top of page

Recensie Molboekje 2020: Precies wat je van een Molboekje mag verwachten

Molboekje 20

RECENSIE - Speciaal voor de echte Molloten is ook dit jaar een nieuw Molboekje uitgebracht. Dit boekje staat vol met informatie en extraatjes rondom het nieuwe seizoen van Wie is de Mol?. En ik moet zeggen: ik ben erg tevreden over deze jaargang.

Zodra ik het nieuwe Molboekje in handen heb, lees ik hem altijd in één ruk uit. De achtergrondinformatie en interviews zijn altijd genoeg om me weer een tijdje zoet te houden. Je leest in het boekje over het programma, over China en over oudere seizoenen.

Uiteraard maak je ook kennis met de nieuwe kandidaten. En waar ik heel erg gelukkig van werd: dit jaar leer je veel meer over ze dan in voorgaande Molboekjes. Waar ik in vorige recensies nogal zuur was over de gebrekkige informatie rondom de kandidaten, beantwoorden alle kandidaten vijftien vragen. Zo komen we er achter wat ieders excuus was om zo lang van huis te zijn en waar ze zich vooraf het meest op verheugd hebben.

Naast de kandidaten van dit jaar komen ook enkele kandidaten van het vorige seizoen aan het woord. Merel Westrik, Sarah Chronis, Niels Littooij, Rick Paul van Mulligen en Jamie Trenité blikken terug op seizoen 19. Regisseur Rick McCullough blikt terug op twintig seizoenen van Wie is de Mol?. En niet alleen mensen uit het programma komen voorbij. Ook enkele fans vertellen wat ze zo mooi vinden aan Wie is de Mol? en wat zij hopen dat de toekomst voor het programma in petto hebben. Het gaat hier om Mark, Nelleke en Elger van de Trust Nobody-podcast, Hendrik-Jan en Andreas van het wieisdemol.com-forum en, jawel, ik sta er zelf ook in namens Tunnelvisie. Een hele eer om mezelf terug te zien in het officiële Molboekje!

Verder krijg je uiteraard weer voldoende ruimte om je aantekeningen over de Mol bij te houden. En wat ik altijd erg leuk vind: Rik van de Westelaken heeft ook dit jaar weer een dagboek bijgehouden tijdens de opnames. Aan het einde van het boekje deelt hij een aantal fragmenten hieruit.

Zijn er dan ook mindere kanten aan het Molboekje? Ik kon er dit jaar verrassend weinig vinden. Het is eigenlijk precies wat je van een Molboekje mag verwachten. Toch kwam ik wel een paar luxeprobleempjes tegen: sommige teksten zijn gewoon exact hetzelfde als voorgaande jaren. En ik miste ook de foto's die teasden naar het nieuwe seizoen. Eigenlijk het enige dat ik uit de foto's kon opmaken is dat er een opdracht gaat komen met een straatnaambordje: de "Follow the Money-laan".

Maar goed, al met al is het dus een prima aankoop voor de echte Molloot.

Wil jij ook een Molboekje hebben? Je kunt hem hier bestellen!