus ook in het sociale opzicht was ik een beetje bezorgd. Ik dacht, misschien word ik nu wel een enorme outsider. En ik had dus niks kunnen zien en redelijk snel na de rechtbankopdracht moesten wij al een test doen. Ik had dus echt geen idee. Gelukkig had ik nog een soort bondje met Imanuelle en heb ik alles uit mijn hoofd proberen te leren en ben ik er nog doorheen gekropen. Ik heb wel veel gemist. Dat was een nadeel. Maar hé, ik was in Las Vegas!


Dan even naar het huidige seizoen, waar we al drie afleveringen van gehad hebben. Wat is je indruk tot nu toe?

Hele leuke groep! Ik denk dat deze groep het een beetje gezelliger heeft dan vorig jaar. Ik vond vorig jaar een enig seizoen, maar ik vond het knoeihard. Ik denk dat de sfeer dit jaar wat beter is. En wat ik ook knap vind is dat je elk jaar weer denkt dat de bekende Nederlanders opraken en elk jaar lukt het toch weer om zo’n mooie gemêleerde groep mensen samen te krijgen. En ook echt spraakmakers. Geen grijze mensen, of zo. Ik zit met genoegen te kijken en het einde van de aflevering van afgelopen zaterdag was natuurlijk ook weer echt te gek. Heel Nederland zit zich af te vragen wie eruit ligt. Dat is natuurlijk te gek. Ook voor de makers. Ik vind het heel tof tot nu toe.

Rode spotlight uit de cliffhanger

De executie van deze aflevering was natuurlijk extra spannend, mede door de cliffhanger. Als kijker voelen we ons ook altijd weer een beetje bedrogen bij dit soort executies. Maar hoe vond je de hele opzet van deze en wie denk je dat het spel heeft moeten verlaten?

Ik vond het echt megaspannend. Ik zat te kijken naar die lichtzuilen en toen sprong er eentje op groen. Je gaat bij alles iets bedenken, dus ik zat al helemaal te bedenken wat dat zou kunnen betekenen. Ik zou het van beiden heel jammer vinden als ze afvallen. Robèrt is natuurlijk de supergezellige meesterbakker en ik vind hem heel leuk in dit spel. En ja, op Nikkie ben ik, net als de meerderheid van Nederland, echt een beetje verliefd geworden. Zij is ongelooflijk geestig, dus het zou heel jammer zijn als zij er uit ligt. Ik heb wel het gevoel dat Robèrt iets beter in het spel zit, maar dat weet ik niet zeker.


Heb je verder al kandidaten die je echt hebt kunnen wegstrepen als mogelijke Mol?

Dat moet je eigenlijk bijna nooit te snel doen. Maar ik denk niet dat Sinan het is. Dat ligt er zo dik bovenop. Ik zat ook een tijdje op Merel, maar die verdenk ik nu ook niet meer. Ligt er ook een beetje te dicht bovenop soms. Althans, ze maakt van die hele rare foutjes en dat vind ik meer iets voor een kandidaat die loopt te mollen dan voor een Mol. Het is nog erg vroeg in het spel. Er is pas een iemand afgevallen, dus ik vind het eigenlijk nog heel lastig.


Was je al een fan van het eerste uur? En zo ja, hoe vind je dat Wie is de Mol? zich door de jaren heen heeft geëvolueerd?

Ja, absoluut! Ik heb thuis altijd tegen mijn man gezegd dat wanneer ik gevraagd zou worden voor Wie is de Mol?, ik het meteen zou doen. Maar omdat ik mezelf niet echt zag als een bekende Nederlander, had ik nooit verwacht dat ze me zouden vragen. Opeens werd ik gebeld en ik weet nog dat de persoon met wie ik belde me vroeg of ik alleen was, dus ik vermoedde wel iets. Toen ben ik naar de badkamer gelopen en toen begreep ik al snel dat het om Wie is de Mol? ging. Ik was echt zo blij en ben meteen naar mijn man toe gelopen en gezegd dat ‘ze’ gebeld hadden. Die zei natuurlijk meteen: "Nou, dan ga je het doen". Ik had nog vrij kleine kinderen op dat moment, van twee en van vijf jaar, dus je gaat niet zo snel drie weken van huis. Maar ik heb alles op alles gezet om mee te kunnen. De persoon aan de telefoon zei ook dat ik er een dagje over na mocht denken, maar ik heb al na een uur teruggebeld. Volgens hun was ik de snelste kandidaat die ooit heeft teruggebeld, haha!

Wat betreft het evolueren, het is zo enorm knap wat de makers doen. Elk jaar zegt iedereen tegen elkaar: "Beter dan dit wordt het niet, qua spanning en kijkcijfers". Je vindt je eigen jaar altijd het leukste en het beste en vorig jaar gingen ze er ook gewoon weer overheen. Het is ongelooflijk knap.

Ik ken natuurlijk de makers en ik weet hoe hard en hoeveel er wordt nagedacht over alles. Productie-apparaten waar je u tegen zegt. Rick (McCullough, de regisseur van Wie is de Mol?, red.) is een grootmeester die schaakt. Hij is ook elk jaar weer opnieuw zenuwachtig. Het is zo’n creatieve geest met al die mensen om zich heen. En het is natuurlijk ook bijzonder dat het elk jaar zo veel mensen blijft interesseren.

Ik kijk nu zelf wel een een beetje anders. Ook omdat ik natuurlijk heb meegedaan en ik weet dat er bij een shot allemaal drones boven zweven, en zo. Dat heb je als kijker natuurlijk niet door, maar er komt zo veel bij kijken.

Kandidaten op de steiger

Als columniste en schrijfster ben je in principe minder vaak op tv. Hoe was het voor jou om met zo’n grote productie te werken?

Ik was echt in Alice in Wonderland, haha. Ik weet nog bij de eerste opdracht, en dit is best een legandarisch verhaal, we waren allemaal heel zenuwachtig en moesten met z’n allen op een steigertje gaan staan bij een mistig bos. En Art kwam op, dus je voelt de zenuwen echt. Vervolgens vliegen er twee drones boven mij. En wat doe ik? Ik begin te zwaaien. "Haai!", waarop Rick zegt: "Oke, Roos. Dit shot kunnen we ook niet meer gebruiken". Dus ik had echt het gevoel dat ik heel onhandig was en dat ik steeds in de weg liep. Zeker met zo veel mensen die uit tv-land komen. Maar goed, het heeft ook wel weer zo z’n charme denk ik dan, haha.


Heb je een favoriete seizoen buiten je eigen seizoen?

Ik vond vorig jaar heel tof. Echt heel tof. En ik vond Jan zo’n goede Mol. Zo brutaal en zo veel dingen op beeld durven doen. Ik keek die slotaflevering echt met bewondering. Als je dan alles ziet wat hij heeft uitgehaald, dat was heel knap. Maar eigenlijk volg ik het elk jaar wel fanatiek en is het seizoen op dat moment mijn favoriete seizoen. Maar als ik er eentje moet noemen, buiten mijn eigen jaar, zou ik het seizoen van vorig jaar noemen.


Mogen de makers je nog een keer bellen?

Onmiddellijk! Ik zeg alles meteen af. Voor Wie is de Mol? ben ik altijd beschikbaar. Het is gewoon te leuk om nee tegen te zeggen.


Wie is de Mol?

Nou, ik dacht eigenlijk dat de Mol dit jaar een vrouw zou zijn. Vraag me niet waarom, maar met vier mannen op rij als Mol had ik vermoedens dat ze weleens voor een vrouw zouden kunnen gaan. Maar de Mol-makers zijn ook wel zo slim om te bedenken dat wij als kijker dat denken, dus dat zegt in principe niets, natuurlijk. Ik had afgelopen zaterdag een rare vibe bij Niels. Ik vond hem heel slim overkomen en de hele tijd vooraan staan, maar ik vertrouw hem gewoon niet. Het is een gevoel. Ik kan er verder nog niet zo veel over zeggen. Als goede tweede zeg ik even Evelien.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page