top of page

Wie is de Mol volgens William Spaaij?


William Spaaij

Foto: AVROTROS


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het negentiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week spraken we acteur William Spaaij, bekend van theater en volgende maand maakt hij zijn regiedebuut met de musical Stil in Mij. Hij deed mee aan seizoen 12 in IJsland en Spanje en viel toen als zesde af.

Groepsfoto seizoen 12

In 2012 deed je mee aan Wie is de Mol?. Dat seizoen speelde zich af in IJsland en daarna in Spanje. Ik heb meerdere kandidaten uit jouw seizoen gesproken en IJsland is steeds weer een dingetje dat terugkomt. Hoe reageerde jij toen je hoorde dat je naar IJsland ging?

Ik weet het niet zo goed meer. Ik was denk ik wel een beetje teleurgesteld, omdat je toch naar de kou gaat. En bij ons was ook een beetje het ding dat we nog niet wisten waar we naar toe gingen. Volgens mij zijn er maar twee seizoenen waar de kandidaten van tevoren nog niet wisten waar ze naar toe gingen,. Wij hoorden het pas op Schiphol bij de incheckbalie. Ik weet nog dat ik aankwam op Schiphol en dat ik Anne-Marie met die grote koffer zag en me meteen afvroeg waarom ze zo’n grote koffer mee had. Toen bleek het dus dat we naar IJsland gingen. Ik denk overigens wel dat, nu ik wat ouder ben, ik meer van het land had genoten. Toen was ik nog echt een jonge hond en was ik alleen maar bezig met het programma en heb ik eigenlijk niet eens beseft hoe mooi het eigenlijk is daar. Daarna zijn we natuurlijk nog naar Spanje geweest, waar ik als kind al vaak op vakantie was geweest, dus daarbij had ik ook niet een heel speciaal gevoel. Toen ik het jaar daarna de opening zag in Zuid-Afrika met een shot uit de savanne, baalde ik natuurlijk wel even, haha..


Had je van tevoren op een bepaald land gehoopt of ging je er blanco in?

Ik was er niet zo mee bezig, eigenlijk. Misschien had ik er wat meer mee bezig moeten zijn, maar eigenlijk weet je toch niet waar je naartoe gaat en blijft alles sowieso een verassing. Misschien was ik minder snel uitgegaan van een koud land.


De locatie heeft vaak ook effect op de algemene groepsdynamiek. Kun je een beetje vertellen hoe dit in jullie jaar was en heeft dit eigenlijk effect op de zoektocht naar de Mol?

Wat een beetje apart was aan ons jaar is dat toen we aankwamen, we vrijwel meteen te horen kregen dat er een sneeuwstorm op komst was de volgende dag. Hierdoor konden we die dag niet filmen en hebben we eigenlijk de eerste paar dagen met de groep doorgebracht. Het vreemde hieraan was dat iedereen verwachtte meteen in een soort spelmodus te zitten met spanning en zenuwen, maar doordat we nog niet konden filmen denk ik dat het voor de groep best een bindingsmoment was. Wat ook wel weer een beetje een rare sfeer gaf, want iedereen was zo relaxed, eigenlijk. Daarnaast hadden we natuurlijk ook nog de mededeling dat Art voor het eerst ging presenteren,. Wat ik heel leuk vond overigens.

Art Rooijakkers

Dit jaar presenteert Rik het natuurlijk ook voor het eerst, herinner je je nog hoe je Art het deed bij jullie in zijn eerste seizoen als presentator?

Ja, het was zeker anders, omdat je in je hoofd toch een beetje gewend bent aan Pieter Jan. Maar Art deed dat heel goed. Wat ik er wel leuk aan vond was dat hij lekker sportief was en ook wel een beetje onze generatie, wat wel een ander gevoel gaf. Ik denk ook dat het de hele groep een ander gevoel gaf. Ik denk dat als je een wat ouder iemand hebt, die een soort van autoriteit heeft waar je ook een beetje stil van word. En Art was toch een beetje 'part of the group', ook al was hij eigenlijk nergens bij. Maar zo voelde het wel een beetje. Ik denk dat je het ook wel terug kan zien aan de presentatie als je ons seizoen terugkijkt.


Naar ik begreep werd Anne Marie vanaf het eerste moment al volop verdacht. Had dit ook nog iets te maken met de ietwat aparte start van jullie seizoen of heb je hier een andere verklaring voor?

Ik denk dat ze het misschien ook wel een beetje moeilijk heeft gehad met die eerste dag(en) Ik heb het zelf niet zo gemerkt, maar ik herinner me wel dat anderen vonden dat ze zich niet zo mengde en het gevoel afgaf dat ze weleens de Mol zou kunnen zijn. Ik denk ook dat het heel lastig is om een eerste indruk te doen veranderen. Zeker in dit spel. Ik zat zelf in eerste instantie ook op Anne-Marie. Maar iedereen zat op haar en ik heb tijdens het seizoen wel eens gedacht dat het gewoon niet kon, want ik had nog nooit een seizoen gezien waar iedereen op het begin al zo op iemand zat. Dus op een gegeven moment dacht ik, als iedereen op Anne-Marie gaat, laat ik dan in ieder geval nog de boel verdelen. Want stel ze is het niet, dan zit ik ten minste nog goed. Helaas werd dit uiteindelijk ook mijn exit. Maar ik denk dat dit in principe geen gekke gedachtegang was.


Je medekandidaten omschreven je destijds als knettergek en paranoia. Had je vooraf een strategie bedacht voor je deelname?

Ik moet heel eerlijk zijn: ik zou eigenlijk het liefst nu pas gevraagd willen worden voor De Mol, omdat wie ik nu ben als mens en hoe ik nu in het leven sta, ik oprecht denk dat ik het spel anders gespeeld zou hebben. Ik wilde destijds heel erg graag de Mol zijn en ik weet ook nog dat het tussen mij en Anne-Marie ging. Ik weet nog dat ik het belletje kreeg dat ik niet de Mol was en dat ik bijna twijfelde of ik dan nog wel mee moest doen. Zó leuk leek het mij om de Mol te zijn. Maar goed, daarna was ik dus kandidaat en toen heb ik gewoon helemaal niet meer goed nagedacht over het spel, behalve dat ik dacht: “Ik ga gewoon heel erg de kandidaat uithangen en openlijk alles heel erg onderzoeken en iedereen mag weten dat ik een kandidaat ben en op die manier ga ik gewoon winnen". Het was dus eigenlijk een hele slechte strategie, maar ik heb het alsnog vrij ver geschopt,.

Maar uiteindelijk ben je wel tot aflevering 7 gekomen. Je had zelfs drie jokers die je eventueel nog verder hadden kunnen brengen. Lig je hier nog wel eens wakker van? Ja, ik had al mijn drie jokers nog toen ik eruit vloog, inderdaad. Maar ik had nooit verder kunnen komen, want Hadewych, Tim en Liesbeth zaten allemaal honderd procent op Anne-Marie. Dat wist ik en ik ging daar sowieso niet voor. Of ze het nou zou zijn of niet, ik weet nog dat ik tot het eind heb gespreid op Liesbeth en een beetje op Tim. Ook omdat ik dacht dat als Anne-Marie het niet is, ik nog een voorsprong zou hebben en ik die jokers nog in aflevering 8 kan gebruiken om in de finale te komen. Helaas pakte het niet zo uit.


Ik herinner me nog dat je in aflevering 1 ging zoeken naar jokers in een hooiberg tijdens een opdracht. Over jokers gesproken, dit seizoen staan de jokers ook weer centraal. Wat vind je van de jokertwist en had je zelf de verleiding kunnen weerstaan om een joker open te maken als kandidaat?

Ik had honderd procent de joker opengemaakt, want ik vind jokers een beetje onzin. Ik geloof niet in jokers, haha. Weet je wat het is? Je moet gewoon de test goed maken en ik weet niet of jokers echt die doorslag geven bij een test. Een vrijstelling doet zo veel meer, dus met deze twist in mijn achterhoofd had ik de verleiding zeker niet weerstaan en de joker opengemaakt.

Niels en Evelien

Afgelopen aflevering zagen we echt dat het spel wat harder gespeeld werd, met onder andere Niels die de joker van Evelien steelt. Zijn er in jullie seizoen wel eens jokers gestolen of was dat taboe?

Nee, het was geen taboe, denk ik. Ik denk wel dat het had gekund om een joker te stelen in ons seizoen. Maar ik heb het zelf nooit bewust geprobeerd en volgens mij niemand om mij heen. Ik denk niet dat ik zelf in iemands tas zou gaan zoeken. Maar als ik ergens iets open zou zien staan denk ik wel dat ik wellicht de mogelijkheid zou aangrijpen. Of... nee, eigenlijk niet. Ik zou dan waarschijnlijk ook weer denken dat ik die joker niet nodig zou hebben en het gewoon op eigen kracht doen.


Even terug naar afgelopen aflevering, die begon met de cliffhanger van vorige week. Hoe vond jij de opzet van de executie en hoe vond je het dat Nikkie het spel moest verlaten?

De executie vond ik echt fantastisch. Op die daken, met die lichten. Echt super tof gedaan. En die cliffhanger vond ik ook leuk. Het is niet dat ik echt stuk ga op zo’n cliffhanger, maar je krijgt toch altijd extra veel zin om de volgende aflevering gaan te kijken, denk ik. En ik vond Nikkie heel leuk. Een gezellige kandidaat. Voor mij vrij duidelijk dat ze de Mol niet was. Volgens mij overkomt het haar allemaal gewoon een beetje. Dus ik was niet heel verrast dat ze er uit lag, maar natuurlijk is het wel heel jammer voor het programma..


Over cliffhangers gesproken, die in je eigen seizoen was er natuurlijk ook wel eentje. De groep moest destijds beslissen over het lot van jou en Marit. Zenuwslopend, neem ik aan?

Ja, dat was echt verschrikkelijk. Echt verschrikkelijk. Ik denk dat als die executie door was gegaan, ik naar huis had gemoeten. Daar ben ik echt door het oog van de naald gekropen, denk ik. Toen ik die groene kaart omhoog zag gaan, wist ik dat ik nog leefde en dat ik mijn test deels anders zou gaan invullen bij de volgende executie.

Speedbootopdracht

Wat vond je de leukste opdracht uit je eigen seizoen en de leukste opdracht tot nu toe uit dit seizoen?

Uit mijn eigen seizoen denk ik de speedboot. Dat was natuurlijk echt waanzinnig. Daar is trouwens ook nog iets heel grappigs gebeurd, wat nog steeds niet te verklaren is. Kijk, in die speedboot zitten is natuurlijk al super tof en we moesten van die letters lezen voor die opdracht. Op dat moment was de mol voor mij of Liesbeth of Anne-Marie en ik weet nog dat ik bij Liesbeth in de boot zat en dat ik expres de verkeerde letters ging noemen om te kijken wat zij daarmee zou doen. Dat was dus mijn plan, alleen kon ik die letters helemaal niet goed lezen. Dus toen zei ik maar wat, waarop Liesbeth in die boot de letters ging veranderen en toen dacht ik meteen: “zie je wel’!’. Maar het grappige was dat ze uiteindelijk gewoon de goede letter had. Ik was helemaal in de war van dat spel. Ik wilde zelf mollen om een reactie te zien, maar zij had het gewoon goed en dat was voor mij uiteindelijk nog verwarrender. Ik weet nog dat ik daar niks van snapte. Nog steeds niet eigenlijk. Dus dat vond ik een hele toffe opdracht en verder was het abseilen natuurlijk fantastisch. Daar ging ik zingend naar beneden en weer naar boven. Dat was wel echt dé opdracht waar ik op hoopte. Helemaal te gek! Ook omdat daar tegelijkertijd nog een psychologisch spel aan de gang was.

Dit jaar vond ik de Jenga-opdracht leuk, ook al was die vrij simpel. Maar ik vond het leuk in beeld gebracht en natuurlijk Evelien die daar drie jokers won, zeker met de kennis dat ze nu de afvaller is. Maar misschien vond ik het dansen eigenlijk nog wel leuker, nu ik er over nadenk. Dat was wel mijn opdracht, denk ik. Leuk dat dansen en ondertussen observeren wat er verder allemaal gebeurde en daarna moeten kunnen vertellen met wie je gedanst had.


Hoe vond je de balkonopdracht van afgelopen aflevering? Heb je daar nog informatie uit kunnen halen en had jij gekozen om dit spel te spelen met het Molboekje of zonder?

Nou, dat hangt natuurlijk ook een beetje van de situatie af waarin je zit. Zeker als je bedenkt dat je al een opdracht hebt gedaan bij die buizen, waar je voor het kleinere bedrag bent gegaan. Ik snap dus wel waarom ze dat zonder Molboekje deden, omdat ze waarschijnlijk gewoon dachten om ook gewoon voor het geld te gaan. Alles of niets. Je kunt wel steeds opdrachten spelen voor het kleine bedrag met meer tijd of met extra hulp, maar zeker als je zoals deze groep nog niet heel veel hebt verdiend, ga je gewoon eerder voor dat risico. Ik denk overigens dat onze groep het wél met Molboekje had gespeeld.


Heb je al kandidaten afgestreept dit jaar? Mensen waarvan je zeker bent dat ze niet de Mol zijn?

Sinan is het niet. Rick Paul is het ook zeker niet. Die twee schrijf ik af. Er is iets heel interessants gebeurd dit seizoen. Twee keer al, waarop ik dit baseer. Evi was namelijk een hele grote verdachte van iedereen en Evelien was ook een hele grote verdachte van iedereen. En toch vliegen zij eruit. Dat is al vrij uniek. Wat dat betekent is dat eigenlijk iedereen fout zit en dat maakt voor mij de mensen die nooit genoemd worden in de biechten, het meest verdacht als Mol. Bijvoorbeeld Ròbert; niemand verdenkt hem als Mol. Dat is verdacht. Sinan, Rick Paul en Jamie worden vrij veel verdacht dus daar baseer ik eigenlijk op dat zij het dus waarschijnlijk niet zijn.


Mogen ze je bellen om nog een keer mee te doen?

Absoluut. Liever vandaag dan morgen, haha. Ik zou meteen ja zeggen. En ik zou het, zoals ik al aangaf, ook wel anders benaderen en spelen.


Wie is de Mol?

Niels. Ik kijk natuurlijk ook een beetje naar of de Mol goed kan acteren op momenten. Dat is wel een beetje mijn afdeling. Dus ik probeer heel erg te kijken naar natuurlijke reacties. Wat Niels ontzettend goed doet en waar de groep in meegaat is dat hij steeds andere kandidaten de schuld geeft van iets. Een heel mooi voorbeeld is bij die computeropdracht met koffiefeitjes van de afgelopen aflevering. Daar typt hij de naam van Rita Corita in. Hij ontvangt daar de informatie, de juiste spelling van Jamie, drukt het vervolgens zelf verkeerd in en drukt meteen op enter. Vervolgens kijkt hij meteen naar Jamie op een beschuldigende manier. Zeker als zanger zijnde, kent hij Rita Corita. Dat is zijn categorie. En die wijzende vinger zie ik ook terug bij de balkonopdracht, waar hij na de opdracht meteen met een beschuldigende blik naar Jamie kijkt en daarna naar Rick Paul. Hierdoor lijkt hij zelf echt een fanatieke, semi-geïrriteerde kandidaat en plaatst zichzelf een beetje buiten het spel. Ik denk ook dat die jokeractie heel slim was om te doen, juist als Mol, omdat het echt de perfecte kandidatenactie is. En je moet ook lef hebben om dat te doen, dus ik vind dat ook zeker geen argument om te zeggen dat hij niet de Mol zou kunnen zijn.

Daarnaast is er nog een opdracht waardoor ik zeker denk te weten dat hij de Mol is. Namelijk die opdracht met die tv-schermen. Daar besloot hij als eerste weg te lopen voor €250,-. Dat zette meteen de juiste toon. Hij weet immers als Mol dat er weer €250,- uit de pot zou gaan per persoon als mensen bleven zitten, dus dat was echt een ultieme Molactie voor mij. Zijn €250,- die hij had ingebracht zou meteen verdwijnen, dus dat maakte niets uit. Maar hij wist dat er door zijn actie mensen zouden blijven zitten. De Mol heeft natuurlijk voorkennis en hij wist precies in welke kamer hij kwam te zitten en welke schermen er kwamen. Dus weglopen voor dat bedrag was perfect omdat de andere twee kandidaten die bleven zitten dan twee onhandige schermen kregen en de kans dat zij bleven zitten groot was, omdat ze toch al niet voor geld waren gegaan. Logisch dat ze bleven zitten tot er echt iets goed voorbij kwam waar ze zelf iets aan hadden. Zo’n actie lijkt klein maar zet de juiste toon voor zo’n soort opdracht.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page