top of page

Wie is de Mol volgens Emilio Guzman?


Emilio Guzman

INTERVIEW - Ook dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over hun deelname aan Wie is de Mol?. Hoe kijken ze erop terug en hoe vergelijken ze het met het nieuwe seizoen? Deze week spraken we cabaretier Emilio Guzman. Hij viel als vierde af in seizoen 18, dat zich afspeelde in Georgië, maar dat voor hem begon in Azerbeidzjan.

Groepsfoto Wie is de Mol? 2018

Het is alweer twee seizoenen geleden dat je deelnam aan Wie is de Mol?. Als je terugdenkt aan je deelname, wat komt er als eerste herinnering bij je op?

Het eerste waar ik altijd aan denk als iemand iets zegt over Wie is de Mol? is de kabelbaan tussen de twee oude Georgische flats van achttien verdiepingen hoog waar ik tussen heb gehangen. Sterker nog, ik denk aan het gezicht van Simone Weimans toen haar zekering losschoot en dan denk ik: waarom heb ik dat ooit gedaan?! Pas daarna denk ik aan hoe leuk ik het daar heb gehad.


Uiteindelijk heb je het geschopt tot aflevering 4. Sorry dat ik je er weer aan herinner, maar weet je nog een beetje waar het mis ging?

Haha, je mag me er best aan herinneren. Daarbij was ik die dag dus eigenlijk vooral blij dat ik niet achttien verdiepingen naar beneden was gestort, dus ik vond het reuze meevallen om het spel te verlaten. Ik had er ook wel rekening mee gehouden, omdat ik op dat moment werkelijk geen idee had wie de Mol was. Daarbij ben ik niet gemaakt voor het spel. Ik ben dyslectisch, cijferblind en slecht in namen onthouden. Dus ja, waar het mis ging? Misschien bij mijn geboorte al?


Velen winnaars van Wie is de Mol? gaven aan vaak juist buiten de opdrachten, op plekken als hotelkamers, meer aanwijzingen te krijgen op het gebied van het vinden van de Mol. Je sliep zelf op een kamer met de Mol. Heeft dat je mogelijk juist op een verkeerd been gezet denk je?

Zeker! Sterker nog, Jan Versteegh was vreselijk achterdochtig. Hij zei telkens: ‘Als jij de Mol bent trek ik je kop eraf’. Hij keek me dan zo argwanend aan dat ik bij wijze van spreken zelf ging twijfelen: ben ik de Mol? Hij is echt een goede acteur!


Jullie seizoen begon natuurlijk met een spectaculaire opening. Hoe heb je die openingsdag beleefd en had je eigenlijk zo’n opening verwacht?

Tot het moment dat we het doorkregen, vond ik het eerlijk gezegd helemaal niet zo spectaculair! Ik had verhalen gehoord van een enorm team achter de schermen om dit programma mogelijk te maken. Nou, ik telde er maar drie. En Art was in geen velden of wegen te bekennen. Maar toen we allemaal in een verschillend land bleken te zijn, was ik wel onder de indruk, ja.


Stine en jij waren die dag tot elkaar aangewezen. Wie is de Mol? draait natuurlijk mede om vertrouwen en bondjes. Jullie leken geen bondje te hebben? Vertrouwde je haar niet? Hoe werkt zo’n bondjes-vorming in het begin?

Zeker wel, ik wou een dubbel bondje. Eén met Stine en één met Jan. Maar het bondje met Stine verwaterde al snel. Je hebt al nauwelijks tijd voor één bondje. Had ik Stine maar gekozen.

Georgië

Wie is de Mol? reist vaak naar de meeste idyllische oorden. Als je aan Georgië denkt, denk je niet meteen aan zo’n oord. Hoe heb je het land ervaren? En heb je ondanks dat het spel 24 uur per dag doorgaat toch een beetje kunnen genieten van de omgeving?

Ik ben wel een beetje jaloers op China en Colombia. Maar vergis je niet, Georgië is echt prachtig. Ik heb bijvoorbeeld prachtige kloosters en kastelen op bergen gezien. Locaties die niet zouden misstaan in een serie als Game of Thrones.


Jean-Marc van Tol besloot in jullie seizoen het spel te verlaten vanwege de enorme druk. Tot op dat punt was zoiets nog nooit eerder voorgekomen. Hoe hebben jullie dit als kandidaten ervaren? En voelde je daardoor juist extra druk, omdat je besefte hoe psychologisch het spel eigenlijk is?

Het is best een zwaar spel. Daarom gaan zoveel mensen huilen als ze weg moeten. Dat komt vooral door slaapgebrek, maar misschien ook doordat mensen het naar vinden dat ze het gevoel hebben even niemand te kunnen vertrouwen. Ik vond het vooral heel zielig voor Jean-Marc.


Was je voor je deelname al een trouwe kijker? En zo ja, heeft dit je nog geholpen in het bepalen van eventuele tactieken?

Ik ben zeker een trouwe kijker, maar ik heb het gevoel dat dat me niet heel erg heeft geholpen. Ik was als kijker namelijk altijd bezig met de opdrachten. En ook tijdens mijn deelname was ik daar een beetje op gefixeerd. Ik houd enorm van kruiswoordpuzzels en speel veel puzzel-games, waardoor ik dacht wel een voordeel te hebben bij de opdrachten. Maar daar draait het spel helemaal niet om. Je kunt beter slecht zijn in de opdrachten en je volledig concentreren op wie de Mol is. Dat is een wijze les waar ik zelf nooit meer wat aan ga hebben.


Jullie waren een vrij harde groep, als je de jaren daarvoor neemt als maatstaaf. Ik had echter het idee dat jij wel probeerde er wat humor in te brengen. Hoe heb je de groep ervaren en vond je het heftig om met tien mensen die je van tevoren wellicht niet kende op reis te zijn?

Ik was niet per se bewust bezig met humor erin te brengen, dat doe ik een beetje automatisch. Daarbij is het concept van Wie is de Mol? natuurlijk ook wel een beetje om te lachen: tien BN’ers die heel serieus met elkaar op schoolreis gaan. Ik heb inderdaad wel vaker gehoord dat wij overkwamen als een harde groep, maar ik kan je verzekeren dat het hele lieve mensen zijn. Misschien was er onderling wat minder binding doordat we niet begonnen als groep. Voordat we elkaar zagen was het spel al begonnen en waren we al drie dagen onderweg.


Dit seizoen speelt zich af in Henan, China. Als je zelf een land zou mogen kiezen om Wie is de Mol? te spelen, welk land zou dat dan zijn?

Nu ik zelf al ben geweest mogen ze van mij allemaal afzien! Mij lijkt de Noordpool wel leuk. Of de maan.


Om even bij het huidige seizoen te blijven. We zijn twee afleveringen ver. Wat is je indruk tot nu toe?

Het is een zooitje. Alsof ze weg zijn met alleen maar Emilio’s. De opdrachten zijn al goed verwarrend, maar met deze kandidaten ontaardt dat in totale chaos. En gek genoeg lukt het af en toe ook nog… deels… een beetje.


Aflevering 2 bevatte leuke, maar vooral ook chaotische opdrachten. Heb je in alle chaos al een Mol kunnen ontdekken?

Ja, precies wat ik zeg: totale chaos. En dan wordt het ook wel erg moeilijk om er een met zekerheid aan te wijzen. Ik denk dat de enige die het meteen wist de Chinese staat is.


Tina viel helaas af. Iemand die ook humor toevoegde aan de groep. Had je haar ingeschat als een potentiële Mol of winnares of komt haar vroege exit niet als een verassing voor jou?

Ik vind het enorm jammer dat ze eruit is. Gelukkig is Johan er nog. En Miljuschka, die vind ik ook heel grappig. Leonie ook, maar die is er niet van bewust. Die is meer om te lachen. Er zit dus nog wel humor in de groep. Daar ben ik blij mee.


Laatste vraag dan: Wie is de Mol?

Ik verdenk Miljuschka, Leonie en Buddy vooral. Hoewel, ik denk dat Leonie serieus altijd in de war is, van Buddy heb ik nog te weinig gezien. Dus nu verdenk ik vooral Miljuschka. Of Miljuschka… Moljuschka!

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page