top of page

Wie is de Mol volgens Simone Weimans?


Thomas Cammaert

Foto: AVROTROS / Michel Schnater


INTERVIEW - Dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over het negentiende seizoen van Wie is de Mol?. Wat vinden ze verdacht en hoe valt het te vergelijken met het seizoen waarin zij zelf meededen? Deze week spraken we nieuwslezeres Simone Weimans, bekend van het NOS Journaal en Met Het Oog Op Morgen. Zij deed als mee aan seizoen 18 in Georgië en viel toen vlak voor de finale af.

We zijn alweer over de helft van dit seizoen. Wat vond je van afgelopen aflevering?

Ik vond het een leuke aflevering, met kanttekening dat ik het heel jammer vond dat er niemand uitging. Volgens mij was dit al de derde keer, dus het lijkt me niet dat het hierna nog een keer kan gebeuren. Anders zitten ze straks met vijf man in de finale. Dat vond ik jammer. Maar ik vond het wel heel aardig om te zien dat Sarah en toch ook Sinan tijd probeerden te rekken met die eerste opdracht. Dit zijn beiden verdachten van me, dus mede door dit kreeg ik dat ook weer bevestigd in deze aflevering.

Iedereen is door

Je benoemde het al, dit was de derde aflevering waarin er geen afvaller was. Als kijker is dit altijd een beetje balen omdat je toch informatie mist. Had je als kandidaat in het spel liever altijd een afvaller of was het belang om door te graan groter?

Nou ja, je bent vooral heel erg bezig met je eigenbelang en dat is doorgaan. Dus als je dan met z’n allen doorgaat, denk je: gewoon prima. Je denkt niet na over of het voor kijkers thuis leuk is of niet. Natuurlijk is het voor de kijker minder als er niemand uitgaat, maar daar ben je niet mee bezig als kandidaat.

Ik weet nog dat ik zelf ook een keer in zo’n situatie was na een soort opdracht met een quiz. Olcay beantwoordde daar een vraag verkeerd, waardoor ik uiteindelijk als enige mijn scherm te zien kreeg. Dat was natuurlijk heel spannend, maar gelukkig mocht ik door. En ik was blij met die informatie. Ik had ook het gevoel dat ik daardoor op het juiste spoor zat. Dus bij de executie die daarna kwam was ik eigenlijk juist heel zelfverzekerd, omdat ik wist dat ik in ieder geval groen had bij de test daarvoor en daardoor dus informatie had. Maar de executie van afgelopen aflevering vond ik voor het eerst wel een beetje een teleurstelling, omdat het dus al de derde keer was.


Vind je het verder wel een goed seizoen tot nu toe, zit je er een beetje in?

Ja, ik zit er eigenlijk redelijk goed in. Ik kijk nu natuurlijk wel heel anders, want ik heb het zelf meegemaakt. Bijvoorbeeld bij die zipline; ik zat natuurlijk ook met een zipline tussen twee flatgebouwen. Die spanning van 'doe je het wel of doe je het niet' komt dan weer heel erg naar boven. En ook bij de executies voel je die spanning echt weer terug alsof je zelf in het spel zit. Verder vond ik dat het best langzaam op gang kwam. Maar dat was natuurlijk ook omdat ons seizoen vorig jaar met zo’n knaller begon. Dan verwacht je altijd weer dat ze daar vast weer overheen gaan, maar dat is eigenlijk ook wel heel moeilijk. En verder vind ik het een ontzettend leuk en spannend seizoen. Heel jammer dat Nikkie eruit ligt. Dat vond ik wel echt een smaakmaker.


Je benoemt dat je zelf anders kijkt sinds je deelname. Kun je een beetje uitleggen hoe anders je nu kijkt?

Ik let vooral op het soort opdrachten. Bijvoorbeeld met die balkons. Ik zie dan wel dat het iets weg heeft van een opdracht die wij moesten doen bij de opera. En verder weet je natuurlijk meer over hoe dingen gemaakt worden en hoe ze gemonteerd worden. Je bent je voor de tv ook nooit bewust van de drone-operators en andere productiemensen die daar allemaal zijn. Grappig dat je nu toch een soort voorkennis hebt, wat dat betreft.

Groepsfoto Wie is de Mol? 2018

Hoe vind je de groep dit seizoen? Maakt de groepsdynamiek uit voor hoe het spel gespeeld en benaderd wordt?

Ja. Wij hadden een hele harde groep, vorig seizoen. Bij ons ging alles hard tegen hard. Ik zit me dit seizoen soms te verbazen over de softheid en dat ze alles als groep samen doen. Ik denk dat een hechte groep leuk is voor na het programma: een beetje het 'vrienden voor het leven'-gevoel dat je toch kweekt op een reis als deze. Maar ik denk puur om naar te kijken, is het minder spannend. Bij ons was het best wel heftig op de persoon af. Zeker in het begin. Ik denk dat een hardere groep altijd beter werkt om naar te kijken. Het levert meer drama op. Alhoewel, de paar seizoenen voor mijn seizoen hadden ook relatief lieve groepen, maar daar was ook wel spanning. Het hangt er eigenlijk een beetje vanaf.


Je hebt vorig seizoen aardig wat heftige opdrachten meegemaakt, waaronder het paragliden en tokkelen. Hoopte je vooraf op zulke thrillseekers-opdrachten of toch meer op denkspellen?

Ik hoopte toch wel meer op thrillseekers-opdrachten. Ik bedoel: dat is toch wel een van de redenen om mee te doen met Wie is de Mol?, denk ik. Voor mij, althans. Ik heb eigenlijk alles ook wel gedaan, dus dat is mooi om op terug te kijken. Dat raften was echt fantastisch. Maar het ravijn, dat flatgebouw en het paragliden ook. Heftige dingen waarbij je ook wel denkt of je het wel moet doen of niet. Maar uiteindelijk is het te gaaf om niet te doen. En die spellen maken ook deels het programma, dus je wilt toch ook proberen je grenzen te verleggen, in zekere zin. Toen ik na die paraglide-opdracht op een flatgebouw stond en naar de overkant moest tokkelen, dacht ik: "Als ik dat vliegen durf, moet ik dit toch ook durven". Je raakt gek genoeg ook een beetje gewend aan bepaalde dingen en angsten zijn soms ook maar relatief. Dat vond ik wel grappig om te merken.


Simone op de zipline

Welke opdracht uit dit seizoen had je het liefst zelf willen doen?

Die laatste opdracht met die zipline was wel heel erg tof. Het ging ook ontzettend snel. Bij ons ging het veel langzamer en was het relatief ook een veel kortere afstand. Ik moest nog voor de helft aan een touw trekken. En er schoot nog een zekering los, wat ook nog heel spannend was, haha. Maar ja deze opdracht vond ik wel heel tof. Omdat het me dus deels aan mijn eigen seizoen deed herinneren, maar ook omdat het gewoon echt tof is om te doen. Zo snel van zo’n enorm hoge zipline aftakelen is niet iets wat je elke dag doet.


Je kent Rik natuurlijk een beetje van het NOS Journaal en als jouw vertrouwenspersoon vorig jaar. Hoe vind je dat hij het doet als presentator?

Ik vind dat hij het hartstikke goed doet. Hij doet dat echt heel strak. Je ziet echt dat hij ook supergeconcentreerd is met die teksten. Het moet meestal toch in één keer goed en je kan niet lopen stuntelen waar die kandidaten bij zijn. Hij houdt zich ook wel lekker op de vlakte, bemoeit zich niet te veel met de kandidaten en is een beetje koeltjes. Dat past denk ik ook wel als bij de rol als presentator van dit programma. Je moet toch die juiste mix hebben van mysterieus en niet té vriendelijk zijn, maar toch ook weer een beetje toegankelijk zijn op de juiste momenten.

Jan en Ruben

Ik herinner me nog dat je vorig jaar na je eliminatie alsnog overtuigd was van Ruben als Mol. Hoe verbaasd was je dat Jan de Mol bleek te zijn?

We hebben die aflevering met Ruben en Jan samen gekeken. Het was echt zo’n "o mijn god"-moment. Echt shocking dat ik al die tijd op Ruben zat. Ik heb wel op Jan gespreid, maar hem nooit ingevuld bij de vraag ‘Wie is de Mol?’. Dat is natuurlijk ook de reden dat ik er nog zo lang in heb gezeten. Ik heb wel in veel testen gespreid op Jan. Maar van Ruben was ik echt zeker dat hij de Mol was. Dus ik heb echt met open mond naar die ontknoping zitten kijken, haha.


Wat maakte hem zo briljant als Mol?

Binnen én buiten het spel was hij gewoon zó bezig met niet de Mol zijn. Echt bezig met iedereen overtuigen dat hij het niet was. Dat deed hij zo goed en zo overtuigend en zo heftig; ik herinner me zelfs nog dat hij een keer een woedeaanval kreeg en heel boos was. Dat heeft hij natuurlijk briljant gespeeld en geacteerd.


Volgend jaar het twintigste seizoen: een jubileumjaar. Heb je zelf iemand die je leuk zou lijken als kandidaat?

Hmm, lastig. Ik denk dat een van de talkshowhosts leuk zou zijn. Humberto Tan, bijvoorbeeld. Of Matthijs van Nieuwkerk, omdat dat zó erg niet in de lijn ligt van wat hij normaal doet. Ik denk dat Winfried Baijens van het nieuws het ook heel goed zou doen in Wie is de Mol?. Of Sjoerd van Ramshorst en Rivkah op het Veld, van het sportnieuws. Die zijn beiden ook enorme Molfans, weet ik toevallig.


Heb je dit seizoen al kandidaten die je honderd procent hebt afgeschreven als Mol?

Ik niet dat Jamie het is. Die is echt het type 'superfanatiek' en dat hebben we natuurlijk met Jan al gehad. Ik denk dat Niels het ook niet is. Maar verder zouden de overgebleven vier het eigenlijk nog allemaal kunnen zijn.


Wie is de Mol?

Sarah. Ze komt relatief weinig in beeld, vind ik. En je denkt bij haar gewoon dat ze een gezellige meid en op het eerste oog niet supergevaarlijk is. Maar dat is juist supergevaarlijk. Ze doet het soms goed en soms wat minder, maar dan denk je al snel: "joh, het is Sarah". Maar ze heeft natuurlijk overduidelijk gemold bij die tuktukopdracht, waar ze Rik geen een keer heeft weten te vinden en het wel presteerde een keer net buiten tijd aan te komen om te laten zien dat ze er wel bijna was. Dat soort dingen vind ik altijd heel verdacht. Bij de zipline denk ik niet dat ze heeft gemold. Maar daar had mollen überhaupt niet echt belang. En bij die stenen had ze er weinig invloed op, omdat Sinan het wagentje bestuurde. Maar ze leek wel te vertragen, Sinan overigens ook. Maar ik blijf toch bij Sarah.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page