top of page

Wie is de Mol volgens Kim Pieters?


Thomas Cammaert

INTERVIEW - Ook dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over hun deelname aan Wie is de Mol?. Hoe kijken ze erop terug en hoe vergelijken ze het met het nieuwe seizoen? Deze week spraken we actrice Kim Pieters. Zij was de Mol in seizoen 10, dat zich afspeelde in Japan.


Wie is de Mol? 2010

Het is dit jaar tien jaar geleden alweer sinds jouw deelname aan Wie is de Mol?. Wat is de eerste herinnering die je te binnen schiet als je terugdenkt aan je deelname?

Mijn eerste herinnering is toch wel de groep mensen. Het was gewoon zo vet gezellig. Ik denk dan aan Sanne Vogel, waarmee ik vaak een kamer deelde en we vaak op de grond sliepen in Japanse bedjes. Aan Arjen, die totaal in een tunnelvisie zat op Erik en mij honderd procent vertrouwde. Ik denk aan Frits, die mijn koffer in het bos gooide. Aan een te gekke karaoke-avond in Tokio. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En aan de geweldige natuur in Japan. Wat een prachtig land.


Het seizoen waarin jij deelnam was, net als het huidige seizoen, een jubileumjaar. Heeft dat nog een rol gespeeld in je overweging om mee te doen?

​Nee, dat heeft niet meegespeeld. Ik vond het sowieso geweldig om gevraagd te worden. Echt een droom. En dan maakt het jaar niet zoveel uit. Natuurlijk was het wel een eer om de tiende Mol te zijn!


Het seizoen speelde zich af in Japan; een land met een voor ons totaal vreemde cultuur. Hoe heb je het land destijds ervaren?

​Het is een beeldschoon land. De natuur is overweldigend. Verder herinner ik me een prachtige theeceremonie die we daar hebben meegemaakt. De mensen zijn vriendelijk, maar ook afstandelijk. Ze zijn heel erg ‘in control’. Alles is supergoed geregeld. Maar als het even anders loopt (bijvoorbeeld als wij uitliepen met opnames), dan vinden ze dat lastig en zijn ze niet zo flexibel. Eer is ook een belangrijk ding.

Het zijn gewoon hele lieve, georganiseerde mensen. Ze gaan mooi gekleed en zorgen over het algemeen heel goed voor hun land. Japan is politiek gezien natuurlijk ook interessant. Het land leeft nog niet zo heel lang in democratie. Op vele vlakken een land om eens naartoe te gaan!


De Mol zijn in Wie is de Mol? en dan ook nog een tijdens een jubileumseizoen. Het lijkt me een enorme verantwoordelijkheid. Heb je desondanks wel kunnen genieten van je deelname?

Ja, ik heb heel erg genoten. Het is een enorme verantwoordelijkheid en dat voelde ik ook zeker wel. Maar wij hadden een fijne, relaxte groep. Dat hielp wel. We hadden leuke avonden waarop het niet alleen maar over de Mol en het spel ging, maar we ook gewoon plezier hadden en een drankje dronken. Ik paste wel op met drank, want ik wilde niet dronken gevoerd worden en me verspreken!

Tegenwoordig hebben de Mollen het moeilijker, denk ik. Het spel wordt elk jaar fanatieker. Werkelijk iedereen molt en ze hebben geen moment rust. Ik had toen wel af en toe momenten waarop ik me even kon terugtrekken en opladen. Niet veel, maar ze waren er wel.


We zien in de afleveringen soms het een en ander langskomen, maar hoe bereid je je eigenlijk écht voor op zo'n rol als Mol? Krijg je veel hulp of is het een kwestie van gewoon gaan?

​Je krijgt wel hulp en krijgt ook de kans om ex-Mollen te spreken voor tips, als je dat wilt. Je wordt goed begeleid. Over hoe dat in zijn werk gaat laat ik me natuurlijk niet uit, maar op het moment dat het spel begint is het ook gewoon gaan. Je weet toch niet hoe het zal lopen en hoe de anderen gaan reageren. Het is veel improvisatie. Heerlijk, vond ik dat.


Ik herinner me een toffe opdracht met koffertjes op een enorm kruispunt, midden in Tokio. Op dat punt in het spel leken de kaarten vrijwel geschud en had iedereen een duidelijke hoofdverdachte voor zichzelf. In de test van die aflevering zegt Sanne Vogel, die uiteindelijk de finale behaalt, dat ze je nu zeker verdenkt door een verspreking na dat spel met de koffertjes. Als Mol lijkt me dit enorm schrikken. Hoe moeilijk is het om op dat soort momenten in je rol te blijven en te doen alsof het geen verspreking was? Deze vraag geldt eigenlijk voor het hele seizoen: hoe lastig is het om altijd in je rol als Mol te blijven?

Grappig, die hele verspreking herinner ik me niet meer. En dacht zij dat ik me versprak of wist ze het zeker en wilde ze dat graag horen? Haha, ik weet het echt niet meer. Het kruispunt en die drukte en dynamiek herinner ik me nog wel goed. Het was zo’n toffe opdracht op zo'n bijzondere plek. Totale chaos!

Het is soms lastig in je rol te blijven. Vooral als je iemand graag mag en het soms even lastig vindt dat je weer moet liegen. Maar nogmaals: mijn groep was relaxt. Ik voelde me niet constant onder druk gezet. En daarbij, ik hou wel van een potje 'om de tuin leiden’, dus ik heb er ook van genoten.


Het diner met Arjen

Dan het diner met Arjen Lubach. Een van de meest iconische momenten uit twintig jaar Wie is de Mol?, durf ik wel te zeggen. Ik weet dat het even geleden is, maar weet je nog iets van die avond en heb je je op enig moment schuldig gevoeld tijdens dat gesprek?

Ja​, dit weet ik nog! Dat was een leuk en lastig moment. Arjen en ik konden het goed met elkaar vinden. Ik wist dat hij in een totale tunnel zat op Erik. Hij deelde alles met mij, vertrouwde mij honderd procent. En dus wist ik dat hij er waarschijnlijk uit zou vliegen. Dat vond ik balen, want mocht hem graag en ik zou hem gaan missen. Maar ja, ik kon het niet tegenhouden. Dat was het spel. Maar ik geef toe, ik heb me wel een beetje schuldig gevoeld tijdens dat etentje.


Als je terugkijkt op het hele seizoen en al je acties, springt er een favoriete Molactie tussenuit?

​Pff, lastig hoor. Ik ben ook best veel vergeten, moet ik toegeven. Ik zou het weer eens moeten terug kijken. Ik herinner me wel een opdracht met zandzakken tillen met een soort brancards. Ik zorgde daar altijd dat ik achteraan liep en heb me totaal niet ingespannen. Soms liet ik zelfs helemaal los en liet de andere tillen. Heel asociaal, maar zo leuk dat dat een keer mocht.


Even een sprongetje naar het huidige seizoen dan. Er is de afgelopen tien jaar enorm veel veranderd. Van lay-outs tot testmuziek, tot hoe het spel gespeeld wordt. Het lijkt af en toe alsof het spel minder hard gespeeld wordt en ook lijken de kandidaten closer. Hoe kijk jij hier tegenaan als oud-Mol? En hoe vind je dat het programma zich geëvalueerd heeft?

Er is ontzettend veel veranderd. Tien jaar geleden was er nog nauwelijks sociale media.Ik hoorde toen voor het eerst wat Twitter was en snapte daar niets van. Het is nu allemaal veel grootster geworden. Dat is ook de tijd. Kijk maar naar de finale. Dat is nu een soort in Hollywood-achtige setting! Soms denk ik wel eens: jammer dat het bij ons niet zo gaaf live was, in dat Vondelpark met duizenden mensen. Het was toen wat kleiner, maar ook wel intiem.

Maar goed, ja, het verandert. Zoals alles. Dat kan je niet tegenhouden. Ik vind ook dat je mee moet gaan met de tijd. En dat doen de makers heel goed. De kandidaten worden steeds gewiekster. Maar het is ook logisch: het spel wordt al lang gespeeld en er is dus meer kennis over het spel. Mensen mollen allemaal. Dat maakt het spel nu voor de kijker wat meer diffuus. Ik denk niet dat kandidaten nu closer zijn dan voorheen. Ik denk wel dat er nu wat meer nadruk gelegd wordt in de montage op de onderlinge verhoudingen.

Er zijn tegenwoordig zelfs heuse Whatsapp-groepen. Hoe was dit in jullie jaar? Is er nog contact met de andere deelnemers onderling?

Er was toen nog geen Whatsapp, haha! Maar we waren ook close. Vooral dat eerste jaar na opnames. Je hebt samen iets heel bijzonders meegemaakt. We komen nu niet meer met de hele groep bij elkaar, maar een aantal mensen zie ik nog wel.

Nog even naar het huidige seizoen. Afgelopen zaterdag ging het van start. Zit je dan om half negen klaar voor de tv? En hoe heb je de eerste aflevering en de groep ervaren?

Ik heb eerlijk gezegd niet live gekeken, want ik was uit eten. Maar ik heb wel de dag daarna meteen de aflevering terug gekeken. De groep vind ik leuk, dynamisch en ik heb al erg veel gelachen. En wat een begin! Zo mooi, met al die mensen op dat plein, die kinderen, die trommels. Ja, echt kippenvel.

Zie je al in iemand een potentieel winnaar of winnares?

Ja, ik zie al wel mensen waarvan ik denk: dat zou een winnaar of winnares kunnen zijn. En ook mensen waarvan ik denk: die gaat het niet lang volhouden. Maar ik noem geen namen. En ik kan het ook zó mis hebben, want niets is wat het lijkt.

Het is natuurlijk nog vroeg in het seizoen maar als je nu een Mol zou moeten noemen: Wie is de Mol?

Het is nog wel heel vroeg, maar Rob, Nathan en Leonie staan op mijn lijstje. Nog een beetje spreiden hè...

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page