top of page

Wie is de Mol volgens Thomas Cammaert?


Thomas Cammaert

Foto: AVROTROS


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het negentiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week spraken we acteur Thomas Cammaert. Hij deed als Mol mee aan seizoen 17 in Oregon.


Groepsfoto 2017

In 2017 deed je mee aan Wie is de Mol? als de Mol. Hoe kijk je nu, twee jaar later, terug op je avontuur?

Ik kijk er nog steeds met een heel fijn en trots gevoel op terug. Het was een grote droom om mee te doen met Wie is de Mol? en toen ik dan ook nog de Mol mocht zijn, was de droom compleet. Het is echt een van de leukste dingen die ik ooit heb gedaan en ik zal het nooit vergeten.


Jullie seizoen vond plaats in de Amerikaanse staat Oregon. Was je blij met deze locatie als speelveld?

Als ik eerlijk ben, hoopte ik op voorhand op een hele zonnige, paradijselijke bestemming. Maar uiteindelijk ben ik zo blij dat ons seizoen in Oregon was. Die staat had alles! Oceaan en stranden, besneeuwde bergen, het Wilde Westen en uitgestrekte meren. Een droomlocatie om Wie is de Mol? te spelen.


In aflevering 10 werd je ontmaskerd als de Mol. Hoe heb je deze rol ervaren en kun je iets vertellen over hoe het voorproces in elkaar zit?

Ik heb het spelen van de Mol benaderd alsof ik een personage als acteur speelde. Met een regisseur, Oregon als decor en mijn medekandidaten als m'n tegenspelers. 24 uur per dag heb ik de rol volgehouden. En toch was ik de echte Thomas. Ik denk dat het daarom zo lang duurde voor iemand me doorhad. Over het voorproces ga ik niets los laten. Dat hoort bij het mysterie van het programma!


Ik heb weleens andere Mollen gesproken en sommigen gaven aan vrij open minded het eerste Molgesprek in te gaan, twijfelend of ze wel een goede Mol zouden zijn. Had jij dit ook of wist je zeker dat je de Mol wilde zijn?

Als echte fan van het programma (ik kijk als sinds 1999) had ik allang op de bank als kijker bedacht hoe ik de Mol zou spelen, mocht ik ooit het geluk hebben de Mol te mogen zijn. Dus toen ik mee mocht doen, was de keuze snel gemaakt. Ik wilde zeker de Mol zijn.


Heb je tijdens de opnames wel eens spijt gehad van het feit dat je de Mol was?

Natuurlijk niet! Je grootste angst als je meedoet aan het programma is dat je er als eerste uit ligt. Als je de Mol bent, overkomt je dat sowieso niet. Je maakt alles van het hele seizoen mee; je mist niks van het avontuur. En dat is fantastisch.


Even naar het huidige seizoen. Zit je er helemaal in en heb je al kippenvelmomenten gehad?

Ik zit er helemaal in! Vorig jaar vond ik het iets moeilijker om naar het seizoen te kijken. Omdat je echt besefte dat je eigen seizoen voorbij was. Maar nu kan ik weer helemaal genieten van dit geweldige programma. Mijn kippenvelmoment was bij het omwisselen van de joker door Niels en de daaropvolgende dramatische executie van Evelien. Pijnlijke maar heerlijke televisie om naar te kijken!

Cownboys

Afgelopen aflevering bestond uit een paar rustige opdrachten en natuurlijk de abseilopdracht. Ik herinner me in jouw seizoen niet echt een grote adrenaline-opdracht met hoogtes. Vond je dit jammer en had je durven abseilen als jij kandidaat was geweest in dit seizoen?

Ik ben het niet met je eens dat er bij ons geen adrenaline-opdrachten waren. Ik heb in een helikopter gezeten, op een brug gestaan die de lucht in ging, we hebben in luchtballonnen gezeten, al schietend op een paard gezeten en ben achtervolgd door een cowboy op een paard. De adrenaline gierde door ons lijf! Met of zonder hoogtes.

De abseilopdracht van dit jaar had ik zeker gedaan. Ik hou van avontuur en ik heb zelf in Costa Rica ooit van een waterval geabseild.


Hoe had jij denk je gemold bij de opdrachten van afgelopen aflevering?

Ik had enorme omwegen genomen in het stadje op zoek naar de foto's. Ik zou goedkope woorden hebben gevormd bij de lingo-opdracht en ik had de verkeerde koker gekozen bij de watervalopdracht.


Een van de deelnemers van dit seizoen, Rick Paul, is volgens mij een goede vriend van je. Let je nu extra op hem tijdens de uitzendingen of probeer je daar juist niet te veel mee bezig te zijn?

Ik ken Rick Paul, maar niet heel goed. Ik probeer echt objectief naar hem te kijken. Hij speelt het spel leuk en ontspannen.


Je hebt ooit aangegeven dat het presenteren van Wie is de Mol? een droom voor je zou zijn. Hoe vind je dat Rik het doet, tot nu toe? En wie is volgens jou de beste Wie is de Mol?-presentator als je alle presentatoren meetelt?

Het zijn van de Mol was een droom, dus nu moet ik verder dromen, natuurlijk. En het zijn van de presentator van Wie is de Mol? is een nieuwe droom, ja. Wie weet ooit. Ik vind dat Rik het goed doet. Hij moet lekker zichzelf zijn en het programma naar zich toe trekken. Hij is helemaal op z'n plek, vind ik. Als ik de beste presentator moet kiezen, kies ik Art. Omdat hij de presentator van mijn seizoen was en dat schept toch een band!


De finale van seizoen 17

Wat is je allermooiste herinnering aan je eigen seizoen?

Mijn mooiste herinnering aan mijn seizoen is toch de finale in Oregon. Het moment dat ik de woorden ''Ik ben de Mol'' uitsprak. Ik had zo toegeleefd naar dat moment en we stonden op zo'n mooie locatie. Met Art voor me, Sanne en Jochem naast me en de hele crew die meeleefde. Kippenvel!


Stel dat er ooit nog eens een all-starseizoen zou komen, zou je dan weer mee willen doen? Of kan niets je ervaring als Mol overtreffen?

Als er ooit een all-star-editie zou komen, mogen ze me absoluut bellen. En dan word ik natuurlijk het liefst de all-star Mol! maar als kandidaat zou ik ook wel meedoen, hoor. Ik ben wel benieuwd hoe het is om op die manier het programma en het spel te ervaren.


Heb je kandidaten die je honderd procent hebt weggestreept als Mol dit seizoen?

Ik had al snel door dat Nikkie en Robert zeker de Mol niet waren.


Wie is de Mol?

Sarah is de Mol. Het was m'n instinct dat het zei na aflevering 1. En ik ben haar in de gaten blijven houden. Ze maakt fouten, doet alsof ze heel fanatiek is om geld te verdienen. En ze staat vaak op sleutelposities waar je lekker kan mollen. En laten we eerlijk zijn: na drie mannelijke Mollen wordt het wel weer eens tijd voor een vrouwelijke Mol!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page