top of page

Wie is de Mol volgens Toine van Peperstraten?


Regina Romeijn

Foto: Hollandse Hoogte


INTERVIEW - Ook dit seizoen interviewen we oud-kandidaten over hun deelname aan Wie is de Mol?. Hoe kijken ze erop terug en hoe vergelijken ze het met het nieuwe seizoen? Deze week spraken we presentator Toine van Peperstraten. Hij was de zesde afvaller van seizoen 6, dat zich afspeelde in Argentinië.


Groepsfoto seizoen 6

Het is alweer even geleden dat je meedeed aan Wie is de Mol?. Veertien jaar om precies te zijn. Wat is je eerste herinnering als je terugdenkt aan je avontuur destijds?

Een groot, prachtig avontuur. Ik had het niet willen missen. Lange tijd zei ik dat er een leven vóór en een leven na De Mol was. Vanzelfsprekend slijt dat weer. En verder denk ik meteen aan Frédèrique Huydts.

Het seizoen voorafgaand aan jou seizoen bleek uiteindelijk bepalend voor het verdere verloop van het programma, aangezien de makers even hebben getwijfeld om op dat moment te stoppen. En nu, twintig jaar later: here we are. Ben je blij dat je toen hebt meegedaan en was je altijd al fan van het programma?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik op dat moment nog geen fan was. Het was natuurlijk ook pas het tweede seizoen met bekenden. Ik weet nog dat ik voor een privébezoek op het tennistoernooi van Wimbledon zat, toen ik werd gevraagd om mee te doen. Verder was ik nog niet zo op de hoogte van de grote geheimzinnigheid. Bij Studio Sport wisten bijvoorbeeld best veel collega’s dat ik meedeed.

Jullie seizoen speelde zich af in Argentinië. Had je vooraf eigenlijk op een bepaalde locatie gehoopt?

Ik was helemaal niet bezig met de locatie. De editie vóór ons speelde zich voor een groot gedeelte af in Australië, dus ik had wel de hoop dat we ver weg zouden gaan. Het was achteraf een prachtige locatie: het mooie Buenos Aires, Patagonië en het noordwesten rond Salta.


Ik weet nog dat jullie net goed en wel geland waren en dat de toch wel intimiderende Karel van der Graaf, die dat seizoen het stokje van Angela Groothuizen had overgenomen, op jullie af kwam lopen met de mededeling dat het spel was begonnen en dat er meteen twee kandidaten afgezonderd moesten worden. Ik neem aan dat je op zo'n moment meteen helemaal in het spel zit?

Je hebt op dat moment inderdaad nog geen idee of het een voor- of een nadeel is. Toch wilde ik liever bij de groep blijven. Al was het alleen maar om meer informatie te verzamelen. Ik heb er achteraf geen moment spijt van gehad.

We zijn inmiddels alweer drie presentatoren verder. Kun je vertellen hoe Karel was als presentator en hoe belangrijk een goede presentator volgens jou is voor dit spel?

Een groter contrast met de amicale Angela was onmogelijk. Voor Karel in deze rol had je gelijk ontzag. Als we hem weer ergens zagen staan met zijn hoed, was het meteen schrikken. Later begreep ik ook van hem dat hij het de mooiste presentatieklus in zijn carrière vond. Van de makers hoorde ik later dat in het oorspronkelijke format ook staat beschreven dat de presentator ver boven de groep moest staan. Dat je er angst voor moest hebben. Jammer dat hij het uiteindelijk maar twee keer heeft gedaan.


Het programma is in vijftien jaar natuurlijk enorm veranderd. Hoe kijk jij als oud-deelnemer tegenwoordig naar het programma en zijn er dingen die je mist of juist enorm goed vind geëvolueerd?

Dat het zo’n succes is geworden, is natuurlijk fantastisch. De bekendmaking van de kandidaten is een ‘ding’ op zich geworden. Kandidaten weten uitstekend te verbergen dat ze enkele weken weg zijn geweest. Ik blijf het knap vinden dat er voor mij onbekende kandidaten meedoen, waar ik gedurende de serie sympathie voor krijg. Wat ik wel erg jammer vind, is dat iedere kandidaat bezig is met zichzelf verdacht maken en dat de pot van ondergeschikt belang is. Iemand die zijn best doet tijdens een spel is een uitzondering.

Wat ook nieuw is tegenwoordig zijn de talloze vrijstellingen en zwarte vrijstellingen die te verdienen zijn. Het seizoen waarin jij deelnam was het eerste seizoen waarin er bijvoorbeeld jokers verdiend konden worden, waarvan de meerderheid overigens gewonnen werd door jawel, Toine van Peperstraten. Vind je dat soort attributen een leuke speltoevoeging?

Ik won in het eerste spel een vrijstelling èn zes jokers. Overigens was degene met wie ik in de finale van dit memory-spel stond, Geert Hoes, de eerste afvaller. Alhoewel hij ook zes jokers had. Hij heeft ze alleen (hoe stom) niet ingezet. De zwarte vrijstelling is wel nieuw. Een grappige toevoeging: iemand die zich al rijk heeft gerekend, krijgt toch nog het deksel op de neus.


Ik herinner me jou als zeer fanatieke kandidaat die zelfs medekandidaten bewust niet terugbracht in het spel, maar ze ondertussen lekker in een kooi liet staan in een verlaten hal.. Tegenwoordig lijkt dat soort acties taboe en lijkt alles wat liever gespeeld te worden. Hoe kijk jij daar naar en hoe zie jij het spel het liefst gespeeld worden? Het niet terughalen van afgevallen kandidaten is van alle tijden. Denk aan Ron Boszhard enkele seizoenen geleden. De kern is toch het uitspelen van andere kandidaten. Dus waarom zou je deze weer terughalen? Sterker nog: op dat moment weet je dat die persoon zeker de Mol niet is. Van de andere kant is het ook weer een grappig plot.

Welke opdracht van destijds is je het meeste bijgebleven en waarom?

Iets buiten Buenos Aires was er een groot verlaten attractiepark dat volhing met camera’s. Wij moesten in twee teams geld verzamelen zonder dat we voor elkaar zichtbaar waren. Vanuit een meldkamer met tal van monitoren werd alles gadegeslagen door twee kandidaten. Vooral de locatie was prachtig. Maar er waren zoveel mooie opdrachten: op paarden over de prairie in Patagonië, op een boot door een wilde rivier en in Salta zien te ontkomen aan lasso’s van cowboys.

Frédèrique Huydts

Jullie seizoen eindige natuurlijk op een hele bijzondere, maar vooral verdrietige manier. Medekandidate Frédèrique Huydts overleed na een kort ziekbed terwijl het seizoen nog in volle toeren op tv te zien was. Kun je je nog herinneren hoe deze periode was voor jullie kandidaten en hebben jullie mede daardoor nog goed contact met elkaar?

Het maakt de onderlinge band wel heel bijzonder. Inmiddels is de laatste uitzending één groot live-event. Toen werd de tiende aflevering nog enkele weken van tevoren opgenomen (rond de zevende aflevering). Frédèrique was toen al zo ziek dat ze er niet meer bij kon zijn. Meteen na de opname van de finale ben ik met onder andere Roderick Veelo op wintersport gegaan. De dag erna (de dag na de opname dus) kreeg ik het bericht dat ze was overleden. Vanzelfsprekend zijn Roderick en ik eerder terug gekomen om bij de uitvaart te kunnen zijn. De eerstvolgende uitzending hebben we toen met zijn allen bij mij gekeken. Er is een sterke band ontstaan en met veel kandidaten hebben we Frédèrique nog jaarlijks herdacht.

Je hebt het uiteindelijk enorm ver geschopt. Maar toch zat je uiteindelijk niet op de juiste Mol. Ik heb vaak begrepen dat jullie Milouska als Mol gewoon hadden uitgesloten omdat ze zo irritant was. Toen ik de seizoensafsluiter terugkeek ter research kreeg ik een beetje het gevoel alsof ze zich serieus drie weken gepest gevoeld heeft. Hoe kijk je achteraf terug op het spel van haar en heb je ondanks de irritante momenten ook genoten van haar deelname en in het bijzonder haar Molschap?

Ik heb er niet van genoten, alhoewel ik wel met terugwerkende kracht moet zeggen dat ze een erg goede Mol was. Enkele jaren geleden was Kees Tol de Mol en hij was een allemansvriend. Ik denk dat hij meer plezier heeft gehad van het avontuur dan Milouska. Maar ik geef toe: ik heb haar te vroeg uitgesloten als Mol. Toch weer een stukje tunnelvisie.

Ik vraag het toch maar even. Is er een moment geweest in het spel dat je oprecht even aan Milouska als Mol hebt gedacht of gewoon helemaal nooit?

Eigenlijk helemaal niet. Het enige dat ik moeilijk te rijmen vond was dat ze een slimme vrouw is (ze moest ook destijds nog een column schrijven) en dat ze steeds maar naïef en onwetend overkwam. Mijn geluk is waarschijnlijk geweest dat ‘mijn’ Mol bij opdrachten vaak in hetzelfde team zat.

Zou je opnieuw meedoen als je weer gevraagd zou worden? En zo ja, welke oud-kandidaten moeten sowieso mee met je?

Ik zou zeker meteen weer meedoen. Er is even sprake geweest van ‘best of’ als laatste Wie is de Mol?. Aan alle oud-kandidaten is toen de vraag gesteld: wil je weer meedoen? Op twee na, wilde iedereen dat. Ik zou niet direct een antwoord weten op welke kandidaten weer mee zouden moeten doen. Ik heb destijds genoten van bijvoorbeeld Patrick Stoof en Dennis Weening als Mol.

Even naar het huidige seizoen. We zijn over de helft van dit seizoen. Hoe heb je het ervaren en hoe vind je de groepsdynamiek tot dusver?

Lastig. Ik heb het idee dat er veel kleine bondjes zijn. Het leuke is wel dat de vijf overgebleven kandidaten allemaal erg extravert zijn. Wellicht dat het daarom ook niet een heel homogene groep is.


We zijn nu ook zo'n beetje op het punt waarop jij eruit vloog destijds. Is dit de aflevering dat je voor één iemand moet gaan kiezen of is spreiden op dit punt nog verstandig?

Blijf zo lang mogelijk spreiden. Misschien moet je niet voor één kandidaat gaan, maar het gaan terugbrengen naar twee. Dit is wel zo’n beetje het punt hier naartoe te gaan. Probeer je twee Mollen in een team te krijgen. Dat kan interessant zijn bij de test.


Als iemand die het, terecht overigens, ver heeft geschopt: wat is dé tip om de Mol te ontmaskeren? Dat ik het ver geschopt heb, was ook enigszins toeval. Ik was een paar keer net iets sneller met de test dat een afgevallen kandidaat. Wellicht moet je Mol eens verrassen met een onverwachte vraag: hij of zij is namelijk precies op de hoogte van alle spellen die komen. Wellicht verschiet de Mol van kleur of verspreekt hij of zij zich.


Wie van de overgebleven kandidaten streep je in ieder geval honderd procent af als Mol?

Lange tijd dacht ik dat Buddy absoluut niet de Mol kon zijn. Hij verdiende te veel voor de pot en was te puur in zijn blijdschap als hij weer eens een executie overleefde. Maar het blijft natuurlijk een acteur.


Wie is de Mol?

Het zou geweldig zijn als Nathan het is. Die zou niemand vooraf hebben verdacht. Maar ik sluit Miljuschka ook niet uit. Die gaat heel sneaky door het spel.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page