top of page

Interview met Wie is de Mol?-regisseur Rick McCullough


Rick McCullough

Foto: Michel Schnater


INTERVIEW - Het twintigste seizoen van Wie is de Mol? zit erop. En na de zomer komt er weer een nieuw seizoen aan. Regisseur Rick McCullough zit niet stil. En daarom stelden we hem een aantal vragen over het afgelopen seizoen, het komende seizoen en de hoogtepunten uit twintig jaar Wie is de Mol?.


Kijk je terug op een geslaagd seizoen van Wie is de Mol?

Ja, zeker! Maar tegelijkertijd weten we dat dingen altijd beter kunnen. Een aantal opdrachten waren niet duidelijk genoeg en daar balen we dan achteraf enorm van. Maar dankzij een leuke groep kandidaten, een bijzonder land en hoe het spel uitpakte vind ik dat wij jaar 20 een succes mogen noemen.


Wat is je het meeste bijgebleven in dit seizoen?

Dat wij het gered hebben, haha! Het was vooral voor productie een lastig jaar. Communicatie was bijzonder moeilijk in China en wij wisten niet altijd of en hoe iets door kon gaan. Uiteindelijk hebben onze gidsen veel voor elkaar gekregen, maar het was vooral een jaar van onzekerheid.


Wanneer is een seizoen in jouw ogen geslaagd?

Als de kijkers balen dat het afgelopen is, dan is het wat mij betreft geslaagd.


Rob is de Mol

Hoe vind je dat Rob het heeft gedaan als Mol?

Ik vind (weet) dat Rob het fantastisch gedaan heeft. Wat weinig mensen weten is dat wij onderweg, door omstandigheden, het draaiboek regelmatig hebben moeten veranderen. Dat had ook voor Rob veel consequenties. Er waren meerdere opdrachten die ter plekke bedacht moesten worden, waardoor Rob zich er niet op kon voorbereiden. Hij heeft veel initiatief genomen om toch te mollen en dat is heel knap.


Waar moet een goede Mol voor jou aan voldoen?

Ik vind het belangrijk dat de Mollen gewoon leuke mensen zijn. Mensen waar je wat mee hebt. Een Mol moet slim zijn, vlijmscherp zelfs, empatisch, en echt - geloof me - stalen zenuwen hebben.

Hoewel wij het draaiboek van tevoren doornemen, moet een Mol in de praktijk kansen pakken die onverwacht, of in ieder geval ongepland zijn zonder betrapt te worden. Dat is een kunst. Boven alles is wederzijds vertrouwen belangrijk. De verantwoordelijkheden die een Mol draagt zijn niet gering. En omgaan met die druk, terwijl je doet alsof je gewoon een kandidaat bent, is buitengewoon indrukwekkend. Elk jaar weer.


Hoop je tijdens opdrachten dat de Mol er in slaagt om die te saboteren of hoop je juist dat de kandidaten geld verdienen?

Tijdens het draaien probeer ik me te distantiëren van de resultaten voor de pot. Ik hoop natuurlijk dat de Mol goed kan mollen en tegelijk is het belangrijk dat de kandidaten geld verdienen. Het ultieme resultaat is waarschijnlijk wat dit seizoen gebeurde: de kandidaten hebben geld gewonnen, maar door de Mol nooit het volledig bedrag. Everybody happy, zou ik zeggen.


Het twintigste seizoen vond plaats in China. Hoe zijn jullie bij dit land gekomen en hoe was dit land als Wie is de Mol?-locatie?

Wij wilden voor het jubileum jaar een "bijzonder" land waar kijkers nieuwsgierig naar konden zijn. En wij vonden dat China daaraan voldeed. Iedereen kent het, maar eigenlijk ook niet. China heeft een bepaald mysterie en dat is voor het programma alleen maar goed. De opnames zelf waren een uitdaging. Dankzij het hele team hebben we toch veel kunnen doen.


Een Malloten-Envelop

In een van de opdrachten stonden de namen van Molloten op enveloppen. Een leuk eerbetoon. Maar ik kan me voorstellen dat het fanatisme van de fans het voor jullie enorm lastig maakt om het programma te maken. Hoe gaan jullie hier mee om?

Tja, hoe gaan we daar mee om? Zachtjes uitgedrukt: het is lastig. Dat mensen zo betrokken zijn met wat je maakt is natuurlijk een droom. Maar soms kan een droom een nachtmerrie worden. De Molloten zijn zo scherp, zo toegewijd aan het vinden van de Mol (wat ze tegelijkertijd niet willen) dat onze "speelruimte" qua hints en aanwijzingen steeds kleiner wordt. In het Engels zou ik zeggen: "It's a love-hate relationship”. Maar met veel meer love. Vandaar het eerbetoon.


Dit jaar kon er vanwege het Corona-virus geen publiek aanwezig zijn bij de ontknoping. Daarover hebben we veel reacties voorbij zien komen dat kijkers hier uiteindelijk de voorkeur aan geven. Hoe kijk je hier als maker tegenaan en nemen jullie deze feedback mee voor volgend jaar?

Wij "luisteren" wel. Na de finale van afgelopen jaar, seizoen 19 in Colombia, was het glashelder dat de kijkers meer Molacties wilde zien. Dit hebben wij gehoord en gedaan dit jaar. Dus met of zonder publiek was dat het plan. Nu is de vraag: was men positief omdat er geen publiek was of omdat er meer Molacties getoond werden? En kunnen beide aspecten tegelijk bestaan? Hoe dan ook zullen er in de toekomst zoveel mogelijk Molacties weergegeven worden bij de finale. Of daar in de toekomst publiek bij komt of niet is aan AVROTROS en IDTV om te beslissen.


Je werkt inmiddels al twintig jaar aan Wie is de Mol?. Wat betekent dit programma voor jou dat je het na zo veel jaren nog altijd met plezier maakt?

Het klinkt misschien gek, maar Wie is de Mol? is naast mijn familie het belangrijkste ding in mijn leven. Het is een podium voor al mijn ideeën en eens buitenkans om met zeer getalenteerde mensen samen te werken. En mijn kinderen zijn trots op "Daddy". Wat wil ik nog meer?


Je hebt op Instagram wel eens gemijmerd dat je einde bij Wie is de Mol? in zicht komt. In hoeverre is dat echt aan de orde?

De waarheid is: Wie is de Mol? verdient het allerbeste. Als ik voel dat mijn werk of mijn ideeën stagneren en misschien daardoor het programma stagneert, dan kan ik daar vreselijk van balen en denken: is het niet tijd om het stokje aan iemand anders door te geven?. Ik heb, net als iedereen, mijn ups and downs. En ik neem het programma zo ongelofelijk serieus, misschien soms té, dat ik ernstig aan mijzelf kan gaan twijfelen of ik het nog kan. Ik ben in ieder geval gevraagd om seizoen 21 te maken en dat ga ik doen.


In twintig jaar Wie is de Mol? is er een hoop gebeurd. Welke momenten zijn je het meeste bijgebleven? En op welke ben je het meest trots?

Er is inderdaad een hoop gebeurd in twintig jaar. Ik geloof dat ik het meest trots ben op het feit dat we er überhaupt nog zijn en dat het programma gezien wordt als iets waar families voor samenkomen. Zonder telefoons, tablets, et cetera, om een leuk uur met elkaar door te brengen.


De ontknoping in de kippenbus

Heb je een favoriet seizoen?

Seizoen 11 in El Salvador en Nicaragua is voor mij het meest betekenisvolle. Dat is omdat we het roer omgooiden en veel meer in concepten gingen denken. De opening van het seizoen in een kippenbus was tegelijk de ontknoping van de Mol in aflevering 11. Het was het jaar van de eerste grote finale-sequence. Wij gebruikten in dat seizoen ander opnametechnieken, een ander montagestijl, andere muziek. Eigenlijk was alles anders en de kijkdichtheid ging als een raket omhoog.


Wat vond je de beste opdracht uit al die jaren Wie is de Mol?

Pfff. Wij hebben meer dan vijfhonderd opdrachten gefilmd, dus dat is niet zo makkelijk te beantwoorden. Als ik er maar één mag kiezen, dan ga ik toch voor de opening van seizoen 18. De kandidaten waren verspreid over vijf verschillende landen en hadden geen idee dat dat zo was. Ik heb een lange beste opdracht-lijst, maar deze is wel heel speciaal.


Rik kondigde een extra seizoen van Wie is de Mol? aan. Kun je daar misschien al een klein tipje van de sluier over oplichten?

Nee, natuurlijk niet, haha! Maar ik kan je wel vertellen dat er een grote kans is dat dit mijn absolute favoriet wordt. Ik vind het tot nu toe in de montage ons beste werk.

Gerelateerde posts

Alles weergeven

GERELATEERD

bottom of page