top of page

Wie is de Mol volgens Sander de Heer?


Sander de Heer

INTERVIEW - Ook dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over hun deelname aan Wie is de Mol?. Hoe kijken ze erop terug en hoe vergelijken ze het met het nieuwe seizoen? Deze week spraken we radio-dj Sander de Heer. Hij was de zesde afvaller van seizoen 5, dat zich afspeelde in Australië en Indonesië.


Groepsfoto seizoen 5

Het is alweer vijftien jaar geleden dat je zelf meedeed aan Wie is de Mol?. Hoe kijk je terug op die periode?

Het was zo anders en totaal niet te vergelijken met het huidige Wie is de Mol? in de zin van hoe het gemaakt werd. In die tijd bestonden er bijvoorbeeld nog geen drones en werd er met helikopters rondgevlogen om shots vanuit de lucht te kunnen maken. Er is in de loop der jaren natuurlijk enorm veel veranderd. Wij vertrokken naar Australië voor wat de allerlaatste Mol-serie zou worden. De eerste aflevering namen we op in Nederland en daar begon het spel al. Uiteindelijk bleek het seizoen met bekende Nederlanders een succes en zijn ze toch doorgegaan met het programma. Het is fantastisch om te zien dat we inmiddels al bij seizoen 20 zijn aangekomen en dat het programma nog steeds zo ontzettend populair is.


Je gaf al aan dat er een hoop veranderd is sinds je eigen deelname. Hoe vind je dat het programma zich heeft geëvolueerd?

De makers spelen enorm goed in op de kijkers. De beelden zijn elk jaar mooier, grootster en meeslepender. Het is elk jaar weer anders en nieuwer, maar toch weten ze ook dichtbij de kern van het spel te blijven en dat is knap en goed. Natuurlijk moet je evolueren, al moet ik ook eerlijk zeggen dat ik soms het harde randje wel eens mis. Bijvoorbeeld kandidaten die dan in plaats voor geld of jokers voor bagage spelen. Of eens lekker back to basic in een tentje moeten slapen. Ik weet nog dat wij in Australië aankwamen en we de eerste nacht meteen in tentjes sliepen op het strand. Dat had iets magisch en er was daardoor ook het besef dat dit een hard psychologisch spel is en geen vakantie. Buiten dat feit blijft het spel natuurlijk briljant. Er is nu ook veel meer kennis. In onze tijd werd er nog niet teruggekeken. En nu kijken fans de afleveringen vaak al minstens twee keer terug. Dat maakt het voor zowel makers als deelnemers natuurlijk ook moeilijker.


Word je eigenlijk nog wel eens aangesproken op je deelname?

Nee, eigenlijk vrijwel nooit. Het is natuurlijk ook lang geleden. Toevallig heb ik laatst een stukje teruggekeken, samen met mijn neefje die er over begon. Heel grappig om mezelf en andere kandidaten, waaronder een jonge Yvon Jaspers en Marc-Marie Huijbregts, zo terug te zien. Het was geweldig.


Wat vind je van dit seizoen? En kijk je als oud-deelnemer op een andere manier naar het programma?

Ik vind het een leuk seizoen tot nu toe, met een leuke kandidatengroep ook. Dat doen de makers ook echt fantastisch. Ze weten elk jaar weer zo’n fijne groep bij elkaar te krijgen met zulke diverse karakters. Ik kijk trouwens ook heel erg naar karakters. Ook vanuit makers-perspectief: wie zou ik zelf kiezen als Mol? Wie kan zo’n grote productie en verantwoordelijk dragen? Dat zijn dingen waar ik wel over nadenk. Neem een Nathan bijvoorbeeld: een fantastische kerel, maar ik denk dat hij veel te enthousiast en fanatiek is voor een Mol. Hij werkt ook niet voor de tv, dus weet niet hoe zo’n programma gemaakt wordt. Het zou een enorm risico zijn om hem de Mol te maken, volgens mij. Maar het zou tegelijkertijd fantastisch zijn. Bij Anita had ik bijvoorbeeld wél het gevoel dat ze die rol als Mol zou aankunnen. Net als bij Miljuschka. Anita moest helaas al vroeg het spel verlaten. Maar als ik nu iemand zou moeten noemen, zou ik voor Miljuschka gaan, denk ik. Ze werkt voor de tv, staat volgens mij enorm sterk in haar schoenen en kan zo’n enorme productie wel dragen. Vergis je niet, dat is echt niet niks. Ik vind China trouwens enorm mooi in beeld gebracht, op een manier waarop ik het nog nooit eerder had gezien. Leuk ook hoe ze de lokale bevolking in de opdrachten betrekken. Dat werkt altijd goed.

De hazenopdracht

Heb je al een opdracht gezien die je echt is bijgebleven of waar je iets bijzonders is opgevallen?

Ik vond de opdracht uit afgelopen aflevering met de porseleinen vazen enorm leuk. Dat was ook een goede opdracht om iets uit te kunnen halen. Je kunt daar precies zien hoe zo’n groepsproces te werk gaat en hoe bepaalde keuzes tot stand komen. Soms hoeft een spel niet per se spectaculair op beeld te zijn maar is de opzet gewoon heel goed en geschikt om te mollen. Je kunt precies zien hoeveel iemand in de pot brengt en ook waarom bepaalde mensen zichzelf of anderen naar voren schuiven om bijvoorbeeld een opdracht te beginnen of juist te eindigen. En het was echt prachtig met die vazen. Dus het was alsnog spectaculair op beeld eigenlijk, haha.


Als de fanatieke en slimme kandidaat die je was: heb je tips voor de kijkers om de Mol te kunnen ontmaskeren?

Follow the money. Hou van elke kandidaat een schema bij en ga na aflevering 3 of 4 eens terugkijken wat je hebt opgeschreven over iemand in aflevering 1. Tegenwoordig is er de luxe om alles terug te kijken. En hoewel de montage het ons niet gemakkelijk maakt is het gewoon mogelijk om erachter te komen wie het is. Je moet op de details letten, kijken naar wat voor soort Mollen er al geweest zijn en een beetje denken vanuit de makers. Let niet te veel op de man/vrouw-verhouding. Er zijn jaren geweest dat er vier keer achter elkaar een vrouwelijke Mol was of andersom. Dat zegt niets. Je moet kijken naar de feiten. Wie is er opeens heel anders tijdens de opdrachten en wie brengt geen geld in? In principe zou je het, als je alles optelt, moeten kunnen weten rond aflevering 6. Maar vorig jaar verdacht ik Merel totaal niet, omdat ik haar veel te warrig vond om een Mol te zijn. Dus het is ook niet zo dat ik het elk jaar bij het goede eind heb, haha.


Nog even terug naar het seizoen in 2005. Jullie waren destijds in Australië en Indonesië. Heb je een beetje kunnen genieten van de locaties of was je alleen maar met het spel bezig?

Ik heb absoluut genoten. Het zijn beide prachtige landen op hun eigen manier. Ik ben een paar jaar geleden opnieuw naar Australië geweest. Weliswaar niet naar de locaties van Wie is de Mol?, maar het is zo’n prachtig land. En wat betreft het spel: dat gaat eigenlijk altijd door. Ook als de camera’s uit zijn. Je blijft letten op je verdachten en er blijft enorm veel op je afkomen. Er waren in ons jaar wel een paar kandidaten die het allemaal wat minder serieus namen, maar ik was enorm fanatiek en bezig met het spelen van het spel.


Wie is de Mol?

Ik ben aan het afstrepen: Buddy is de jonge fanatieke hond. Die is het niet. Nathan misschien? Maar die is ook te fanatiek en, zoals ik al aangaf, denk ik niet dat de makers dat aan hebben gedurfd. Johan en Leonie zijn te warrig om de Mol te kunnen zijn, denk ik. Ik denk Miljuschka. Of toch Nathan...

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page